Test elektrickej kolobežky Perut Trek Delux

Týždeň sme v Bratislave jazdili elektrickú kolobežku Perut Trek Delux. Prvotné nadšenie prekvapivo nevystriedali žiadne nepríjemné zistenia alebo nepriaznivé skúsenosti, práve naopak – vyslovujeme presvedčenie, že elektrické kolobežky sú skvelou alternatívou ku skútrom a všeobecne dobrým dopravným prostriedkom do mesta.   Keď som videl kolobežku Perut prvýkrát pri bratislavskom Auparku, bol som celkom prekvapený z […]

Týždeň sme v Bratislave jazdili elektrickú kolobežku Perut Trek Delux. Prvotné nadšenie prekvapivo nevystriedali žiadne nepríjemné zistenia alebo nepriaznivé skúsenosti, práve naopak – vyslovujeme presvedčenie, že elektrické kolobežky sú skvelou alternatívou ku skútrom a všeobecne dobrým dopravným prostriedkom do mesta.

 
Keď som videl kolobežku Perut prvýkrát pri bratislavskom Auparku, bol som celkom prekvapený z jej veľkosti. Je to kolobežka, ale veľkosťou pripomína skôr skúter. Nápadne veľké kolesá s výrazným dezénom, maximálna rýchlosť 40 km/h a hmotnosť okolo 25 kilogramov sú detaily, ktoré kolobežky Perut zaraďujú skôr do sveta motocyklov.
 

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.


 

Rýchlosť a ovládanie

Ovládanie kolobežky Perut je vskutku jednoduché, zvládne ho aj dieťa. O to viac pozornosti by sme mali venovať predvídaniu a bezpečnosti. Skutočne sa stačí iba postaviť na určenú plochu, odraziť sa a jemne stlačiť akceleračnú páku palcom pravej ruky. Reakcie elektrického motora sú veľmi presné a rýchle, rozloženie účinnosti je však nastavené veľmi dobre. Nehrozí teda situácia, že by vám kolobežka utiekla spod nôh. Pri prudkom zrýchlení však zreteľne cítiť preťaženie a snáď sa vám do krvi uvoľní aj trocha adrenalínu. Je to zábava dokonca aj vtedy, keď kolobežku jazdíte aktívne niekoľko dní.
Maximálna rýchlosť modelu Trek Delux je 37 km/h, čo je skutočne veľa. V meste budete zvyčajne jazdiť nanajvýš 30 km/h a v hustejšej premávke dokonca ešte pomalšie. Nesmierne som však túto rýchlosť ocenil na trase od Námestia Ľudovíta Štúra po River Park, kde je pomerne dobrá a dlhá cesta bez zákrut.
Ovládanie kolobežky je skutočne jednoduché a nepochybujem o tom, že ho zvládne aj slečna dochádzajúca každé ráno do práce s kabelkou na ramene. Za príplatok sa dá ku kolobežke prikúpiť aj sedadlo s košíkom. Je dôležité pripomenúť, že na naštartovanie elektrického motora je potrebné otočiť kľúčikom, pre ktorý je priestor na pravej strane batérie. Až po jeho otočení je možné využívať elektrický pohon. Samotné naštartovanie je celkom tiché, v skutočnosti sa iba uzatvorí elektrický okruh medzi batériou a motorom.
Veľmi pozitívne hodnotím možnosť manuálneho nastavenia úrovne pruženia predného kolesa. Stačí pootočiť modrý ovládač a zreteľne sa zmení charakter jazdy. Najslabšia úroveň pruženia je výborná na kvalitné asfaltové cesty, najväčšie pruženie oceníte v teréne.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom. Zaujímavosťou je, že zadné brzdy sú kotúčové – vynikajúce!


 

Technické údaje:

Max. rýchlosť: 37 km/h
Max. dojazd na nabitie: 100 km
Doba nabíjania: 2,5 až 3 hodiny
Batéria: Li-ion 48V, 26 Ah Samsung
Výkon motora: 1000 W (1,34 konských síl)
Počet nabíjacích cyklov: viac ako 1000
Hmotnosť: 25 kg
Nosnosť: 120 kg
Zadné kotúčové brzdy
Predná vidlica: Odpružená, uzamykateľná, zdvih 100 mm
Tempomat, indikátor stavu batérie, klaksón, stojan
 

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Dojazd a nabíjanie

Dojazd na jedno nabitie je maximálne sto kilometrov, čo je veľmi dobrý údaj. Dokonca si myslím, že nie je ďaleko od praktickej skúsenosti, pretože v priebehu celého týždňa a každodenného jazdenia som kolobežku nabíjal iba raz – aj to skôr iba na skúšku, či adaptér funguje ako má. Dobitie prázdnej batérie trvá asi tri hodiny, konektor sa vkladá do ľavej strany batérie a napájací kábel z adaptéra priamo do domácej elektrickej zásuvky 220 V.
V priebehu nabíjania je počuť mierny hluk spôsobený ventilátorom v tele adaptéra. Keď je však batéria nabíjaná v priebehu dňa alebo počas noci v inej miestnosti, nebudete počuť nič.
Úroveň nabitia batérie sa zobrazuje pomocou farebných LED diód na pravej strane riadidiel. Keď svietia všetky, batéria je nabitá z väčšiny, červená a žltá dióda znamenajú polovicu batérie a červená indikuje dojazd iba zopár kilometrov. Ideálne je mať batériu nabitú doplna, pretože vtedy motor reaguje promptne a s najlepšou účinnosťou.
 

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.


 

Hmotnosť predurčuje cieľovú skupinu

Snáď jediná nevýhoda elektrickej kolobežky Perut Trek Delux je jej vyššia hmotnosť. Približne 25 kilogramov nie je zanedbateľná váha a je potrebné na to myslieť ešte pred kúpou. Keď som každý deň vynášal kolobežku na rukách na druhé poschodie (nemáme pivnicu ani výťah), celkom mi to dávalo zabrať – a to nie som žiadna padavka, čo sa sily týka.
Ideálne je, keď máte kde kolobežku uskladniť – aj doma, aj v práci. Ideálna je pivnica alebo väčší výťah.
 

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.


 

Zodpovednosť a bezpečnosť

Elektrická kolobežka Perut Trek Delux je zábavná, púta pozornosť okolia, jazdí sa na nej ľahko a jednoducho. Ale nie je to hračka, je to celkom seriózny dopravný prostriedok do mesta, s ktorého používaním súvisia aj povinnosti.
Na elektrickú kolobežku nepotrebujete žiadne vodičské oprávnenie, ale mali by ste s ňou jazdiť po ceste. Chodník je určený pre chodcov a tých by ste mohli ohrozovať, najmä pri výjazde spoza rohu budovy.
Skúsenosti s jazdou v centre Bratislavy sú trocha rozpačité. Samotná kolobežka je výborná, pretože reaguje rýchlo a spoľahlivo, máte nad ňou kontrolu, nastaviteľné odpruženie predného kolesa robí jazdu vskutku pohodlnou. Samotné cesty však nie sú prispôsobené cyklistom, nepomáha ani vodorovné dopravné značenie vymedzujúce priestor pre cyklistov. Vodiči automobilov zvyčajne tieto značenia absolútne nerešpektujú a k vám sa nesprávajú ako k plnohodnotnému účastníkovi cestnej premávky. Neraz som bol nútený prejsť na chodník a spomaliť rýchlosť na úroveň do 20 km/h, aby som neohrozoval chodcov.
Maximálna rýchlosť 40 km/h je vysoká, ale ublížiť sebe alebo niekomu inému môžete aj pri rýchlosti 20 km/h. Je potrebné mať to na vedomí, pretože stačí iba chvíľka nepozornosti, aby ste skončili pod autom alebo na betóne.
Keď si myslíte “mne sa to predsa nestane”, vedzte, že mne sa to stalo. Stačila snáď iba sekunda nepozornosti, keď som večer na zle osvetlenej vozovke vošiel predným kolesom do hlbokého výmoľu a doslova preletel cez riadidlá. Okrem odretých dlaní na betóne sa mi nestalo nič a kolobežka utrpela iba kozmetické poškodenia, avšak je to silné memento toho, že si treba dávať pozor a používať prilbu, prípadne chrániče na lakte a kolená. Nie je to síce veľmi imidžové, ale môže vám to zachrániť zdravie a dokonca aj život.
 

Zhodnotenie

Posledné riadky k tejto téme nemôžu byť negatívne, pretože počas celej doby testu som skutočne neprišiel na nič, čo by mohlo byť dôvodom na odmietnutie kúpy. Je to skvelý dopravný prostriedok na každodenné dochádzanie do práce, ale aj čosi, s čím zažijete veľa zábavy. Model Trek Delux sa na stránke PERUT.SK predáva za necelých 1 200 eur, nižšie verzie však kúpite o celé stovky eur menej. Mohlo by sa zdať, že je to priveľa, pretože elektrickú kolobežku kúpite na internete už za štyristo eur, avšak určite za svoje peniaze nedostanete ani tretinu toho, čo ponúka tento lepší model.

Perut Trek Delux má odporúčanie redakcie ECOMOTO.SK.

 

Kompletná fotogaléria s popisom:

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Červený tempomat a zelený klaksón, ktorý netrúbi, ale pípa.

Červený tempomat a zelený klaksón, ktorý netrúbi, ale pípa.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Perut Trek Delux vyzerá byť ideálny dopravný prostriedok do mesta, keď v rámci neho dochádzate do práce.

Perut Trek Delux vyzerá byť ideálny dopravný prostriedok do mesta, keď v rámci neho dochádzate do práce.


Aj s výškou dva metre nebude jazda problém, musíte si však predĺžiť riadidlá.

Aj s výškou dva metre nebude jazda problém, musíte si však predĺžiť riadidlá.


Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.


Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.


Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.


Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


 
 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

TEST

Test hybridu Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic: Elektrina výrazne pomáha, o úspore peňazí však hovoriť nemožno

18. júla 2017
TEST

Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

5. decembra 2016
TEST

Mercedes-Benz Star Experience 2016 v Piešťanoch

19. septembra 2016
TEST

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx

9. augusta 2016
TEST

Naše skúsenosti s plug-in hybridom Mercedes-Benz GLE 500e

25. apríla 2016