Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami. Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v […]

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami.

Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v Piešťanoch, sú určené pre súkromných vlastníkov, ktorí pre akékoľvek dôvody potrebujú často prekonávať veľké vzdialenosti. V takom prípade, ak na to majú vhodnú bonitu, je pre nich jednou z dobrých alternatív automobilu malé súkromné lietadlo. Náklady na jeho prevádzku dnes totiž nie sú tak astronomické, ako by sa mohlo laikovi zdať a úspora času sa ráta na celé hodiny.
Podľa slov šéfa českého a slovenského Cirrusu, Dobroslava Chrobáka, je možné v priebehu jedného dňa celkom pohodlne absolvovať cestu z Bratislavy do Mníchova, tam stráviť pracovné stretnutie a vrátiť sa späť. Zaujímavosťou je skutočnosť, že tieto malé lietadlá kupujú ajna úver, vďaka čomu nie je zaťažený firemný cashflow a produkt je tak dostupný oveľa širšej skupine zákazníkov. Tí to aj vo veľkej miere využívajú, pretože sa im to skrátka vyplatí viac, ako keby do nadobudnutia investovali hneď 100 percent hodnoty lietadla. Cena lietadiel totiž rokmi neklesá tak, ako to poznáme s automobilmi a pre banky je tak financovanie tohto produktu lukratívne a bezpečné.
 

Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus, súkromné športové lietadlo (foto: ecomoto.sk)


Dnes značka Cirrus predáva lietadlá s vrtuľou, ale má v pláne aj model Vision Jet s prúdovým motorom. Prítomnosť vrtule však nie je bezpečnostným rizikom, ako by sa mohlo laikovi zdať. Platí, že lietadlá značky Cirrus patria medzi najbezpečnejšie vôbec. Sú dokonca vybavené automatickým stabilizačným systémom GARMIN ESP schopným vyrovnať lietadlo, ktoré sa naklonilo do strany viac, ako na 45°a patentovaný padákový mechanizmus. Padák dokáže v prípade núdze stroj s posádkou bezpečne dostať na zem, pričom dopad by mal byť pomerne hladký a v prvom rade bezpečný. Jedinou podmienkou je bezpečné naplnenie potenciálu padákového záchranného systému je, aby bola pristávacia plocha na zemi a nie na vode. Môj pilot tvrdil, že už niekoľkokrát sa vyskytla potreba použitia tohto padákového systému, čo znamená, že zachránila skutočné životy. Lepšiu referenciu ako toto už Cirrus ani mať nemôže.
Nemenej zaujímavou skutočnosťou je aj to, že sedadlá sú schopné odolať preťaženiu až 26 g. Len pre porovnanie, pri štartoch rakiet s posádkou vzniká na niekoľko sekúnd preťaženie 6 g.
 
Garmin ESP - elektronický stabilizačný systém (foto: Cirrus)

Garmin ESP – elektronický stabilizačný systém (foto: Cirrus)


Funkčnosť elektronického stabilizačného systému predviedol pilot aj prakticky. Naklonil lietadlo pravým krídlom k zemi na viac ako 45 stupňov a pustil riadiacu páku. V tej chvíli zasahuje ESP a pozvoľna vyrovná lietadlo do vodorovnej polohy. Proces vyrovnávania môže pilot kedykoľvek ukončiť vlastným zásahom a podľa slov Cirrusu tento systém asistuje, ale nepreberá kontrolu.
Nemenej zaujímavým technickým vybavením je EVS, systém rozšíreného videnia. Ten dokáže priamo na rozmerných monitoroch v kokpite projektovať pristávaciu dráhu aj za zlých vizuálnych podmienok. Vďaka príplatkovej infrakamere je možné pozorovať aj ľudí a zvieratá na pristávacej dráhe v reálnom čase. Ako uvádza Cirrus na svojich webstránkach: “Vybavení je vhodné pro piloty létající přiblížení na náročných letištích ale i pro identifikaci mraků za VFR nočních letech. Ještě nikdy předtím nebyl tento bezpečnostní prvek použitý v jednomotorovém pístovém letadle.”
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus SR22T OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Model SR22T OM-UNI, na ktorom som mal príležitosť letieť, je podľa stránky výrobcu už vypredaný. V ponuke má však ďalších desať lietadiel, ktorých cena sa pohybuje v rozmedzí 129-tisíc (SR20 G2 OK-JRP) až 805-tisíc amerických dolárov (SR22T GTS G5 OK-SMI).
Kokpit (alebo ak chcete, interiér) je pomerne priestranný a ponúka veľmi komfortné sedenie. Pre laika je panel s desiatkami ovládacích tlačidiel a displejmi s množstvom dynamických údajov neprehľadný, avšak pre pilota predstavuje skvelý priestor pre získavanie vedomostí o aktuálnom stave lietadla a situácie okolo neho.
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus SR22TOM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Zaujímavosťou je, že úrovňou komfortu by som mohol Cirrus porovnať s priemerným sedanom. Zhodou okolností som mal v rovnaký deň možnosť odjazdiť niekoľko modelov značky Mercedes-Benz a všimol som si, že čo sa týka veľkosti, súkromné športové lietadlo vôbec nezaostávalo. Za prednými sedadlami sa nachádzajú ďalšie dve plnohodnotné a ešte jedno, nazvime ho núdzové alebo detské. Praktické je, že sú tieto sedadlá sklápacie. Predné sedadlá majú v porovnaní s tými ostatnými jednu bezpečnostnú funkciu navyše, je ňou expanzný bezpečnostný pás, ktorý sa aktivuje v prípade nebezpečenej situácie. Je to v podstate airbag, ktorý má potenciál ochrániť pilota a kopilota, aby boli aj naďalej schopní riadiť lietadlo.
Ovládacie rozhranie má k dispozícii nielen pilot na ľavej strane (kde sedel môj pilot), ale aj jeho kolega na pravom sedadle. K dispozícii má nielen všetky displeje z rovnakého pozorovacieho uhla, ale aj riadiacu páku (pravý ju drží v pravej ruke, ľavý v ľavej).
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Keby som chcel hodnotiť samotný let, nemal by som čo vytýkať. Ja však nie som odborník na lietadlá a nemám možnosť priameho porovnania. Môžem však potvrdiť, že až tak veľmi zásadne sa skúsenosť z letu na Cirruse neodlišovala od jazdy na Mercedesoch. Samozrejme, že let obnáša nepomerne výraznejší hluk a vibrácie, avšak od známeho “čmeliaka” je komfort posunutý o niekoľko generácií vyššie. Pri optimálnych poveternostných podmienkach je let pokojný, vibrácie sú na veľmi prijateľnej úrovni (čoskoro ich prestanete vnímať) a hluk je čosi, s čím sa musíme zmieriť. S nasadenými slúchadlami a s mikrofónom však ruchy okolia celkom utíchajú, rozhovor môže byť celkom pokojný a zreteľný.
 
V súkromnom športovom lietadle je priestor pre päť pasažierov (foto: Cirrus)

V súkromnom športovom lietadle je priestor pre päť pasažierov (foto: Cirrus)


Zadné sedadlá sú sklápacie - praktické riešenie (foto: Cirrus)

Zadné sedadlá sú sklápacie – praktické riešenie (foto: Cirrus)


Padákový záchranný mechanizmus (foto: Cirrus)

Padákový záchranný mechanizmus (foto: Cirrus)


 
 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Najnovšie

IoT riešenie od Ericssonu, prináša efektívnejšiu solárnu dopravu

Ericsson a Solar Team Eindhoven vyvinuli experimentálne solárne vozidlo, využívajúce technológiu IoT, ktorá dokáže prejsť až 1800 km.

Vďaka systému Solar Smart parking autonómne zaparkuje na mieste s najväčším podielom slnečného žiarenia.

Vie tiež zdieľať nahromadenú energiu s ostatnými elektrickými vozidlami.

19. novembra 2019

Štedré rozmery, výkonné funkcie:

MMD predstavuje nový super široký monitor   Philips 439P9H

19. novembra 2019

Zyxel predstavuje službu AiShield pre ochranu domácich a malých podnikových sietí

Nová licencovaná služba AiShield s intuitívnou aplikáciou je určená pre produkty Multy X a Multy Plus a slúži k ochrane sietí a pripojených zariadení.

6. novembra 2019

Mobilný Rozhlas zamieril na Slovensko

Slovenská jednotka v chytrej obecnej komunikácie Mobilný Rozhlas, prichádza na Slovensko, do dvoch rokov tu chce mať až 20% zapojených obcí.

5. novembra 2019

Novým riaditeľom divízie spotrebnej elektroniky Samsung Electronics Czech and Slovak sa stal Michal Forejt  

V jeho kompetencii budú predajné a marketingové aktivity týkajúce sa všetkých produktov spotrebnej elektroniky značky Samsung na oboch trhoch.

4. novembra 2019

Spoločnosť Synology® predstavuje FlashStation FS3400

Spoločnosť Synology Inc. uviedla na trh model FS3400, ktorý dopĺňa vyladené portfólio produktov pomáhajúce riešiť IT výzvy súvisiace s hustotou vstupno-výstupných operácií, kapacitou úložiska a fyzickými rozmermi serverov.

30. októbra 2019

Huawei uvádza na trh fit náramok Band 4 s vylepšenými funkciami

Spoločnosť Huawei uvádza na trh nový fitness náramok Band 4. Novinka prináša niekoľko vylepšených technológií a funkcií. Veľkou prednosťou náramku je aj užívateľské pohodlie, ktoré ponúka. Prinášame niekoľko dôvodov, prečo si zaslúži pozornosť.

28. októbra 2019

Ako nakonfigurovať nové Huawei Watch GT 2 za 5 minút ?

Inteligentné hodinky od Huawei prichádzajú v novej generácii, ktorá nielen zachováva bezkonkurenčnú výdrž batérie, ale prináša aj množstvo nových funkcií. Prinášame návod krok za krokom, ako ich rýchlo nastaviť a jednoducho prepojiť s vaším smartfónom.

28. októbra 2019

AGEM COMPUTERS distribútorom WOOX

Agem Computers zaradil do svojho portfólia inovatívnu značku na poli SMART zariadení.

16. októbra 2019

Huawei Mate 30 Pro je novým kráľom rebríčka DxOMark

Spoločnosť Huawei opäť ovládla najvyššiu priečku prestížneho fotografického rebríčka DxOMark. Špičkový smartfón Mate 30 Pro získal najvyššie hodnotenie a dosiahol tak rekordný počet 121 bodov, čo je o 4 body viac, než má druhý smartfón v poradí.

27. septembra 2019

Odporúčané

Surfujte doma bez starostí a meškaní s uceleným riešením OneMesh

Technológie sa neustále vyvíjajú vo všetkých oblastiach, a nie inak tomu je u bezdrôtových sietí. Dnes sa vsádza predovšetkým na rýchlosť, plynulosť, kapacitu pripojenia a skvelé pokrytie.

18. novembra 2019
TEST

Káblové slúchadlá pre hráčov

Test Niceboy ORYX X600: Priestorový zvuk imidžovo

Trh so slúchadlami pre hráčov je nepochybne presýtený, čo vplyvom konkurenčného tlaku dáva možnosť získať dobrú kvalitu za rozumné peniaze. Napríklad ako Niceboy ORYX X600.

15. novembra 2019

Atraktívny dizajn spojený s prvotriednou monitorovou technológiou

AOC predstavuje nový Q27T1 – navrhnutý štúdiom F. A. Porsche –  prichádza do obchodov

5. novembra 2019

Prichádza Samsung nákupná horúčka plná zľavových kupónov

V rámci akcie dostane zákazník zľavový kupón, ktorý môže využiť pri kúpe ďalších ľubovoľných produktov Samsung.

4. novembra 2019

Xerox vylepšil tlačiareň iGen 5 o tlač fluorescenčnej farby na extra dlhý arch XLS

Xerox zdokonaľuje vlastnosti tlačového stroja Xerox iGen 5 o žltú fluorescenčnú farbu a extra dlhý arch XLS.

30. októbra 2019

SDC19: Samsung predstavuje nové notebooky Galaxy Book Flex a Galaxy Book Ion

Galaxy Book Flex a Galaxy Book Ion ponúkajú bezkonkurenčnú prenosnosť a bezproblémovú kontinuitu naprieč zariadeniami bez kompromisov ohľadne výkonu.

30. októbra 2019
TEST

TEST/RECENZIA

Sony Xperia 1 má štyri kamery a 4K displej. Vyskúšali sme ju v praxi

Sony Xperia 1 nás dostala svojím displejom, vodotesným telom a skvelými kamerami. Pozrite si reálne fotografie bez úprav.

18. septembra 2019

AGEM DEALERS DAY 2019

Po roku vás opäť radi pozývame na konferenciu AGEM Dealers Day 2019, ktorá sa uskutoční vo štvrtok 03.10.2019 v krásnych priestoroch ART Hotel Kaštieľ v Tomášove pri Bratislave. Začiatok konferencie je o 9:00 a potrvá do 17:00.

17. septembra 2019

Bezdrôtová nabíjacia stanica 3v1 pre iPhone, Apple Watch a Airpods

Ekosystém, aký má Apple len tak nenájdete. Ich zariadenia sú navzájom dokonale prepojené a dokážu perfektne spolupracovať. Nečudo, že keď si niekto kúpi iPhone, začne poškuľovať po hodinkách Apple Watch a samozrejme slúchadlách AirPods. Všetky tieto zariadenia však treba nabíjať.

10. septembra 2019
TEST

Test tlačiarne Epson L3110 Eco Tank: Rozumný kompromis s výbornými výsledkami

Pokračujeme v testoch multifunkčných tlačiarní. Epson L3110 je cenovo výhodné zariadenie, ktoré nás dokázalo osloviť.

9. septembra 2019