Copy a CTRL+V

…alebo ako sa jedna funkcia postupne objaví na všetkých sociálnych sieťach.


Na Slovensku boli časy, keď jasne medzi online komunikačnými webmi dominoval Pokec.sk. Platilo nepísané: „Kto nie je na Pokeci, nie je in“. Jeho funkciou bol len chat, čiže interaktívna komunikácia. Postupom času sa k nám začali dostávať aj zahraničné tzv. sociálne siete na čele s MySpace.com, Facebook.com a Twitter.com. Tie priniesli „surferovi“ iné spôsoby interaktivity a kontaktov so známymi, ale aj osobnosťami, kapelami, či spoločnosťami. Každý, kto trochu pozná tieto stránky, nájde v nich podobnosť a postupné podobanie sa.
 
Image
 
Ako prvý sa na u nás vo väčšej miere zviditeľnil MySpace, ktorému predovšetkým pomohli alternatívne hudobné skupiny. Fanúšik tak mohol reagovať na nové skladby, podeliť sa o pocity z koncertu a pod. Skupina tak mohla jednoduchou cestou informovať o pripravovaných akciách, novinkách a nových skladbách, ktoré mohli aj uploadnuť a tak umožniť ich vypočutie širokej verejnosti bez potreby kupovať album. Nechýba ani možnosť zahrať si hru či zdieľať video.
Image
 
Teraz si všimnime skutočnosť, že rovnaké funkcie obsahuje Facebook, ale postupne ich začal pridávať aj Pokec. Facebook a MySpace to na rozdiel od neho zobrali trocha odlišne. Zatiaľ čo MySpace umožňuje „utajiť“ svoje pravé meno, na Facebooku musí mať každý zverejnené svoje pravé meno (ak pravdaže nepoužije nepravé). Rovnako sa môžete vyhnúť zverejneniu mena aj na Twitteri. Tento spôsob bol zvolený aj v novej verzii slovenského Pokecu.

Image

 
„Kopírovali“ sa aj iné veci. Odkaz na svoj profil v tvare www.siet.xy/meno sa postupne objavil na všetkých sieťach. Napríklad Facebook umožnil vybrať si svoje používateľské meno len toto leto. Twitter využijú najmä tí, ktorí majú záujem dozvedieť sa niečo viac zo zákulisia športu, firiem, ale aj známych ľudí. Používateľ komunikuje len v rámci komentárov, v ktorých mohol „označiť“ osoby, ktorých sa daná téma týka. Rovnako aj táto funkcia sa objavila len tento mesiac na Facebooku. Rozšírila sa aj možnosť prihlásiť sa používateľským menom namiesto emailu.
Image
 
Samostatný prípad je sociálna sieť Vkontakte.ru, ktorá dominuje v rusky hovoriacom svete. Ide o akýsi „klon“ Facebooku. Už samotné vypĺňanie profilu je totožné. Nechýbajú skupiny ani aplikácie. Je potrebné ale uznať, že vyhľadávací proces má sieť zvládnutý naozaj do detailov, napr. aj vrátane obce, či školy v malom meste. Zaujímavosťou je, že vlastníkom Vkontakte.ru je spoločnosť Digital Sky Technologies, ktorá 26. mája poskytla Facebooku investíciu 200 mil. dolárov. O niečo neskôr bola zase zakúpená doména vk.com, prostredníctvom ktorej chce sieť preraziť aj na západný trh.
{moscomment}