EVGA GeForce GTX 460 SC

Stredná trieda grafických kariet je veľmi obľúbená náročnými hráčmi počítačových hier, ktorí však nie sú ochotní do kúpy investovať zbytočne veľa peňazí. K magickej hranici 200 Eur im práve prichádza nová GeForce, ktorá skutočne stojí za hriech …

Po tom, ako NVIDIA konečne uviedla na trh prvú dvojicu modelov založených na architektúre Fermi, sme boli všetci v očakávaní jej ďalších krokov. GeForce GTX 470 a GTX 480 sú totiž založené na plnohodnotnom jadre GF100, ktoré bolo navrhnuté pre viacúčelové použitie (teda nie len pre hráčov). Tento „robusný“ dizajn je samozrejme jedinečný a konkurenčnej ATI generačne vzdialený, avšak prináša so sebou niekoľko negatívnych vlastností. Veľkosť samotného čipu nás samozrejme ako koncového užívateľa trápiť nemusí, avšak horšie to už je so spotrebou, ktorá sa nakoniec ukázala ako psychologická bariéra a veľa užívateľov tak Fermi zavrhlo hneď na začiatku. Cena „ľudovej“ GeForce GTX 470 sa navyše stále pohybuje nad hranicou 315 Eur, čo je stále viac, ako by boli záujemcovia ochotní zaplatiť.  Nižší model GTX 465 sa už síce dá kúpiť za pekných 235 Eur, avšak pri viditeľnom poklese výkonu sa o moc neznížila spotreba a zostali rovnako vysoké teploty pri referenčnom chladení.

Bežný hráč tak z tejto trojice prvých Fermi kariet nadšený nebol a v spoločnosti AMD / ATI si mohli stále pokojne odfukovať a popíjať piňakoládu. Ako to však vo svete grafických kariet chodí, tak vždy niekto na svojich vavrínoch zaspí a poskytne konkurencii skvelú možnosť, aby ho dobehla. V AMD totiž až moc podcenili najslabší článok ich portfólia, ktorý je tvorený kartou Radeon HD 5830. Tento model tu je skutočne len do počtu, pretože ponúka veľmi zlý pomer výkonu k spotrebe a ani cena nie je nasadená vôbec rozumne. NVIDIA tak samozrejme vycítila možnosť zaútočiť na nechránené miesto a práve teraz prichádza s novinkou GeForce GTX 460.

 

Fermi 1,5?

Prvotné informácie priamo z NVIDIE boli až priveľmi optimistické a tak bolo množstvo novinárov pomerne skeptických k vyhláseniu, že sa jedná o novodobú „GeForce 8800 GT“. Predpokladalo sa totiž, že NVIDIA proste oreže jadro GF100, rovnako ako to nešťastne urobila pri modeli GTX 465. Ako sa však ukázalo, NVIDIA naše očakávania tvrdo predbehla a prišla s jadrom GF104, ktoré určite nemôžeme označiť ako len orezanú Fermi. Séria GeForce GTX 460 je totiž primárne určená pre hráčov počítačových hier a tak by bolo neefektívne stavať ju na presne rovnakom základe, ako aj GTX 465 / 470 / 480. Všetky zmeny ktoré sa udiali v jadre GF104 sú tak zásadné, že by sme toto jadro mohli pokojne považovať za medzigeneračný skok.

Ak sa totiž pozrieme na hlavnú jednotu nazývanú Streaming Multiprocesor (SM), tak tu nájdeme nárast počtu CUDA jadier až na 150% pôvodnej hodnoty. Jadro GF100 tak malo v každom SM 32 CUDA jadier, po novom to je až 48. Takisto sa tu zmenil počet SFU (Special function units) zo 4 až na 8 a aj počet textúrovacích jednotiek narástol zo 4 na 8. Vďaka odlišnej architektúre však dokáže jeden SM „slabšej“ GF104 spracovať teoreticky až štyri inštrukcie za cyklus (reálne sú to však tri inštrukcie), pričom jeden SM pri jadre GF100 ich dokáže spracovať len dve. Nové jadro je tak výrazne efektívnejšie a je to vlastne presne to, čo bežní hráči očakávali od prvej série Fermi. Samozrejme všetko závisí od konkrétnej hry a aj od toho, ako si s ňou poradí interný kompilátor.

Plnohodnotné jadro GF100 bolo navrhnuté s ohľadom na profesionálne využitie, čo vo výsledku prinieslo nie práve najlepšiu efektivitu v prípade hráčskych riešení.

Pre dosiahnutie nižších výrobných nákladov sa však samozrejme muselo aj niekde šetriť a tak pri jadre GF104 nenájdeme niekoľko funkcií z plnohodnotného jadra GF100. Ako prvé tu chýba podpora pre ECC pamäte, čo však nie je kritické pre bežného užívateľa. ECC pamäte hrajú prím primárne v oblasti profesionálnej sféry a v domácnosti by určite využitie nenašli. Druhý limit sa nachádza pri double-precision výpočtoch s plávajúcou desatinnou čiarkou (FP64), ktoré sú taktiež primárnou doménou pre profesionálnu sféru. Keďže však NVIDIA nechce prísť o žiadneho zákazníka a do GPGPU výpočtov vsádza skutočne veľa, by bolo odstránenie podpory pre FP64 krokom späť. Takto môžu vývojári pracovať aj na domácich počítačoch a notebookoch, čo je z ich pohľadu určite veľké plus. GF104 je tak čo sa týka podpory pre spracovanie FP64 inštrukcií výrazne obmedzené. Každý Streaming multiprocesor je rozdelený na tri bloky (každý má po 16 CUDA jadier), pričom len jeden blok dokáže spracovať FP64 inštrukcie. Je tak jasné, že GF104 nebude pri týchto výpočtoch žiadnym rýchlikom, avšak stále je lepšie tu mať aspoň základnú podporu ako žiadnu. Vďaka vypusteniu podpory pre FP64 sa zmenšili aj rozmery samotných CUDA jadier. Čiastočné zmeny nastali aj v prípade L1 a L2 cache pamäti – veľkosť L1 síce zostala zachovaná, avšak tentoraz má každý SM väčší počet CUDA jadier, ktoré sa tak delia o rovnakú kapacitu. L2 cache už nie je tak veľká ako pri GF100 a navyše sa jej kapacita líši pre 768 MB a 1 GB verziu.

Nové odľahčené a výrazne „prekopané“ jadro GF104 je už plne orientované na bežného hráča počítačových hier. Zvýšený počet CUDA jadier a vypustenie niektorých funkcií nemá výraznejší dopad na výkon v hrách a zároveň prináša výrazne lepšie prevádzkové vlastnosti.

Jednoduchým počtom však prídeme na to, že jadro GF104 má teoretický počet CUDA cores až 384. V reáli je ich však aktívnych len 336, čo znamená dve možnosti. Buď je tento počet nastavený pre čo najvyššiu výťažnosť, alebo chcem mať NVIDIA ešte do budúcna drobnú rezervu. Vďaka zvýšeniu pracovných frekvencií a aktivácii plného počtu CUDA jadier by sa totiž výkon mohol bez problémov dostať až ku GeForce GTX 470, pričom by však tieto karty boli rozmerovo výrazne menšie, produkovali by menej tepla a tým pádom by boli aj tichšie a energeticky menej náročné.


Aktuálne sú dostupné dve základné verzie kariet, pričom sa v niektorých parametroch líšia dosť podstatne. NVIDIA ich však ponechala pod jednotným názvom a jedinou možnosťou ich rozlíšenia je kapacita lokálnej videopamäte (768 MB alebo 1 GB). Ako základ je braná verzia vybavená 1 GB GDDR5 pamäte, ktorá oproti slabšej sestričke ponúka viac ROP jednotiek (32 verzus 24), má širšiu pamäťovú zbernicu (256-bit verzus 192-bit) a je tu aj rozdiel v L2 cache pamäti (512 KB verzus 384 KB). Tieto rozdiely podľa prvých testov predstavujú približne 15% a nižší model stráca hlavne v prípade extrémneho rozlíšenia a vyššieho módu vyhladzovania hrán (primárne 8×), kde sa počíta každý bit šírky zbernice a svoje zohráva aj rozdielny počet ROP jednotiek. Čo sa týka ceny, tak tu NVIDIA uvádza doporučenú cenu 199 USD pre 768 MB verziu a 229 USD pre verziu s 1 GB pamäti. U nás na Slovensku sa ceny pohybujú od 197 Eur s DPH za verziu so 768 MB pamäti a približne 230 Eur za jej výkonnejšiu sestričku. Samozrejme už teraz je dostupných množstvo modelov od rôznych výrobcov, takže je si skutočne z čoho vyberať. Čo sa týka konkurencie, tak v dobe písania článku sa Radeon HD 5830 dal zohnať v cenách od 225 Eur a model Radeon HD 5850 za približne 280 Eur aj s DPH.

 

EVGA GeForce GTX 460 / SuperClocked

Spoločnosť EVGA určite netreba nikomu predstavovať, nakoľko sa jedná o jedného z najznámejších výrobcov grafických kariet. Svoju filozofiu má založenú na poskytovaní nadštandardných služieb a vynikajúceho servisu, za čo si však vypýta aj nejaké to Euro navyše. Cena jej produktov tak síce nie je tá úplne najnižšia, avšak pohybuje sa v zdravom priemere a pri kúpe jej výrobkov tak určite neprerobíte. Nám sa v redakcii ocitla dvojica kariet GeForce GTX 460 s kapacitou pamäti 768 MB, pričom v jednom prípade sa jednalo o klasickú verziu a v druhom o verziu SuperClocked.

Pri nej vám už podľa názvu musí byť jasné, že sa jedná o model so zvýšenými pracovnými frekvenciami. Tie sa tak zdvihli pri jadre zo 675 na 763, pri Stream procesoroch (alebo po novom CUDA jadrách) z 1350 na 1526 MHz a pri GDDR5 pamätiach z 3600 na 3800 MHz. Cenový rozdiel medzi týmito kartami je približne 16 Eur, čo nie je nijak závratná suma a určite odporúčame kúpu toho vyššieho modelu, aj keď sa nebojíte pretaktovania a ste schopní si sami zvýšiť pracovné frekvencie. Model s prívlastkom SuperClocked má totiž rozšírenú záruku až na 10 rokov (je potrebná registrácia na stránkach výrobcu, pričom riešenie reklamácie následne vybavuje priamo spoločnosť EVGA). To je v súčasnej dobe skutočne pádny argument, pričom pri SC verzii karty sú samozrejme použité jadrá lepšie zvládajúce dlhodobé pretaktovanie.

 

Chladenie a prevedenie

Nie je nič horšie ako vynikajúce GPU doplnené o nepodarený referenčný chladič. Už niekoľkokrát sa nám totiž v rukách objavili skutočne zaujímavé grafické karty, ktoré ku dnu ťahal práve zle navrhnutý chladič. V prípade modelu NVIDIA GeForce GTX 460 sa však chladenie podarilo navrhnúť na výbornú a zaslúžene si od nás odnáša pochvalu. Jedná sa o dvojslotové riešenie založené na kombinácii dvoch medených heat-pipe trubíc, hliníkovej pasívnej časti, plastového krytu a jedného ventilátora.

Nasávaný vzduch je však vyfukovaný aj zadnou časťou, avšak nejedná sa o nijak veľký objem, ktorý by nedokázal zvládnuť dobre navrhnutý prietok vzduchu v skrinke. Pri bežnej práci v systéme sme namerali vynikajúcich 35 °C, pričom bol chladič extrémne tichý a prakticky ho nebolo počuť. Pri dlhodobom zaťažení náročnými hrami sa teplota jadra pohybovala pod hranicou 65  °C, čo je hodnota, o ktorej sa nám pri predchádzajúcich kartách založených na jadre GF100 ani len nesnívalo. Samotné PCB je navyše neuveriteľne chladné, čo býva výsadou skôr len modelov z kategórie Low-end a taký Radeon HD 5850 či GeForce GTX 470 sa pri záťaži dokážu až doslovne pekelne rozpáliť.

Pochvalu si od nás NVIDIA odnáša aj za návrh PCB, ktoré má dĺžku len 8,25“, čo je výrazne menej ako má jej priamy konkurent – ATI Radeon HD 5830. Vďaka tomu je GeForce GTX 460 prvou Fermi vhodnou aj do rozmerovo menších skriniek, či HTPC zostáv. Práve pre HTPC prináša niekoľko noviniek, vďaka ktorým predbieha svoju konkurenciu. Cez HDMI už teraz môžete posielať zvuk vo formátoch Dolby True HD a DTS HD a vďaka tomu, že sa jedná o verziu 1.4, tak si naplno užijete 3D Blu-ray a hry aj na nových LCD televízorov. Nebudete tak potrebovať žiadny NVIDIA 3D Vision kit, ale len adekvátny televízor, pri ktorom využijete k nemu dodávané okuliare. Pri HDMI výstupe ráta  referenčné riešenie len s jeho mini verziou, avšak EVGA už v základnej výbave ponúka trojmetrový HDMI kábel.

 

Pretaktovanie

Samotná NVIDIA sa vo svojej prezentácii otvorene chváli vynikajúcimi možnosťami pretaktovania. Na takéto tvrdenie množstvo užívateľov počuje, však prečo si nedopriať viac výkonu za  rovnaké peniaze?  O kvalite chladenia a nízkych teplotách sme už písali vyššie a tak je jasné, že nás tu budú limitovať jedine možnosti samotného jadra a použité pamäte. Na pretaktovanie môžete použiť buď utilitu priamo od spoločnosti NVIDIA, alebo výrobcom priamo dodávanú aplikáciu EVGA Precision Tweaker. Tá ponúka klasické možnosti zmeny pracovných frekvencií jadra / SM (sú v pevnom pomere), pamätí a otáčok ventilátora. Samozrejmosťou tu je monitoring týchto pracovných frekvencií a aj teploty jadra, vďaka čomu si môžete bez problémov nájsť optimálne hodnoty pre vaše pretaktovanie. Samozrejme pretaktovanie môže mať negatívny vplyv na stabilitu systému, či prípadné poškodenie samotnej grafickej karty.

Nám sa podarilo so štandardnou verziou grafickej karty dosiahnuť 853 MHz pre jadro, 1705 MHz pre SM a 4200 MHz pre pamäte.  Po pretaktovaní tak máte v rukách kartu s výkonom na úrovni konkurenčného Radeonu HD 5850, ktorej cena začína na hranici 280 Eur. Samozrejme pre zachovanie objektívnosti je potrebné povedať, že aj Radeon HD 5850 má pomerne solídne možnosti pretaktovania, avšak zároveň pri ňom treba siahnuť po riešení s poriadnym chladičom. Referenčné riešenie je totiž na rozdiel od GeForce GTX 460 navrhnuté výrazne horšie a dlhodobo zvláda len menšie zvýšenie pracovných frekvencií (ak teda nechcete byť rušený pomerne hlučným ventilátorom). Referenčný chladič nachádzajúci sa na GeForce GTX 460 je totiž navrhnutý veľmi dobre a ako sme už spomínali, tak sa pravdepodobne jedná o najlepšie spracované referenčné riešenie aké sme kedy videli. Aj pri maximálnom pretaktovaní sú totiž pracovné teploty na rozumne hranici a pri našich testoch v reálnej prevádzke (skrinka s dobrým a hlavne tichým chladením a izba bez klimatizácie) sme sa dostali len mierne nad hranicu 70 °C. Ani v tomto prípade nebolo chladenie nijak extrémne hlučné a len potvrdilo svoje kvality. O niečo lepšie dopadla SuperClocked verzia, pri ktorej sú použité „výberové“ jadrá. Tu sme nakoniec dosiahli pri jadre frekvenciu vyššiu o ďalších 30 MHz a pamäte nám bez problémov fungovali nad hranicou 4300 MHz. OC potenciál tu teda je skutočne vynikajúci a čo je najhlavnejšie, bez problémov si vystačíte s referenčným chladením.

Stalker CoP dokáže solídne zatopiť grafikám pod kapotou a vo Full HD rozlíšení so zapnutým vyhladzovaním hrán sa k hranici plynulosti dostala GTX 460 len po agresívnom pretaktovaní. Pomerne zaujímavé je však zistenie, že Radeon HD 5830 má pri tejto hre väčší výkonnostný prepad pri aktivovaní vyhladzovania hrán.


Aliens vs Predator je ďalšou hrou, kde referenčná verzia GeForce GTX 460 poráža konkurenčný Radeon až pri aktivovanom vyhladzovaní hrán. Pre skutočne plynulé hranie vo Full HD rozlíšení a s aktivovaným vyhladzovaním hrán potrebný aspoň Radeon HD 5870 alebo GeForce GTX 470.

 

Výkon

Ako môžete vidieť z nasledovných grafov, NVIDIA nám konečne priniesla grafickú kartu zasadenú presne tam, kam patrí. Pri svojej cene začínajúcej na hranici 200 Eur ponúka aktuálne bezkonkurenčný pomer výkonu k cene, pričom už zároveň netrpí prehnane vysokou spotrebou a zároveň ponúka výrazne lepšie prevádzkové vlastnosti (hlučnosť a teploty) ako jej konkurencia. GeForce GTX 460 je tak skvelou voľbou pre všetkých užívateľov, ktorých monitor má maximálne rozlíšenie 1920×1200 bodov. Pri tomto rozlíšení totiž veľmi dobre zvláda aj extrémne vyhladzovanie hrán a neprejavujú sa tu moc limity použitej zbernice a orezania niektorých parametrov. Ak sa však zaraďujete k tým pár šťastlivcom, ktorí majú monitor s ešte väčším rozlíšením, tak by ste sa možno mali poobzerať po inom riešení. Vyhladzovanie hrán tu má totiž pri mnohých za následok viditeľný prepad výkonu (niekedy však až pri režime 8× AA, ktorý je pri 30“ a 27“ monitoroch prakticky zbytočný).

GeForce GTX 460 je primárne stavaná do rozlíšenia 1920×1200 bodov, pri ktorom sa ešte negatívne neprejavujú limity v podobe užšej pamäťovej zbernice a nižší počet ROP jednotiek. V drvivej väčšine hier sme nezaznamenali prepady výkonu ani pri použití vyššieho módu vyhladzovania hrán, avšak pri extrémnom rozlíšení 2560×1600 bodov sa už situácia mení. Každopádne na Full HD rozlíšenie je nová GeForce ako stavaná a v priemere bez problémov víťazí nad konkurenčným Radeonom HD 5830.

 

Nadupané SLI

Keďže sa nám v redakcii „zhodou náhod“ ocitli dve grafické karty EVGA GeForce GTX 460 SC, nemohli sme si odpustiť test režimu SLI. Ako zdatného súpera sme prizvali súčasného kráľa grafických kariet – ATI Radeon HD 5970 v pretaktovanej edícii od spoločnosti Sapphire. Dvojicu kariet EVGA GeForce GTX 460 SC 768 MB kúpite za 470 Eur, Sapphire Radeon HD 5970 vyjde 620 Eur. Čo sa týka minimálnych cien, tak dvojicu GeForce kúpite už v cene pod 400 Eur (následné pretaktovanie je zaručené) a Radeon za rovných 600. Pred samotným testom sme sa samozrejme trochu obávali o škálovanie výkonu, pretože sa jedná o nové jadro, ktoré bolo oproti tomu pôvodnému pomerne solídne upravené. Výsledok je však skutočne vynikajúci a pri nami testovaných hrách sme nezaznamenali prakticky žiadny nepríjemný prepad výkonu. Samozrejme v tomto prípade je možné naraziť na hry, v ktorých SLI nebude fungovať adekvátne, avšak zároveň si treba uvedomiť, že karta je nová a ovládače sa ešte stále ladia.

Čo sa týka výkonu, tak Radeon má mierne navrch, avšak v priemere ten rozdiel nie je moc veľký a určite nie je hodný toho cenového rozdielu. Navyše spotreba celého systému bola pri bežnej prevádzke o pár wattov nižšia v prípade použitia dvoch pretaktovaných GeForce GTX 460, čo sme skutočne nečakali. V záťaži už bol na tom lepšie Radeon, avšak tu to už závisí od náročnosti konkrétnej hry. Taký Furmark síce ukázal rozdiel až 50 W, ale napríklad pri menej náročnom Resident Evil 5 to bolo do 20 W. Zaujímavé je aj to, že pri zvyšných prevádzkových vlastnostiach (hlučnosť, teploty) je na tom lepšie dvojica od NVIDIE, z čoho môžeme vyvodiť jeden zaujímavý predpoklad. Duálna karta založená na dvojici jadier GF104 by mohla prísť pomerne skoro, pričom by nemusela trpieť prehrievaním. Ak by sa navyše NVIDII podarilo aj tu navrhnúť tak dobré chladenie, tak by sa jednalo o prvú skutočne špičkovú duálnu kartu.

 

Záver

NVIDIA tak so svojou novinkou GeForce GTX 460 nadobro odpísala konkurenčný model ATI Radeon HD 5830, ktorý okrem technológie Eyefinity neponúka nič navyše a celkovo zaostáva. Nová GeForce má totiž nižšiu cenu, menšiu spotrebu, v priemere vyšší výkon, menej sa hreje, je tichšia aj pri extrémnom pretaktovaní a samozrejme ponúka podporu technológií CUDA a PhysX. GeForce GTX 460 však zároveň odpísala aj svoju sestričku GeForce GTX 465, ktorej život sa tak pravdepodobne blíži rýchlo ku koncu. Zvedaví sme aj na reakciu spoločnosti AMD / ATI, ktorej sa určite nepáči to, že NVIDIA našla slabé miesto v jej portfóliu a priniesla na trh grafickú kartu s vysokým výkonom a veľmi zaujímavou cenou. Karty sú už navyše skladom prakticky všade a ceny pomerne presne kopírujú hranicu určenú samotnou NVIDIOU.

 

Zapožičal: EVGA, www.evga.com
Distribúcia: AGEM, www.agem.sk

 

EVGA GeForce GTX 460 768 MB GDDR5: 219 € 
EVGA GeForce GTX 460 SC 768 MB GDDR5: 235 €

Hodnotenie: 9,2

+ Vynikajúci pomer cena výkon, chladenie, možnosti pretaktovania, 10 rokov záruka pri SC verzii


 

 

Doplnkové grafy výkonu


Hra Crysis dokáže ešte aj dnes solídne potrápiť prakticky všetky grafické karty. GeForce GTX 460 sa tu zaraďuje presne tam, kam svojim výkonom aj patrí – medzi konkurenčný Radeon HD 5830 a výrazne drahší Radeon HD 5850.

 


Hra Far Cry 2 beží výrazne lepšie pod grafickými kartami NVIDIA a tak nie je nič výnimočné, keď vo Full HD rozlíšení dokáže držať krok aj s pretaktovaným Radeonom HD 5850.

 

Superclocked edícia od EVGA nemá problém v leteckej arkáde HAWX držať krok s konkurenčným Radeonom HD 5830 pretaktovaným na 1 GHz. Jediným problémom sa stáva rozlíšenie 2560×1600 bodov s vysokým režimom vyhladzovania hrán. Rozdiel medzi 4× AA a 8× AA je však na 30“ monitore pri takomto rozlíšení prakticky nemožné rozoznať pri hraní hier.

 

EVGA GeForce GTX 460 SC a ASUS Radeon HD 5850 TOP v akčnej pecke just Cause 2 podávajú až do extrémneho rozlíšenia veľmi podobné výsledky. Pri rozlíšení 2560×1600 bodov a vyhladzovaní hrán však už GeForce naráža na svoje limity spôsobené prítomnosťou užšej pamäťovej zbernice a nižším počtom ROP jednotiek. Netreba však zabúdať, že za Radeon si budete musieť priplatiť nejaké tie eurá.

 

Hororová akcia Resident Evil 5 ukazuje prepad výkonu pri teste v extrémnom rozlíšení 2560×1600 bodov. jedná sa však skôr o výnimku a vo väčšine hier sa prepad výkonu ukazuje až pri kombinácii extrémneho rozlíšenia a vyhladzovania hrán. Ak si však vyberáte grafickú kartu práve k takémuto monitoru, tak by ste mali pouvažovať nad výkonnejším riešením v podobe modelu s 1 GB pamäti, alebo siahnite rovno po zástupcovi z kategórie High-end.

 

Zástupca staršej generácie grafických enginov nám jasne ukazuje, že je zbytočné riešiť výkon v starších hrách – zástupcovia strednej triedy tieto hry zvládajú bez problémov a je preto rozumnejšie sa zamerať na ich výkon pri nových tituloch.