Prieskum zo Slovenska

Sú starší ľudia naozaj závislí na pomoci mladšej generácie?

Prieskum ukázal, aká je situácia na Slovensku

V skratke:


Technológie bez pochýb zmenili spôsob nášho života. A bez pochýb ovplyvňujú aj naše okolie. Rôzne… Buď rady rozdávate alebo ich prijímate. Stačí sa pozrieť napríklad na generáciu mileniálov, pre ktorých sú technológie prirodzenou súčasťou ich života prakticky od detstva. Pravidelne sa pasujú s požiadavkami tých, pre ktorých sú zas tieto technológie španielskou dedinou.

 

Najnovší prieskum spoločnosti Kaspersky odhalil, že až štvrtina mileniálov sa z tohto dôvodu vyhýba svojim rodinným príslušníkom. Slovenskí používatelia nie sú výnimka a radšej ako na odborníka sa obracajú s technickými problémami na členov rodiny. Až 34 % Slovákov starších ako 45 rokov sa spolieha na svoje deti a 55 % slovenských používateľov mladších ako 45 rokov potvrdilo, že sa na nich starší členovia rodiny s podobnou požiadavkou už niekedy obrátili.

Prieskum ukázal, že iba 8 % Slovákov starších ako 45 rokov si myslí, že má dostatočné znalosti o technológiách a dokážu si s prípadnými technologickými problémami poradiť sami. Zároveň až 64 % používateľov v tejto vekovej skupine vníma technológie ako neoddeliteľnú súčasť svojho života, ktorej sa nedá vyhnúť. Prirodzene sa tak v prípade, keď si nevedia rady, obracajú na svoje dospelé deti. „Mohol by si mi len…opraviť internet?“ „… ukázať mi, ako funguje ten cloud?“ alebo „…stiahnuť bezpečnú aplikáciu na internetbanking?“ Nie sú vám tieto otázky až tak neznáme? Priznajte sa, koľkí z vás prevrátili očami, keď sa na vás vaši rodičia či starí rodičia obrátili s podobným dotazom?

Viac ako polovica Slovákov (55 %) mladších ako 45 rokov potvrdila, že sa na nich starší člen rodiny už niekedy obrátil s podobnou otázkou. Zaujímavosťou je, že 62 % z nich cíti povinnosť podať pomocnú ruku, a to najmä preto, lebo ich starší člen rodiny im za ich pomoc ponúkol nejakú formu odmeny v podobe malého darčeka, dobrej večere či pomoci s deťmi. Všetko má však svoje hranice a až 11 % respondentov pod 45 rokov priznalo, že sa radšej vyhýba rodinným príslušníkom, ktorý by mohli od nich žiadať technickú pomoc.

 

Zaujímavým zistením je fakt, že 42 % Slovákov mladších ako 45 rokov, ktorí si s technológiami netykajú, sa v prvom rade s problémom obracia na svojho partnera či partnerku, na rozdiel od staršej generácie, ktorá smeruje svoje dotazy priamo na svoje dospelé deti. Slovensko však na tom nie je najhoršie. Zatiaľ čo sa na pomoc svojich dospelých detí spolieha 34 % všetkých opýtaných Slovákov, v susednom Česku je to až 38 %. Naopak, viac ako tretina používateľov v Maďarsku, ktorí narazia doma na problém s technológiou, neváhajú zaplatiť expertovi, ktorý im problém pomôže vyriešiť.

„Staršia generácia síce môže mať dobrý úmysel zvládnuť technologické výzvy aj bez pomoci niekoho ďalšieho, nemá však na to potrebné znalosti. Problematika starším ľuďom nie je blízka a na každom rohu na nich číhajú negatívne správy o kybernetických hrozbách, ktoré pôsobia ako strašiak a tak sa v prípade problému väčšinou obracajú na tých, ktorým dôverujú. Preto asi neexistuje domácnosť, v ktorej by neodznela fráza „Prosím, mohol by si mi pomôcť s…“ Pre niektorých mileniálov sú tieto požiadavky celkom otravné, väčšina však cíti povinnosť poskytnúť rodinným príslušníkom technickú podporu. Každopádne je nevyhnutné dlhodobejšie riešenie,“ hovorí Miroslav Kořen, generálny riaditeľ Kaspersky pre východnú Európu.

Spomedzi krajín v strednej a východnej Európe, práve na Slovensku je celkom bežné, že sa požiadavky na pomoc neustále opakujú. Až 46 % Slovákov pomáha svojim starším rodinným príslušníkom opakovane, zatiaľ čo v Česku to je 41 % a v Maďarsku 40 %. Pre porovnanie, svetový priemer je 30 %.

„Dramatický nárast technológií v našich každodenných osobných životoch, spoločenskom živote, kanceláriách či autách je výzvou pre všetky generácie. Všetci sa musíme neustále učiť, ako z toho čo najviac vyťažiť. Ľudia v druhej polovici svojho života môžu mať problém popasovať sa s novými technológiami a obávajú sa rizík spojených s ich využívaním. Aj preto sa často obracajú na svojich technologických „hrdinov“ – mileniálov, ktorí im podajú pomocnú ruku,“ hovorí uznávaná psychologička Kathleen Saxton.

Medzi problémy, ktoré najčastejšie sužujú slovenských používateľov, patrí neznalosť technológie cloudu (27 %), schopnosť bezpečne zaobchádzať s online dátami (22 %), schopnosť rozpoznať spam a podvodné e-maily a linky (21 %) a inštalácia bezpečnostnej ochrany (20 %).

Spoločnosť Kaspersky je odhodlaná popasovať sa s problémom závislosti staršej generácie od mileniálov v otázkach pomoci s technológiami. Celá správa, ktorá nesie názov „Can you just“, je k dispozícií na tomto linku. Viac informácií nájdete tiež na blogu Kaspersky.

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Naživo z tlačovky

Slovensko ide učiť ľudí, sa ako sa brániť útokom na internete. ITAS spúšťa projekt kry-sa.sk

5. júna 2019

KASPERSKY LAB

Bankové účty sú stále terčom ohrozenia. Počet bankových malvérov stále stúpa.

31. mája 2019

Nepremeškajte

Témy, ktoré zaznejú na Techsummite 2019: smart mestá, Big Data, priemysel 4.0 i kybernetické hrozby

22. mája 2019

Google vs Huawei

Huawei je na nové obmedzenia pripravený. Čo to znamená pre majiteľov Huaweiov?

21. mája 2019

Koniec anonymných komentárov na Slovensku. Smer chce zaviesť kontrolu diskutujúcich.

25. marca 2019