Test: Rozlúčka s AGP grafikami

AGP je jednou z technológií, ktorým sa jednoducho nechce odísť a vždy keď nad nimi „lámeme palicu“, vložia nohu do dverí. Prečo nevie AGP dôstojne odísť?


Článok bol publikovaný v časopise PC_SPACE č. 01/2007.


Keď sme v marci minulého roku (2006) vydali jeden z našich pravidelných prehľadov trhu grafických kariet, uviedli sme, že ide o posledný test, v ktorom ešte budú uvedené grafi cké karty s rozhraním AGP. Zbernica PCI Express postupovala víťazne vpred, už druhý rok sa neobjavil žiaden nový čip s natívnym AGProzhraním. Vzhľadom na rastúce náklady na výrobu kariet, ktoré majú nové PCI Express čipy a sú pomocou implementácie PCIe/AGP prevodníkových čipov modifikované na kompatibilitu s AGP rozhraním, sme neočakávali, že sa ich rady rozšíria aj o modely s najnovšími čipmi.

Nuž, neradi to priznávame, ale mýlili sme sa. AGP je jednou z technológií, ktorým sa jednoducho nechce odísť a vždy keď nad nimi „lámeme palicu“, vložia nohu do dverí. Prečo nevie AGP dôstojne odísť? Jednoducho preto, lebo v rôznych verziách je tu s nami skoro 10 rokov. Množstvo zákazníkov, ktorí majú AMD kompatibilné staršie dosky s AGP 8× portom pre Socket A, Socket 754 a Socket 939, prípadne Socket 478 platformy Intel, dnes zvažuje dočasný upgrade grafickej karty na novší model. Otázkou zostáva, či sa to vyplatí – berieme do úvahy, že investície do dosky a procesora, prípadne DDR pamätí v čase, keď sa zmenili sockety a typy pamätí už zrejme nie je možné iným spôsobom zužitkovať. Neplatí to však úplne pre AMD K8 procesory typy Socket 754 a Socket 939, pre ktoré existuje množstvo lacných PCI Express dosiek vhodných na výmenu. Na strane druhej, AGP kompatibilné grafi ky (teda PCIe modely s prevodníkovým čipom) nie sú lacné (často drahšie ako ich PCIe príbuzní), majú občasné problémy s kompatibilitou so staršími doskami a predstavujú „konečnú“ v upgrade – o rok už jednoducho nebude nič lepšie na trhu. Pre výrobcov kariet sa AGP trh rýchlo zmenšuje a každý nový model sa predražuje – navyše, bez istoty, že ich predajú dostatočný počet kusov, aby im to vykrylo náklady na vývoj modifi kovaného PCB, chladenia a podobne.

Možnosti „bezbolestného“ upgrade sú teda značne obmedzené. Jediný čipset, ktorý obsahoval tak natívne AGP 8× ako aj PCI Express ×16 rozhranie, teda ULi M1695 pre AMD Athlon 64, sa napriek svojím skvelým parametrom nikdy zvlášť nepresadil a po odkúpení ULi fi rmou NVIDIA bolo jasné, že tá ho tlačiť na trh nebude. Dosky s ním produkovala nakoniec len fi rma ASRock, známi „špecialisti“ na exotické riešenia. Ďalšie riešenia, ktoré vytvorili výrobcovia dosiek obvykle kombináciou dvoch PCI kanálov do AGP slotu nemajú skutočné funkcie reálnych AGP slotov (AGP texturing a pod.) a výrazne degradujú výkon AGP kariet. Rozhodnutie, ktorú AGP kompatibilnú grafickú kartu si kúpiť, aby výkonnostný nárast bol úmerný vynaloženej investícii alebo či sa viac nevyplatí ešte chvíľu vyčkať a šetriť peniaze na prípadný neskorší radikálny upgrade, teda nie je vôbec jednoduché. Pokúsime sa poskytnúť vám maximum užitočných informácií, aby ste sa rozhodli správne.

Súčasné AGP grafiky - existujú vôbec ešte?

Hoci nami testované grafi cké karty sú určené pre zbernicu AGP, len tie staršie z nich disponujú natívnym AGP rozhraním. Nové PCI Express grafické čipy pre kompatibilitu s AGP vyžadujú ešte externý PCI Express/AGP prevodník, natívne AGP grafické čipy nie sú v produkcii už takmer rok.


<< Vaša posledná šanca na upgrade >>


Prelomovým obdobím bol pre väčšinu GPU rok 2004, keď obaja výrobcovia v high-end triede vydali ešte natívne AGP ako aj PCI Express riešenia, v strednej (najpredávanejšej) triede už boli takmer všetky nové grafi ky výhradne pre PCI Express. Typickým príkladom pre high-end bola napríklad GeForce 6800 Ultra/ GT existujúca tak v AGP verzii (NV40) ako aj PCI Express (NV45). Identická situácia bola u ATi s modelmi Radeon X800XT/Pro s čipmi R420 (AGP) a R423 (PCIe). Zmena rozhrania prináša výrobcom problémy nielen konštrukčné – produkcia príliš mnoho verzií jednotlivých čipov nie je veľmi ekonomická. NVIDIA prišla so šalamúnskym riešením, keď umiestnili na grafi ckú kartu vedľa grafi ckého externý PCIe/AGP prevodníkový čip nazvaný HSI (High Speed Interconnect). Umožnilo im to produkovať identické grafické čipy tak pre PCI Express, ako aj AGP grafi cké karty, čo hneď využili s radou GeForce 6600 (NV43). Kým zapojenie 128-bitových čipov je pomerne jednoduché – a aj GeForce 7600 (G73) je v podstate pinovo kompatibilná s NV43 – výkonnejšie 256-bitové čipy vyžadujú prakticky kompletne nový návrh PCB. Preto predpokladáme, že GeForce 7800 GS (G70 s HSI) je asi poslednou výkonnou AGP grafi kou s čipom NVIDIA. Aj keď je zrejme teoreticky možné na PCB karty 7800 GS umiestniť 90 nm čip G71 (7900 GS) – ktorých možno bude s prechodom PCI Express platformy na GeForce 8 dostatok – je to podľa nášho názoru príliš „drahý špás“ pre zmenšujúci sa trh.

Naproti tomu ATi trvalo skoro rok, kým prišla koncom roka 2005 s podobným riešením. Až dovtedy bola jediným riešením ako vzdorovať výkonným GeForce 6600 (GT) produkcia lacnejších verzií starších čipov. Napriek tomu, že prevodníkový čip s názvom Rialto začala používať ATi pomerne neskoro, zdá sa, že ide z konštrukčného hľadiska o lepšie riešenie ako NVIDIA HSI. ATi Rialto sa výrazne menej zahrieva, vystačí si bez pasívneho chladiča a implementácia na karte sa zdá jednoduchšia ako pri konkurenčných modeloch. Na nových AGP grafických kartách ATi je Rialto implementované zo zadnej strany a zdá sa, že nevyžaduje výrazné zmeny dizajnu alebo úplne nový návrh ako napríklad GeForce 7800 GS. Len na okraj – Rialto nie je skratka ako v prípade HSI, ale niekto v ATi sa prejavil ako romantická duša, pomenujúc čip po oblasti v Benátkach, známej mostmi. Implementácia ďalších čipov (HSI, Rialto) na grafických kartách sa však prejavuje ich mierne vyššou cenou ako aj občasnou nekompatibilitou so staršími doskami. Niekedy pomôže aktualizovať BIOS, svoje „spraví“ aj stabilný silnejší zdroj (300-400 W), pričom grafika si „zaslúži“ zapojenie samostatnej vetvy napájania s MOLEX konektorom. Skúsenosti používateľov z diskusných fór hovoria, že občas problémy vyrieši aj mierne (+0,01-0,02 V) zvýšenie napájania AGP slotu v BIOS dosky, to je však výsadou len drahších modelov. S narastajúcim vekovým rozdielom dosky a novej AGP kompatibilnej grafiky isté komplikácie však nie je možné vylúčiť.


...nech žije (AGP) krá..
Ako sme už spomenuli, zohnať dnes GeForce 7800 GS, teda doposiaľ najvýkonnejšiu grafiku pre AGP zbernicu je pomerne obtiažne. No prekvapivo zareagovali výrobcovia kariet s konkurenčnými čipmi a najskôr PowerColor (Tul), GeCube a neskôr aj Sapphire uviedli kartu s výkonným čipom ATi Radeon X1950 Pro. Grafi cký čip RV570 s 256bitovou pamäťovou zbernicou má vo výbave 12 Pixel Shader jednotiek (s 36 Pixel Shader procesormi), 12 ROP a 8 Vertex Shader jednotiek. Doplnená o 512 MB GDDR3 pamäte stála v decembri niečo málo cez 8000 Sk s DPH a to je rozhodne tak výkonnostne ako aj cenovo výhodnejšia ponuka ako GeForce 7800 GS. Lenže - táto grafická karta na plné preukázanie svojich schopností potrebuje, aby aj ostatné komponenty (matičná doska, CPU, pamäť) mali zodpovedajúci výkon, nehovoriac o tom, že potrebuje silný a stabilný zdroj (vyžaduje 2 MOLEX konektory). A to už sú pomaly argumenty pre upgrade celej platformy na PCI Express, nemyslíte? Zdá sa, že i keď (teoretický) výkon Radeonu X1950 Pro AGP bude viac ako impozantný, stane sa táto karta výkonnostným „kráľom“ s miznúcim kráľovstvom...


Inno3D GeForce 7300 GT AGP

Niet pochýb, že NVIDIA s modelom 7300 GT trafi la do „čierneho“ v segmente low cost grafi ckých kariet – len o málo „osekaný“ 90 nm čip NVIDIA G73, ktorý inak pracuje aj na kartách s číslovkou 7600, toho ponúka hráčom pomerne veľa. Hoci má zablokovanú jednu štvoricu Pixel Shader jednotiek a namiesto 5 len 4 Vertex Shader jednotky, stále disponuje zaujímavejším výkonom ako donedávna predávané GeForce 6600 alebo Radeon X700 – a to vrátane ich verzií s GDDR2 pamäťami. Predstava „odomknutia“ chýbajúcich jednotiek a získania výkonu zadarmo je tak atraktívna – ako (bohužiaľ) aj nereálna. NVIDIA totiž u čipov G73 použitých v 7300 GT zablokovala pipeline hardvérovo a nielen v BIOS, ako tomu bolo pri mnohých modeloch v minulosti – napríklad prvých variantov GeForce 6200, ktorými boli čipy NV43 použité v GeForce 6600. Aby sme si rozumeli – tie pipeline jednotky sa na čipe čipoch fyzicky nachádzajú (ide v podstate o „nepodarky“), no nie je možné ich odomknúť tak jednoducho ako v minulosti – napríklad za pomoci programu RivaTuner alebo modifi kovaným VGA BIOS. Spoločnosť Innovision použila pre model 7300 GT prakticky identické PCB, ako používajú aj ich AGP verzie 7600 GS, s jednoduchými hliníkovými chladičmi GPU a HSI čipov - ostatne, pre nejaké rozdiely ani nebol dôvod. Zhodné sú dokonca typy a časovanie pamätí, keď v oboch prípadoch zvolili 25 ns GDDR2 čipy Samsung K4N56163QG-ZC25. Zaskočí však, že sú taktované len na 333 MHz (667 MHz efektívne), na rozdiel od Samsungov proklamovaných 400 MHz (800 MHz efektívne). Tieto frekvencie však pamäte bez problémov pretaktovaním dosahujú, taktiež nebolo problém pretaktovať grafi cký čip zo 400 MHz na 540 MHz a dosiahnuť tak zaujímavý, takmer 30 % nárast výkonu v teoretických testoch. Teoreticky je možné spojením modifi kácie VGA BIOSu so zvýšením napájania GPU z 1,05 na 1,5 V (programom NiBiTor) a lepším chladením za pomoci chladičov ako je Prime-Cooler PC-VGAHG AlCu alebo Zalman VF700-AlCu pretaktovať grafický čip na vyššie stabilné frekvencie. To však má význam len pre modderov s malým rozpočtom, no i na to existujú vhodnejšie riešenia.

V AGP verzii model 7300 GT neponúkajú ani zďaleka všetci výrobcovia – výrobné náklady sú kvôli použitiu zhodných komponentov obvykle na rovnakej úrovni ako pri GeForce 7600 GS, no zisk z predaja zasa výrazne nižší. Taktiež trh je menší ako u výkonnejších grafických kariet – pre majiteľov AGP verzií GeForce 6600 GT neprináša 7300 GT zásadný nárast výkonu, ktorý by ich mal presvedčiť na upgrade, a to ani ak by bola vybavená GDDR3 pamäťami. No môže zaujímať majiteľov starších AGP platforiem, ktorí chcú lacno upgradovať z grafi ckých kariet staršej generácie. Napríklad z GeForce 5600/5700 alebo Radeonov 9550/9600, kde vďaka nej získajú teoretický dvojaž trojnásobný výkon za pomerne rozumnú cenu.

Príslušenstvo: ovládače, manuál, redukcia pre TV Out (S-video)

MSI NX7600 GS-TD256 (AGP)

Tentoraz už žiadne obmedzovanie ako v predchádzajúcom prípade, táto grafická karta od MSI je „poctivá“ GeForce 7600 GS s 12 Pixel a 5 Vertex pipeline jednotkami. Vzhľadom na trhové zaradenie modelu sme ani nepredpokladali nejaké „experimenty“ s usporiadaním komponentov na PCB, ostatne MSI sa u svojich NVIDIA kariet takmer vždy drží referenčných dizajnov, niekedy s výnimkou použitých pamätí a chladičov. Chladenie použité na modeli NX7600 GSTD256 sme pri VGA kartách od MSI videli nespočetnekrát – pôsobia síce celomedeným dojmom, no sú z hliníkovej zliatiny. Je však dostatočné pre grafickú kartu, ktorej 90 nm grafický čip je taktovaný na štandardných 400 MHz, s miernou rezervou na pretaktovanie. Nie však veľkou, pretože karty 7600 GS (podobne ako 7300 GT) majú znížené napájanie GPU oproti 7600 GT z 1,3 V na 1,05V. V podstate frekvencie nad 500 MHz už karte občas robia problém, ako-tak so šťastím dosiahla 530 MHz. Jej tepelné zaťaženie je však vyššie ako pri 7300 GT, kde je tretina čipu v podstate vypnutá. Pamäte nie sú chladené vôbec, no to pri GDDR2 na štandardných frekvenciách obvykle nie je potrebné. V MSI pre model NX7600 GS-TD256 vybrali osvedčené a už raz spomenuté GDDR2 pamäte Samsung K4N56163QG-ZC25, na rozdiel od Inno3D taktované na reálnych 400 MHz (800 MHz efektívne). Napriek obmedzeniu danému napájaním GPU a takmer limitným hodnotám taktovania pamätí nás výsledky celkom prekvapili – pamäte bolo možné stabilne pretaktovať až na nečakaných 480 MHz (960 MHz efektívne). Čo je, ako ste si isto všimli, hodnota výrazne vyššia ako u Inno3D 7300 GT – s rovnakými čipmi. Zaujímavý jav, pre ktorý nemáme jasné vysvetlenie – predpokladáme však, že napájanie pamätí je na karte od MSI vyššie. Aj 0,2 V totiž spraví výrazný rozdiel. Tak či onak – výsledné taktovanie na 530/480 MHz (960 MHz) prinieslo teoretický nárast výkonu zhruba okolo 22 %. Majiteľom dva a viac rokov starších AGP grafi ckých kariet však MSI NX7600 GS-TD256 ponúka „istotu štvornásobku“ teoretického 3D výkonu, bezproblémovú pre hranie v rozlíšení 1280×1024 bežnom na 19“ LCD displejoch. Nechýba ani pomerne bohaté a na multimédia zamerané softvérové príslušenstvo.

Príslušenstvo: ovládače, manuál, redukcia DVI-VGA, redukcia pre TV Out (S-video a RGB – komponentný výstup), Cyberlink Star DVD Family (Star Cinema, Star2Go, Star Producer), aplikácie Thin-Soft BeTwin (zdieľanie PC viacerými ďalšími PC), MediaRing PC Phone, Norton Internet Security 2005, MSI Utility

Giga-Byte GV-N76G256D-RH

Úprimne sa priznáme, že spočiatku sme nemali záujem testovať v tomto prehľade výkonnostného spektra grafických kariet na trhu ďalší model s čipom GeForce 7600 GS. Išlo nám skôr o naznačenie možností jednotlivých typov, ktoré by uľahčilo výber. No táto karta od Giga-Byte mala (na 7600 GS) až podozrivo nízku cenu, a tak sme boli zvedaví či nejde o „mačku vo vreci“ a ako je na tom s výkonom a úžitkovou hodnotou.

Odpovieme hneď na začiatku – nejde. Práve naopak, ide o „poctivú“ GeForce 7600 GS so všetkým čo k tomu patrí a navyše nás GV-N76G256D-RH príjemne prekvapila zaujímavým pomerom ceny a výkonu. Pod pasívnym veľkým pasívnym chladičom z hliníkovej zliatiny (nenechajte sa zmiasť povrchovou úpravou) sa ukrýva NVIDIA G73 s plnými 12/5 Pixel/Vertex pipeline, chladič HSI čipu sa naopak sfarbením na nič „nehrá“. Skoro by sa dalo povedať, že v dnešnej dobe sa vyberajú materiály na chladiče tak, aby farebne „ladili“ s farbou PCB, v tomto prípade (pre Giga-Byte typickou) modrou. Grafický čip je taktovaný na referenčných 400 MHz a hoci obvykle pasívne chladené grafiky z pochopiteľných dôvodov netaktujeme, tentoraz nám to nedalo – a výsledných stabilných 520 MHz je celkom zaujímavá hodnota. Pri pamätiach tentoraz v Giga-Byte siahli po 2,5 ns GDDR2 modeli HY5PS561621AFP-25 značky Hynix, ktoré sú inak parametrovo zhodné ako obvykle používané Samsungy a „tikajú“ na referenčných 400 MHz (800 MHz efektívne). Napriek tomu sme ich úspešne pretaktovali na 450 MHz (900 MHz efektívne), celkovo pretaktovaná grafická karta s frekvenciami 520 / 450 MHz (900 MHz) dosiahla takmer 18 % teoretický nárast výkonu. Nie zlé na pasívnu grafi ckú kartu, no netreba zabúdať, že v uzavretej skrinke a predovšetkým bez dobrej cirkulácie vzduchu by bola situácia trocha iná. Šetrilo sa na softvérovej výbave, no to je pre mnohých skôr výhodou – softvérový prehrávač DVD a pretaktovací softvér Giga-Byte V-Tuner3 väčšine zákazníkov postačuje.

Giga-Byte GV-N76G256D-RH

nás milo prekvapila tak výkonom, ako aj cenou. Stáva sa takmer pravidlom, že Giga-Byte síce so svojimi VGA riešeniami riešeniami neprichádza ako úplne prvá, no prinesie zaujímavý pomer cena a výkon.

Príslušenstvo: ovládače, manuál, softvér Cyberlink Power DVD 5, redukcia DVI-VGA, redukcia (breakout box) pre TV Out (S-video a RGB – komponentný výstup)

Leadtek WinFast A7600 GT TDH

Značka Leadtek patrí obvykle medzi prvé, ktoré prídu na trh s novinkami. Hoci NVIDIA oficiálne neoznámila AGP verzie modelov 7600 (GT a GS), bola len otázka času, kedy sa objavia na trhu (už len kvôli konštrukčnej príbuznosti PCB a pinovej kompatibilite čipov NV43 a G73). S modelom WinFast A7600 GT TDH však zareagovala rýchlejšie ako NVIDIA samotná, pretože došlo ku kurióznej situácii - v čase uvedenia (koncom septembra) ešte túto kartu nepodporovali žiadne oficiálne NVIDIA ovládače, ani najnovšie ForceWare 91.31 a bolo potrebné použiť ich modifikovanú verziu na inštalačnom CD v krabici. S novou verziou už, samozrejme, problémy nie sú. Po rozbalení krabice trocha zaskočí, že dizajn karty nápadne pripomína starší model WinFast A6600 GT TDH. Leadtek si skutočne pri väčšine modelov nerobí problémy s dizajnom, drží sa striktne referenčných parametrov, no zato nešetrí na kvalitných komponentoch. A celohliníkový chladič na WinFast A7600 GT TDH vyzerá koniec koncov príjemne „retro“. Napriek jednoduchosti dizajnu sa chladenie takmer vždy preukázalo ako dostatočné s miernou
rezervou, vetrák chladiča je dokonca pomerne tichý.

Taktovacie frekvencie WinFast 7600 GT TDH sú úplne totožné s PCI Express verziami WinFast 7600 GT TDH, teda 560 MHz pre GPU a 700 MHz (1,4 GHz efektívne) pre GDDR3 pamäte. Tými sú 1,4 ns Samsung K4J52324QCBC14, ktoré bez problémov dosiahnu až 800 MHz (1,6 GHz efektívne). Spolu s grafi ckým čipom pretaktovaným až na 610 MHz je tak možné z karty „vydupať“ ďalší zaujímavý výkon prakticky zdarma. WinFast 7600 GT si aj pri základných frekvenciách bez problémov poradí s GeForce 6800 GT (NV40), vo vyšších rozlíšeniach aj s GeForce 7800 GS, a to aj keď vezmeme do úvahy, že oproti obom ho znevýhodňuje 128-bitová zbernica. Tradične bohatá je softvérová výbava, nechýba vlastný softvér spoločnosti Leadtek nazvaný WinFox II, slúžiaci na konfiguráciu a pretaktovanie, softvérový prehrávač DVD ako aj dve hry. Zamrzí len výrazne vyššia cena, no s touto grafickou kartou sa rozhodne „nestratíte“ ešte nejakú dobu, má zaujímavý výkon v hrách, 3D prostredie Windows Vista zvládne „ľavou zadnou“ a uspokojí aj pri prehrávaní HDTV videa. To všetko platí, ak máte procesor a pamäte so zodpovedajúcim výkonom.

Príslušenstvo: ovládače, manuál, hry Serious Sam 2 a Trackmania Nations Special Edition, softvér Cyberlink Power DVD 6, redukcia DVI-VGA, redukcia pre TV Out (S-video a RGB – komponentný výstup), rozdvojka s MOLEX konektormi


Leadtek WinFast A7800 GS TDH

NVIDIA vo februári 2006 prekvapila majiteľov AGP dosiek ďalšou výkonnou grafi ckou kartou pre túto platformu, tentoraz s novým 110 nm čipom G70, známym z úspešných GeForce 7800 GTX. Bolo to trocha prekvapivé, pretože karta prišla na trh s čipom uzamknutým v „papierovo“ veľmi podobnej konfi gurácii ako stále predávané GeForce 6800 GT (NV40), teda so 16 Pixel a 6 Vertex Pipeline. Malo to však svoje odôvodnenie – v tej dobe sa zásoby 130 nm výrobou produkovaných NV40 pomaly stenčovali a konkurenčná ATi prišla na trh s úspešným X800 GTO (AGP verzia používala 256-bitový čip R423) a výrobcovia NVIDIA kariet ako aj používatelia tak na firmu tlačili, aby uviedla pre túto platformu novú high-end kartu. Voľba logicky padla na pomaly „dosluhujúci“ 110 nm čip G70, v rozmedzí jedného mesiaca mala na PCIe prísť 90 nm G71 (a.k.a GeForce 7900), a tak ani z obchodného hľadiska v tom nebolo žiadne riziko. Keďže GeForce 7800 GS je postavená na PCI Express čipe G70, karta pre AGP 8× kompatibilitu pochopiteľne vyžaduje prítomnosť HSI čipu. Samotný grafický čip je však pomerne veľký, a keďže má 256-bitovú pamäťovú konfi guráciu, implementácia si vyžiadala kompletne nový návrh PCB s viacerými vrstvami navyše. Na karte nie je HSI čip pod GPU, ale výrazne vpredu, čo si ďalej vyžiadalo nový návrh chladiča. Na tomto riešení väčšina výrobcov grafických kariet, ktorá mala alebo ešte má v ponuke GeForce 7800 GS nemenila nič – a Leadtek sa k nim pochopiteľne zaradil. Model WinFast A7800 GS TDH je v podstate identický s referenčným návrhom.

Napriek tomu, že má 7800 GS (ako sme už spomenuli) podobné tabuľkové parametre ako 6800 GT, prepracovaná architektúra Pixel Shader jednotiek optimalizovaná pre najčastejšie využívané shader inštrukcie typu Multiply-Add (MADD) umožňuje spracovať viac operácií na takt. Teoreticky tak v testoch dosahuje 7800 GS
až o štvrtinu vyšší výkon v nových hrách ako jej staršia príbuzná.

Obe karty majú prekvapivo aj podobné taktovanie – pričom NVIDIA akoby s 375 MHz zámerne „podcenila“ vlastný čip, ktorý je v PCIe verzii taktovaný až na 430 MHz a navyše, s uzamknutými pipeline jednotkami má menšie tepelné zaťaženie. Nám sa podarilo bez problémov pretaktovať grafický čip na 480 MHz. Pôvodne na 600 MHz (1,2 GHz efektívne) taktované GDDR3 pamäte sa vôbec „nebránili“ pretaktovaniu až na hranicu 770 MHz (1,54 GHz), pričom používateľ získa pretaktovaním asi 26 % výkonu navyše. Karta si tak tesne obhájila postavenie najvýkonnejšej AGP grafickej karty na trhu, kde jej v nízkych rozlíšeniach vysokým taktovaním „šliapu na päty“ aj jej „príbuzní“ s čipom GeForce 7600 GT. Problém nastal pri celkovom hodnotení – hoci konkrétne Leadtek už tradične k svojim kvalitným produktom pribaľuje zaujímavú výbavu, nepekne sa s nami „zahral“ trh. V čase dokončenia článku už jednoducho žiaden WinFast A7800 GS TDH na trhu nebol, a tak je jeho cena len odhadovaná - podľa náznakov spoločnosti Leadtek už zrejme tieto karty ani nebudú k dispozícii a aj z konkurenčných výrobcov ich má stále v ponuke už len jeden. Zásoby čipov G70 sa stále zmenšujú, a hoci je teoreticky možné implementovať na rovnaké PCB aj čip G71 (napríklad 7900 GS), pokladáme to za málo pravdepodobné.

Príslušenstvo: ovládače, manuál, hry Splinter Cell: Chaos Theory a Prince of Persia: Warrior Within, redukcia DVIVGA, redukcia pre TV Out (S-video a RGB - komponentný výstup)

NVIDIA GeForce 6800 GT a 6800 GS

Dve grafiky v jednom? Ako je to možné? Celé je to v podstate príbeh o „nových kúskoch starého psa“. Grafické karty NVIDIA GeForce 6800 GT tým zbehlejším zrejme netreba predstavovať, v polovici roka 2004 kvôli nim verili na Santa Clausa aj inak plnoletí hráči. NVIDIA totiž bola k modelu GT „štedrá“ a čip(y) dostali do vienka rovnakú konfiguráciu (16 Pixel, 6 Vertex Shader Pipeline, GDDR3) ako najvyšší model Ultra, líšili sa len taktovaním. Pre úplnosť je potrebné uviesť, že existovali čipy dva – jeden s natívnym PCI Express rozhraním (NV45) a druhý rovnako natívny pre AGP (NV40) – a práve tento nás bude zaujímať. Hoci karty s čipom GT už prakticky nie sú na trhu, jeden z našich kolegov v redakčnom tíme nám zapožičal svoju súkromnú kartu pre potreby porovnávacích testov na aktuálnych ovládačoch.

Ale ako s tým súvisí GeForce 6800 s označením GS? Aj k tomu sa dostaneme – NVIDIA pod označením GeForce 6800 (bez prívlastku) predávala čipy uzamknuté na 16 Pixel a 5 Vertex Pipeline, kombinované s DDR (áno, ani nie GDDR2!) pamäťami. To sa samozrejme negatívne prejavilo na výkone, ani 256-bitová zbernica nedokázala zázraky. Potom prišiel koniec roka 2005 a ATi začala celkom úspešne predávať Radeon X1600Pro a XT, ktorým už v strednej triede GeForce 6600 GT väčšinou nestačili. NVIDIA teda (do uvedenia GeForce 7600 GT) „oprášila“ staršie čipy, vybavila ich GDDR3 pamäťami a model GS bol na svete. Pre úplnosť je potrebné podotknúť, že kým na PCI Express zbernici sa používali 110 nm čipy NV42, ktoré mali fyzicky iba 12 Pixel a 5 Vertex Pipeline, pre AGP boli použité NV40 uzamknuté na túto konfiguráciu. PCI Express a AGP verzie sa líšili aj taktovaním GPU, NV40 ho mala rovnaké ako GT. Z tohto dôvodu sa po AGP verziách GeForce 6800 GS len „zaprášilo“ – existovalo veľa prípadov, keď ich bolo možné úspešne „odomknúť“ na plný model GT len za pomoci softvéru RivaTuner a prípadne modifi kovaným VGA BIOS, niektorí z výrobcov (napr. Gainward) ich odomkli od výroby. No keďže dostať sa k AGP verzii GeForce 6800 GS je veľmi obtiažne, pomohli sme si malým trikom v RivaTuneri – jednoducho sme na modeli GT štvoricu Pixel a jednu Vertex Pipeline uzamkli a podľa ovládačov nastavili hodnotu PCI Device ID na zodpovedajúcu modelu GS. Ovládače potom samotné „nadobudli“ presvedčenie, že v PC máme model GS namiesto GT.

Ak dnes váhate nad kúpou GeForce 6800 GS, pozrite sa najskôr na cenu – kvalitná GeForce 7600 GS je totiž aj napriek iba 128-bitovej zbernici zhruba rovnako výkonná, v porovnaní s GeForce 7600 GT staršia 6800 GS dokonca vôbec neobstojí. V hre F.E.A.R má v niektorých prípadoch dokonca o 1/3 nižší výkon. Ale inak je to stále „stará dobrá“ karta, ktorú so šťastím v AGP verzii „odomknete“ na plný model GT. Rozhodne sa však vyhnite dnes v akciách často ponúkaným kartám s označením LE alebo XT – tie majú len 8 Pixel a 4 Vertex Pipeline, často iba DDR alebo GDDR2 pamäť a výkonovo s nimi „zatočí“ aj GeForce 7300 GT.

Príslušenstvo: žiadne (archívny model)

Sapphire Radeon X1600 Pro 512 MB

Radeonu X1600 Pro sme sa už v našich testoch venovali už viackrát, vrátane AGP variantov doplnených o PCIe/AGP prevodníky ATi Rialto. Hoci podľa všetkého by už táto karta s 90 nm čipom RV530 so 128-bitovou pamäťovou zbernicou mala byť pomenovaná X1300XT, v Sapphire zostali „verní“ tradičnému označeniu. Kartu vybavili štedro až 512 MB GDDR2 pamäťami Hynix

HY5PS561621A s časovaním 2,5 ns a frekvenciou 400 MHz (800 MHz efektívne). Ale má ďalších 256 MB naviac význam aj pri čipe s 4 Pixel Pipeline (12 Pixel procesorov) a 5 Vertex Pipeline? Z výkonnostného hľadiska v 3D hrách sú výsledky pomerne nevyrovnané, ďalšia z testovaných Sapphire (X1300XT s GDDR3) je na tom rozhodne lepšie. Pomerne s úspechom sme pretaktovali grafi cké jadro z 500 na 620 MHz, pamäte si z referenčnej hodnoty dali povedať až na 420 MHz (840 MHz). No napriek zaujímavým číslam je nárast výkonu v teoretických testoch zhruba len 9 %. Čo povedať o „starej známej“, ktorá sa v našich testoch vyskytuje pravidelne? Ide o stabilnú a výkonnú grafiku, z ktorej 512 MB GDDR2 možno budú profi tovať používatelia 3D prostredia Windows Vista. No ak hľadáte grafi ku pre hry, cenovo výhodnejšie sú riešenia od NVIDIA a dokonca - aj od Sapphire.

Príslušenstvo: Ovládače, manuál, redukcia DVI-VGA, redukcia pre kompozitný cinch, S-video a cinc-cinch kábel, redukcia pre komponentný TV Out (3×cinch RGB).

Sapphire Radeon X1300 XT

Zdalo sa to také jednoduché s príchodom nového Radeonu X1650XT (RV560) v ATi len preznačia čipy X1600XT s GDDR3 (RV530) na X1650 Pro a model X1600 Pro s GDDR2 (taktiež RV530) na X1300 XT. Logicky je tak X1300XT cenovo postavená proti ďalšej „tristovke“, konkurenčnej GeForce 7300 GT, ktorej aj cenovo zodpovedá. Vzhľadom na to, že PCB karty je identické ako u 1600 Pro, sa AGP verzie kariet s čipom Rialto vyrojili ako huby po daždi. Ale v Sapphire sa neuspokojili s referenčnými parametrami a kartu vybavili GDDR3 pamäťami taktovanými na 500 MHz (1 GHz efektívne). Takže parametrovo je tento konkrétny X1300XT s GDDR3 pamäťami vlastne hybrid medzi X1600 Pro a X1600XT s 1,4 GHz GDDR3 (dnes vlastne X1650 Pro), mimo rozsahu referenčného dizajnu. Bez problémov sme pretaktovali grafické jadro až na 600 MHz, s pamäťami to bolo horšie, posuvník v pretaktovacej utilite sa však nakoniec ustálil na stabilných 520 MHz (1,04 GHz). Získaný nárast výkonu však len tak tak stačí na GeForce 7600 GS. Situáciu momentálne ATi (AMD) opäť trocha skomplikovala, keď označenie 1300XT asi prestane používať, pretože na trh prídu pretaktované 80 nm RV516 (pôvodne X1300 Pro) so 4 Pixel Pipeline, teraz však označené ako X1550. Aby opäť zachovali logiku postupnosti značenia podľa výkonnosti, Radeon X1300XT bude opäť preznačený na X1650 (zrejme bez prívlastku „Pro“) a vo väčšine prípadov už bude na kartách 80 nm verzia čipu RV530 označená ako RV535, inak bez zmien, pravdepodobne tiež s „iba“ GDDR2 pamäťami.

Príslušenstvo: Ovládače, manuál, redukcia DVI-VGA, redukcia pre kompozitný cinch, S-video a cinc-cinch kábel, redukcia pre komponentný TV Out (3×cinch RGB).

AGP a nové dosky

Citlivým problémom je, že AGP zbernica je obvykle viazaná so staršími DDR400 čipsetmi a platformami Socket A, Socket 754/939 pre AMD a Intel Socket 478, čiže k upgrade je obvykle potrebné okrem nákladov na grafiku a matičnú dosku pripočítať aj náklady na nový CPU a DDR2 pamäte. No i tu existujú zaujímavé alternatívy - pre majiteľov procesorov Intel Pentium 4 pre Socket 478 ponúkajú niektorí výrobcovia ponúkajú dosky s PCI Express čipsetom Intel i915P, DDR400 pamäťami a Socket 478, teda aspoň dočasne je možné odložiť nákup nových pamätí a procesora. Naopak, ak chcete nový Intel Core 2 Duo (Conroe) a pritom sa nechcete vzdať svojej stále výkonnej grafiky či DDR400 pamätí, výrobcovia ako ASUS (ASUS P5PE-VM) alebo ASRock (ConRoe865PE) vyrábajú LGA775 dosky s osvedčeným AGP čipsetom Intel i865G (respektíve PE), modifi kovaným na podporu 1066 MHz FSB. Ani fanúšikovia AMD nemusia prísť skrátka - existuje viacero dosiek s AGP čipsetmi pre Socket AM2 (napr. ASRock AM2NF3VSTA), pre staršiu platformu Socket 939 aj jeden unikát so skvelým čipsetom ULi M1695 (ASRock 939Dual-VSTA). Ten ako jediný reálne a natívne podporuje tak AGP 8× ako aj PCI Express ×16 slot. Všetky ostatné kombinované riešenia - ktoré údajne majú aj AGP slot - nazvané podľa výrobcov dosiek (AGP Express, AGR, XGR, AGX, AGI atď.) sú potenciálne problémové a so žalostným výkonom.

Záver alebo labutia pieseň pre AGP

Vyplatí sa ešte dnes kupovať AGP kartu? Ako to vezme - v bežných rozlíšeniach do 1280×1024 a ich širokouhlom ekvivalente 1440×900 používaných pri 19“ LCD displejoch si medzi AGP 8× a PCI Express ×16 prakticky nevšimnete rozdiel. Na druhej strane, do budúcnosti rozhodne odporúčame naplánovať si upgrade na PCI Express platformu, hoci sa v roku 2006 sa ešte objavilo zopár zaujímavých riešení aj pre AGP, napríklad spomínaný Radeon X1950 Pro AGP. Ak však disponujete primerane výkonnými ostatnými komponentmi zostavy a výkon

nostné „úzke hrdlo“ vidíte len v grafickej karte, stále ešte môžete dodať starej zostave trocha novej 3D „krvi“, a tak si ešte niekoľko mesiacov zahrať aktuálne hry (v rozumnom rozlíšení) alebo pracovať s Windows Vista, prehrávať high-defi nition video s menším zaťažením CPU či dokonca pracovať s Adobe Acrobat 8, ktorý je hardvérovo akcelerovaný. Pre majiteľov donedávna rozšírených kariet s čipmi GeForce 5600/5700 alebo Radeon 9550/9600 je každá z nami testovaných kariet obrovský výkonnostný skok vpred, nezriedka štvor- až päťnásobný. A to nehovoríme o prípadoch, keď vlastníte kartu so 64-bitovým pamäťovým rozhraním, vtedy je nárast skutočne dramatický. Jedným z najzaujímavejších riešení sa ukázala karta Giga-Byte 7600 GS (GV-N76G256DRH), ktorá ponúka prekvapivo dobrý pomer cena a výkon, čím si vyslúžila naše ocenenie Modrý Tip.

Image
AKTUALIZÁCIA CIEN (k 15. 3. 2007): Giga-Byte GeForce 7600GS AGP – 3645 Sk * MSI GeForce 7600GS AGP – 3617 Sk * Leadtek WinFast A7600GT AGP – 6270 Sk * Inno3D GeForce 7300GT AGP – 3376 Sk * Sapphire Radeon X1600Pro AGP – 4311 Sk * Leadtek WinFast A7800GS AGP – 9500 Sk. Grafická karta SAPPHIRE RADEON X1300 XT už v ponuke AMD nefiguruje.


TESTY:



Testovacia zostava

Softvér: grafické karty ATi s Catalyst 6.11 WHQL, grafi cké karty NVIDIA s ovládačmi ForceWare 91.47 WHQL, čipset nForce 3 250 Gb s ovládačmi nForce UDP 5.11, ovládače procesorov AMD – K8 CPU driver verzie 1.3.2.6, testy prebehli na Windows XP Professional SP2 s poslednými aktualizáciami ku 21. decembru 2006

Testovacia sada: doska Giga-Byte GA-K8NSC-939 (Socket 939) s čipsetom NVIDIA nForce3 250 Gb, verzia BIOS F8, procesor AMD Athlon 64 4000+ (San Diego) s 1 MB L2 cache (2,4 GHz), pamäte Corsair CMX512-3200XLPRO v dvojkanálovej DDR-400 konfi gurácii s časovaním 2-2-2-5 a 2T (CL-RCD-RP-RAS, Command Rate), 650 W zdroj Akasa Paxpower AK-P650FF-V1, 160 GB S-ATA disk Seagate Barracuda 7200.7 s podporou NCQ

Testovacu platformu zapožičali: Akasa, AMD, ABIT, Corsair a WESTech. Ďakujeme spoločnostiam WESTech a Giga-Byte za zapožičanie inak už ťažko dostupného produktu – matičnej dosky s čipsetom nForce3 250 Gb, vďaka ktorej bolo možné dosiahnuť porovnateľné výsledky.

Image
Battlefield 2 je často kritizovaný za nedostatočnú optimalizáciu pre nové funkcie procesorov a grafík. Lepšie výsledky v nej dosahujú karty s väčšou lokálnou pamäťou.

Image

Image
F.E.A.R si kvôli množstvu Pixel Shader efektov „potrpí“ na výkon a počet Pixel Pipeline jednotiek. Staršie grafické jadrá s menším počtom pipeline a pomalšou GDDR2 pamätou majú s touto hrou vo vyšších rozlíšeniach problémy.

Image

Image
Značne modifikovaný Unreal Engine 2.5, ktorý stojí za zatiaľ posledným vydaním príbehov agenta NSA Sama Fishera, podporuje aj HDR a Soft Shadows efekty - avšak len pre grafické karty s podporou Shader Model 3. Aj v bežných nastaveniach hra „potrápila“ väčšinu kariet v poli, pohybujúcich sa na hranici hrateľnosti.

Image
Ide o starší, ale fl exibilný engine. Grafické karty s podporou Shader Model 3 umožňujú zapnutie HDR, tento test sme však kvôli času vynechali. Staršia GeForce FX 5700 Ultra smutne skončila na dne.


Image
Tento index vyjadruje celkový výkon grafickej karty v testoch. Index bol vyrátaný z týchto testov: 3DMark06 HDR/SM3.0 Score (15 % váha), Quake 4 (15 % váha), Splinter Cell: Chaos Theory (20 % váha), Battlefield 2 (20 % váha) a F.E.A.R (30 % váha). Do úvahy sa brali výsledky v rozlíšeniach a kvalite od 1024×768 až po 1600×1200 4×AA 8×AF. Ako referenčnú kartu sme zvolili Leadtek WinFast A7600 GT, ktorej sme priradili hodnotu 100 %

Image
Index cenovej výhodnosti bol vyrátaný z celkového výkonu a aktuálnej ceny karty na trhu. Vyjadruje pomer cena/výkon, pričom najlepšia hodnota je 100 %. Ako môžete vidieť, najviac výkonu za 1 Sk dostanete pri grafických kartách s čipom GeForce 7600GS.

{moscomment}

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť

Obľúbené články

Hľadať

Aktuality

Reklamný odkaz

Social

Aukcie - určite si svoju cenu!

FacebookTwitterGoogle+E-mail