On-line služba je ako telenovela

Microsoft si spustenie tretej generácie svojich on-line služieb naplánoval na koniec decembra. O novom Windows Live sme sa rozprávali s Tomášom Koškom, šéfom on-line divízie Microsoftu pre Česko a Slovensko.

Microsoft je spoločnosť známa najmä vďaka desktopovému softvéru a webové služby spustila neskôr ako jej konkurenti. Nie je Live platforma iba povinnou jazdou a nemyslíte si, že v Live balíku absentuje to najdôležitejšie, teda výraznejší social networking prvok?
 
Z našej strany sa nesnažíme o vytvorenie novej sociálnej siete, chceme byť agregátorom informácií naprieč sieťami. Sociálnych sietí dnes už dosť a vôbec by nebolo jednoduché vytvoriť nový Facebook, i keď Facebook je čiastočne našou spoločnosťou, takže sa skôr snažíme uľahčiť používateľom život. Naše výskumy potvrdili, že na novú sociálnu sieť by už nikto nechodil, ľudia už majú dosť tých 5-6 účtov a niekoľko e-mailov, skôr ide o zjednodušenie a previazanie s webom. Windows Live uvádzame preto, lebo chceme mať Windows služby zdarma, ktoré sú platené z inzercie, a nie licenčného poplatku.
 
Prvá vlna Windows Live priniesla veľké očakávania, ktoré podľa viacerých analytikov neboli naplnené. Neobávate sa, že nová, tretia verzia bude vnímaná iba ako krajšie a farebnejšie rozhranie jednotlivých aplikácií?
 
V predchádzajúcich generáciách sme sa zamerali predovšetkým na vylepšenie jednotlivých aplikácií, napr. sme inovovali Hotmail atď., ale máte pravdu, bola to čisto zmena používateľského prostredia. To sa udialo zhruba pred rokom, a uvedomili sme si, že sa na celý systém on-line služieb musíme dívať očami používateľa, teda pozrieť sa na scenár od začiatku do konca. Je to scenár, ktorý je reálny a ktorý používatelia robia každý deň – publikujú fotky, dávajú ich na nejaký web, alebo ich upravujú v počítači. Takže ten prístup, ktorý sme zvolili tentoraz, je úplne iný a pevne verím, že je to to, čo používatelia chcú. Iba za prvých niekoľko týždňov máme takmer 12 000 používateľov služby SkyDrive na Slovensku, čo svedčí o záujme o podobné služby.
 
Image
 
Microsoft mal donedávna výhodu v tom, že lokalizoval všetky súčasti svojej Live platformy aj do slovenského alebo českého jazyka, čo mu otváralo dvere k jazykovo menej zdatným používateľom. Česká pobočka Google sa však rýchlo chopila rovnakej činnosti a postupne začala predkladať jednotlivé on-line projekty. Nebojíte sa, že tým strácate výrazný konkurenčný benefit?
 
My lokalizujeme všetky služby do slovenčiny i češtiny a robíme to na základe iného modelu, než to robí Google – Google zamestnáva lokálnych ľudí a tie produkty tak môžu mať trochu prívetivejší jazyk. My však máme k dispozícii históriu lokalizácie Windows a celý rad technológií, ktoré nám znižujú nákladnosť, a umožňujú nám uviesť všetky služby v 39 jazykoch naraz.
 
Náš región je špecifický konzervatívnym správaním používateľov, čo sa odzrkadľuje napr. na vysokom podiele ICQ v segmente instant messagingu. Hoci je Live Messenger modernejší a stabilnejší, týchto ľudí len veľmi ťažko presvedčíte, aby zmenili klienta, keďže by prišli o desiatky kontaktov. Existuje na to nejaký recept?
 
Jednoduchý recept neexistuje. On-line služba nie je niečo, čo by stačilo niekomu predať a on by to mal celý život. On-line služba je televízny program, telenovela, ktorá sa spúšťa každý deň a ja si môžem pozrieť jeden diel, ale ďalší už nie. Používatelia si budujú sociálnu sieť, aj keď o tom nevedia – príkladom sú kontakty v mobilnom telefóne – tie sa počas vášho života menia, doplňujú a strácajú. Našim cieľom je vybrať jednu cieľovú skupinu a snažiť sa zabezpečiť, aby tam bol dostatočný počet používateľov, aby to samo mohlo rásť. Tak začalo aj ICQ, ich čísla sú na slovenskom trhu väčšie ako naše, na druhú stranu my na Slovensku rastieme 20-percentným rastom a môžeme komunikovať to, že máme tie isté kontakty pre všetky služby – ľudia nemusia používať jeden e-mail tam, kontakty v ICQ inde a podobne. Navyše nemáme žiadne výpadky, máme obrovské datacentrum, s ktorým sa ICQ ani náhodou nemôže porovnávať a v každej krajine lokálnu pobočku. Príklad Maďarska, kde sa nám podarilo vybudovať veľmi silnú komunitu Messengera – 2,5 milióna ľudí, čo je štvrtina populácie – ukazuje , že môžeme byť úspešní.

Image
 
On-line služby sú vďaka svojmu charakteru určené najmä študentom, ako pokračuje vaša spolupráca s vysokými školami na projekte www.studentlive.sk, ktorý im zadarmo poskytne personifikované Live služby a prístup k plným verziám vývojárskeho softvéru od Microsoftu?
 
Počítame s tým, že aj tieto služby budú updatované, ale až za niekoľko mesiacov V tomto čase prechádza na plné využívanie týchto služieb 5 univerzít. Novinkou bude možnosť mať nielen hotmailový účet, ale aj účet založený na Exchange – napr. pre väčšiu univerzitu, ktorá by chcela zadarmo používať hostovaný Exchange.
 
Jednou z noviniek je používanie Windows Live aj na mobilných zariadeniach, ktorých penetrácia je v strednej Európe viac ako 100-percentná, ale podporu webových služieb a odpovedajúce dátové paušály môžeme nájsť iba na smartphonoch vo vreckách manažérov. Nekoliduje to so základným zameraním na mladých používateľov?
 
Nie, pretože máme tri druhy klientov, ktorí bežia na akomkoľvek telefóne: máme HTML klienta, máme možnosť meniť iba svoj status alebo konverzovať cez SMS, takže pokiaľ niekto nemá dátový paušál, tak to nie je problém. Navyše je tu možnosť nastaviť si svoje telefónne číslo a dostávať správy, ktoré chodia do Messengera a tak ďalej. Toto všetko je súčasťou nových dátových služieb, len nám bude chvíľu trvať, kým sa to spustí úplne v plnom scenári. Chceme, samozrejme, osloviť niektorého z mobilných operátorov a ponúkať v budúcnosti napr. Messenger, ktorý by nevyužíval iba našich služieb, ale bol by napojený aj na jedného konkrétneho operátora.
{moscomment} 

Obľúbené články

Hľadať

Aktuality

Reklamný odkaz

 

 

Social

Aukcie - určite si svoju cenu!

FacebookTwitterGoogle+E-mail