Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx

Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol […]

Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol doručený model i3 REx.

Článok napísal náš hosť, Tom Moloughney zo Spojených štátov, majiteľ plug-in hybridu BMW i3 REx a uznávaná autorita v oblasti elektrických automobilov. Zakladateľ Plug In America spolupracuje s automobilkami, vrátane BMW a v článku nižšie sa delí o praktické skúsenosti s BMW i3 REx po roku aktívneho jazdenia.

 
Akokoľvek sa na to pozerám, i3 je pre mňa stále dôvodom na radosť a jediným elektromobilom, ktorý si viem predstaviť ako svoj vlastný. Perfektne vyhovuje mojim potrebám, pričom ponúka ideálne vyváženie výkonu, úžitkovosti, komfortu a efektivity. Počas prvého roka som odjazdil 40-tisíc kilometrov, z čoho asi 95 percent som jazdil výlučne na elektrinu. Môže vyvstávať otázka, prečo som si teda priplatiť za spaľovací motor REx, keď som v priebehu rok a využil iba v piatich percentách všetkých odjazdených kilometrov – a táto otázka je správna. Dnes si myslím, že ten doplnkový spaľovací motor ani veľmi nepotrebujem, avšak vôbec neľutujem, že som si zaň priplatil tých 3850 dolárov.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


Môj i3 REx zvládol cestu z New Jersey do Vermontu celkom v pohode, vzdialenosť bola 743 kilometrov.  Túto spiatočnú cestu vozidlo absolvovalo 178 kilometrov výlučne na elektrinu a zvyšných 564 kilometrov na motor. Spotreba paliva pritom bola veľmi nízka a vo Vermonte som auto nabíjal. Tu som zistil, že hoci by som cestu vďaka dobre vybudovanej infraštruktúre dobíjacích staníc cestu zvládol aj výlučne na elektrinu, trvalo by to o možno až hodiny navyše. Preto si myslím, že variant i3 REx je ideálny, ak chcete s vozidlom občas absolvovať dlhšie trasy.
Podstatné je, že výbava Range Extender mi dala slobodu a možnosť vybrať sa s vozidlom prakticky na akúkoľvek dlhú trasu bez rozmýšľania, či bude cestou dostatok nabíjacích staníc a či budem mať čas na proces dobíjania.
Je potrebné si ale uvedomiť, že samotný dojazd na elektrinu je veľmi dobrý a keď nad tým uvažujem dnes, možno viac ako REx by som uprednostnil doplnkové batérie, ktoré BMW ponúka za príplatok. Majú 29 kWh, teda sú o 33 percent výkonnejšie a myslím si, že by dokázali celkom dobre alternovať môj takmer 4-tisíc dolárový príplatkový REx.
Môj osobný rekord v dojazde výhradne na elektrinu bol 91 míľ, teda 146 kilometrov. Prekonávam aj údaj o maximálnom dojazde 115 km, ktorý udáva EPA ako priemerný – ja som mal priemer 125 km. V zime sa však priemerný elektrický dojazd pohyboval na výrazne nižších číslach – iba 77 kilometrov na plné nabitie. Zima má negatívny dopad na batérie a teda priamo na dojazd.
 
Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


V priebehu roka som si všimol niekoľko detailov, ktoré ma tešia, ale aj takých, ktoré ma skôr otravujú alebo mi dokonca vadia.

Začínam pozorovanými negatívami:

Konfigurovateľná rekuperácia. BMW i3 REx neponúka možnosť nastavenia rekuperácie brzdením. Ostatné automobilky to ponúkajú a hoci i3 mierne upravuje efektivitu rekuperácie v závislosti od aktuálneho jazdného režimu (Eco Pro, Eco Pro+), chcel by som tu mať radšej manuálne nastavenie.
Nabíjací konektor je potrebné odblokovať, keď nabíjací proces skončí. Vraj sa tento detail má odstrániť, ale ani po nedávnej softvérovej aktualizácii možnosť priameho odpojenia nefunguje.
Batožinový priestor pod prednou kapotou nie je vodotesný. V záhyboch sa zadržiava voda a špina. Majiteľ si musí zabezpečiť tesnenie sám, prípadne pravidelne predný kufor čistiť.
Neustále zvukové signalizácie. i3 hneď po naštartovaní informuje vodiča a pasažierov, aby sa zapli, informuje o stave vozidla a podobne. Neviem to vypnúť a vadí mi to. Auto by malo nechať vodičovi čas aspoň 10 – 20 sekúnd, kým sa začne pripomínať.
Ocenil by som prítomnosť indikátora teploty batérie. Skúsenejší vodiči elektromobilov chcú mať na očiach informáciu o teplote batérií a v i3 ju možno nájsť iba v systéme iDrive.
Chýba vyhrievanie volantu v štandardnej výbave. BMW je pritom prémiová nemecká značka, od ktorej podobné funkcie očakávam už v základnej výbave.
Problematické Adaptive Cruise Control a Parking Assistant. Adaptívny tempomat ACC je výborná funkcia, ale občas zaváha, keď je auto pred vami vybavené atypickými zadnými svetlami. Je to zvláštne, ale napríklad taký Dodge Charger so svetlami naprieč celou šírkou zadných partií je pre adaptívny tempomat v i3 problémom, nevie takéto auto rozpoznať. Problém občas nastal aj pri intenzívnom priamom slnečnom svetle, kedy sa ACC jednoducho sám vypol. Parkovací asistent je skvelá funkcia, ktorej význam je nepopierateľný. Stačí, aby bol parkovací box o 55 centimetrov širší, ako samotné auto a systém celkom sám zaparkuje. Zákazníci však tvrdia, že občas si ich i3 samo ošúcha disky kolies o obrubník. Tvrdilo mi to už viac ľudí, takže nejde iba o nedostatok jedného kusu alebo neschopnosť vodiča.
Neefektívny predný stierač. Je to len detail, ale predsa. Predné stierače fungujú dobre, ale pri zmene smeru pohybu vrhnú vodu späť do výhľadu vodiča. Vody síce nie je veľa, ale keď si chcete iba očistiť predné sklo, aj po niekoľkonásobnom pretrení sú na ňom stále kvapky vody.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


 
 

Pozitívne detaily, ktoré som si všimol:

Priestranný interiér. Na to, že je i3 dlhé menej ako štyri metre, má priestorovo veľkorysý interiér. Mám dojem, že sa priestorovo podobá na modely radu 3, ktoré sú aj o 60 centimetrov dlhšie.
Pekný dizajn interiéru. Dobré rozmiestnenie ovládacích prvkov, výborný volant, pohodlhé sedenie, vynikajúci výhľad z kabíny.
Nesmierne zábavné šoférovanie. BMW i3 disponuje veľmi dobrým krútiacim momentom, ktorý je dostupný hneď od prvej otáčky rotora. Akcelerácia z nuly je fantastická, dokonca sa zaraďuje medzi najlepšie zrýchľujúce BMW vôbec. Aj napriek tomu, že je vozidlo pomerne vysoké k svojej šírke a dĺžke a má tenké kolesá, ponúka veľmi dobrú manévrovateľnosť.
Rýchle nabíjanie. Počas nabíjania v level 2 na nabíjacej stanici 24kW CCS DC je možné dobiť batériu na 90 percent už za tri hodiny. Za štyri hodiny je nabitá plná batéria.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

BMW iNEXT – odvážny koncept elektrického SUV

Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda Správnej rady BMW Group, opísal iNext takto: „Projekt iNEXT sa stane pilierom budúcnosti, z ktorého bude profitovať nielen celá spoločnosť, ale aj všetky jej značky.“   iNEXT – pilier budúcnosti BMW Group Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda správnej […]

17. septembra 2018

Kompletná stratégia projektu BMW i v 3 minútach + teaser na i5

Nové video od BMW odhaľuje nielen kompletnú energetickú stratégiu projektu BMW i, ale aj dlho očakávaný a stále neprichádzajúci model i5. Ten by bol rozumným kompromisom medzi malým mestským kompaktom i3 a superšportom i8. Oba tieto modely spája vyššia nadobúdacia cena, i5 by teda tiež nepatrilo medzi najlacnejšie elektromobily.   BMW i5 by mohlo byť […]

11. septembra 2017

Všetky značky a modelové rady koncernu BMW dostanú nejaký druh elektrifikovaného pohonu

TLAČOVÁ SPRÁVA – Elektrifikácia je jedným z hlavných pilierov spoločnosti BMW Group a jej korporátnej stratégie NUMBER ONE > NEXT. V rámci nej spoločnosť oznámila, že všetky značky a všetky modelové rady dostanú nejaký druh elektrifikovaného pohonu. Okrem spaľovacích motorov budú v ponuke aj elektrifikované pohony – či už na plne elektrický pohon alebo vo […]

27. júla 2017

BMW i3 a i8 sú konečne dostupné už aj na Slovensku aj oficiálne

V mesiaci apríl 2017 sa ponuka vozidiel spoločnosti BMW Group na trhu v Slovenskej republike rozšírila o dve významné novinky, prvé dva modely značky BMW i, teda BMW i3 (v cene od 36 350 €) a BMW i8 (v cene od 138 250 €). K dispozícii sú dvaja BMW i Agenti a štyri BMW i […]

21. apríla 2017

Daimler, BMW, Ford a VW postavia v Európe 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc

Nová spolupráca medzi Daimlerom, BMW, Fordom a Volkswagenom pravdepodobne vyrieši to, čo súčasní kritici vyčítajú konceptu elektromobility – nedostatočnú infraštruktúru dobíjacích staníc. Do roku 2020 tieto automobilky plánujú vybudovať vyše tisíc dobíjacích staníc pre elektromobily so štandardom CCS, pričom 400 z nich bude ultrarýchlych.   Tlačová správa: • spoločný podnik na vybudovanie vysokovýkonnej siete nabíjacích staníc […]

10. januára 2017

Najnovšie

IoT riešenie od Ericssonu, prináša efektívnejšiu solárnu dopravu

Ericsson a Solar Team Eindhoven vyvinuli experimentálne solárne vozidlo, využívajúce technológiu IoT, ktorá dokáže prejsť až 1800 km.

Vďaka systému Solar Smart parking autonómne zaparkuje na mieste s najväčším podielom slnečného žiarenia.

Vie tiež zdieľať nahromadenú energiu s ostatnými elektrickými vozidlami.

19. novembra 2019

Štedré rozmery, výkonné funkcie:

MMD predstavuje nový super široký monitor   Philips 439P9H

19. novembra 2019

Zyxel predstavuje službu AiShield pre ochranu domácich a malých podnikových sietí

Nová licencovaná služba AiShield s intuitívnou aplikáciou je určená pre produkty Multy X a Multy Plus a slúži k ochrane sietí a pripojených zariadení.

6. novembra 2019

Mobilný Rozhlas zamieril na Slovensko

Slovenská jednotka v chytrej obecnej komunikácie Mobilný Rozhlas, prichádza na Slovensko, do dvoch rokov tu chce mať až 20% zapojených obcí.

5. novembra 2019

Novým riaditeľom divízie spotrebnej elektroniky Samsung Electronics Czech and Slovak sa stal Michal Forejt  

V jeho kompetencii budú predajné a marketingové aktivity týkajúce sa všetkých produktov spotrebnej elektroniky značky Samsung na oboch trhoch.

4. novembra 2019

Spoločnosť Synology® predstavuje FlashStation FS3400

Spoločnosť Synology Inc. uviedla na trh model FS3400, ktorý dopĺňa vyladené portfólio produktov pomáhajúce riešiť IT výzvy súvisiace s hustotou vstupno-výstupných operácií, kapacitou úložiska a fyzickými rozmermi serverov.

30. októbra 2019

Huawei uvádza na trh fit náramok Band 4 s vylepšenými funkciami

Spoločnosť Huawei uvádza na trh nový fitness náramok Band 4. Novinka prináša niekoľko vylepšených technológií a funkcií. Veľkou prednosťou náramku je aj užívateľské pohodlie, ktoré ponúka. Prinášame niekoľko dôvodov, prečo si zaslúži pozornosť.

28. októbra 2019

Ako nakonfigurovať nové Huawei Watch GT 2 za 5 minút ?

Inteligentné hodinky od Huawei prichádzajú v novej generácii, ktorá nielen zachováva bezkonkurenčnú výdrž batérie, ale prináša aj množstvo nových funkcií. Prinášame návod krok za krokom, ako ich rýchlo nastaviť a jednoducho prepojiť s vaším smartfónom.

28. októbra 2019

AGEM COMPUTERS distribútorom WOOX

Agem Computers zaradil do svojho portfólia inovatívnu značku na poli SMART zariadení.

16. októbra 2019

Huawei Mate 30 Pro je novým kráľom rebríčka DxOMark

Spoločnosť Huawei opäť ovládla najvyššiu priečku prestížneho fotografického rebríčka DxOMark. Špičkový smartfón Mate 30 Pro získal najvyššie hodnotenie a dosiahol tak rekordný počet 121 bodov, čo je o 4 body viac, než má druhý smartfón v poradí.

27. septembra 2019

Odporúčané

Surfujte doma bez starostí a meškaní s uceleným riešením OneMesh

Technológie sa neustále vyvíjajú vo všetkých oblastiach, a nie inak tomu je u bezdrôtových sietí. Dnes sa vsádza predovšetkým na rýchlosť, plynulosť, kapacitu pripojenia a skvelé pokrytie.

18. novembra 2019
TEST

Káblové slúchadlá pre hráčov

Test Niceboy ORYX X600: Priestorový zvuk imidžovo

Trh so slúchadlami pre hráčov je nepochybne presýtený, čo vplyvom konkurenčného tlaku dáva možnosť získať dobrú kvalitu za rozumné peniaze. Napríklad ako Niceboy ORYX X600.

15. novembra 2019

Atraktívny dizajn spojený s prvotriednou monitorovou technológiou

AOC predstavuje nový Q27T1 – navrhnutý štúdiom F. A. Porsche –  prichádza do obchodov

5. novembra 2019

Prichádza Samsung nákupná horúčka plná zľavových kupónov

V rámci akcie dostane zákazník zľavový kupón, ktorý môže využiť pri kúpe ďalších ľubovoľných produktov Samsung.

4. novembra 2019

Xerox vylepšil tlačiareň iGen 5 o tlač fluorescenčnej farby na extra dlhý arch XLS

Xerox zdokonaľuje vlastnosti tlačového stroja Xerox iGen 5 o žltú fluorescenčnú farbu a extra dlhý arch XLS.

30. októbra 2019

SDC19: Samsung predstavuje nové notebooky Galaxy Book Flex a Galaxy Book Ion

Galaxy Book Flex a Galaxy Book Ion ponúkajú bezkonkurenčnú prenosnosť a bezproblémovú kontinuitu naprieč zariadeniami bez kompromisov ohľadne výkonu.

30. októbra 2019
TEST

TEST/RECENZIA

Sony Xperia 1 má štyri kamery a 4K displej. Vyskúšali sme ju v praxi

Sony Xperia 1 nás dostala svojím displejom, vodotesným telom a skvelými kamerami. Pozrite si reálne fotografie bez úprav.

18. septembra 2019

AGEM DEALERS DAY 2019

Po roku vás opäť radi pozývame na konferenciu AGEM Dealers Day 2019, ktorá sa uskutoční vo štvrtok 03.10.2019 v krásnych priestoroch ART Hotel Kaštieľ v Tomášove pri Bratislave. Začiatok konferencie je o 9:00 a potrvá do 17:00.

17. septembra 2019

Bezdrôtová nabíjacia stanica 3v1 pre iPhone, Apple Watch a Airpods

Ekosystém, aký má Apple len tak nenájdete. Ich zariadenia sú navzájom dokonale prepojené a dokážu perfektne spolupracovať. Nečudo, že keď si niekto kúpi iPhone, začne poškuľovať po hodinkách Apple Watch a samozrejme slúchadlách AirPods. Všetky tieto zariadenia však treba nabíjať.

10. septembra 2019
TEST

Test tlačiarne Epson L3110 Eco Tank: Rozumný kompromis s výbornými výsledkami

Pokračujeme v testoch multifunkčných tlačiarní. Epson L3110 je cenovo výhodné zariadenie, ktoré nás dokázalo osloviť.

9. septembra 2019