F1 2010: Je čas pretekať

Otestovali sme najnovší simulátor pretekov Formuly 1. Splnil náročné očakávania priaznivcov tejto motoristickej triedy?


Do vývoja novej verzie „efjednotky“ aj pre platformu PC sa pod dlhej odmlke tohto titulu pustila spoločnosť Codemasters, známa napríklad sériou rally Colin McRae, ktorá licenciu na vývoj získala od firmy Sony. Tá ale prinášala len verzie pre svoje PlayStation. Pre doplnenie ešte pripomenieme, že predtým ešte vlastnil licenciu Electronic Arts (99-02). Napokon až v septembri sa predovšetkžým fanúšikovia F1 dočkali nového simulátora.

Ďalšie zaujímavé články si môžete prečítať v tlačenom vydaní časopisu PCSPACE, ktorý si môžete predplatiť aj pomocou webového formulára na www.pcspace.sk/predplatne

Hru sme netestovali na žiadnej hernej mašine či playstation, ale notebooku ASUS N61V JX051 pod operačným systémom Windows 7. Inštalácia je intuitívna a bez problémov ju zvládne každý používateľ. Trvá niekoľko minút, nakoľko adresár s hrou zaberie na vašom disku takmer 5 GB priestor. Napriek tomu, že boli na notebooku nainštalované najnovšie ovládače grafickej karty, podľa fabrických nastavení výberu najvhodnejšieho grafického procesora sa hra spustila pod integrovanou grafikou od Intelu. To logicky spôsobilo pomalšie načítanie hry a znížené grafické detaily. Po nastavení, aby sa používala dedikovaná grafická karta sa čas načítania hry razantne zmenšil a mohli sme si užívať spracovanie hry na slušnej úrovni.

F1 2010 ponúka fanúšikom tejto motoristickej triedy takmer všetky možnosti reálneho sveta. Ešte pred začatím hrania je ale potrebné vytvoriť si profil, ktorého vytvorenie pre offline režim je trochu nešťastne skryté v registrácii pre online mód. Ak si profil nevytvoríte, automatické ukladanie je deaktivované a tak stratíte všetky svoje dáta.

Po vstupe do kolotoča rýchlych kolies sa ocitáte pred novinármi, ktorým sa predstavíte ako nový pilot. Na začiatok máte na výber z troch nováčikovských tímov – HRT (Hispania Racing Team), Lotus a Virgin. V ňom zastávate post druhého pilota, v našom prípade za tím Lotus ste kolegom Jarna Trulliho. Od nich sa dostanete do  paddocku, v ktorom vás čaká tímový kamión s vašim agentom. Absolvovať môžete krátky alebo štandardný dlhý víkend. V krátšom variante má tréning len jednu hodinovú časť a 20 minútovú kvalifikáciu. Hráč sa cez ne môže dostať aj preskočením rovno do preteku, ale v tom prípade mu hra nevygeneruje žiadny meraný čas a eviduje ho akoby nevyšiel na trať. Počas tréningu sa oboznamujete s traťou, môžete vyskúšať rôzne varianty auta. Tie je však možné skúšať aj v kvalifikácii, no v nej už veľa času na testy predsa len nemáte, pretože cieľom je odjazdiť čo najrýchlejšie kolo ako v reálnom živote.

V nováčikovskom tíme sú na vás vyvíjané zvládnuteľné požiadavky, ako kvalifikovať sa do 20-teho miesta a v pretekoch skončiť minimálne 18-ty. Keď sa vám podarí úspešne tieto ciele plniť, postupne si otvárate dvere do ďalších, už etablovaných tímov. Ich požiadavky sú ostupňované podľa reálnej firmy tímov v tomto roku, takže počas sezóny dosiahnete na úroveň BMW Sauber alebo Toro Rosso. Keď porazíte tímového kolegu, novinári sa vás opátajú, ktorého pilota považujete za najväčšieho súpera a ak sa vám ho podarí poraziť, váš kredit na konci sezóny stúpne, čo v našom prípade znamenalo kontrakt s tímom Red Bull. Ponuky od iných tímov prichádzajú postupne od druhej polovice sezóny a dajú prehliadať cez vášho agenta.

Poďme ale už k samotnému hraniu. Počas jazdy môžete mať zobrazenú ideálnu stopu na trati, takže ak sa vám darí sa jej držať, nemali by ste mať problém dosahovať najrýchlejšie možné časy. V prípade vybehnutia na obrubníky funguje skutočná fyzika, čiže ak na ne vstúpite nesprávnym spôsobom, „hodiny“ sú hneď tu. Ďalej je možné si pomôcť automatickým brzdením monopostu. Na začiatku je totiž ťažké odhadnúť ideálny bod brzdenia. Stačí len malé zaváhanie a vyletíte z trate. Z boxov ste upozorňovaný napríklad na prehrievanie motora či to, v ktorom kole máte zamieriť na výmenu pneumatík. V prvých pretekoch sa ešte predovšetkým zoznamujete s autom, ovládaním a pod. Samozrejme, upravovať nastavenie auta je možné už od začiatku. To, čo vás čaká od Veľkej Ceny Austrálie, je pneumatiková stratégia. Vďaka nej môžete nastaviť, ktoré pneumatiky nasadíte od začiatku a kedy pôjdete na ich výmenu. Zvoliť si môžete aj viac ako jednu zastávku.

Čo je asi najmenej realistické je, že prípadné kolízie s ďalšími monopostami alebo bariérami vaše auto zvládne akoby bolo opancierované. Napriek tomu ale vidíte odletené časti. Samozrejmosťou sú žlté vlajky, varovania, tresty za nebezpečnú jazdu alebo nelegálne predbiehanie, povinnosť použiť obe zmesy pneumatík. Čo zvládli vývojári veľmi dobre je dynamické počasie, pre ktoré sú k dispozícii tak „intermediálky“ ako aj „monzúnky“. Nedotiahli ale do konca to, že napríklad na začiatku kvalifikácie prší, dosiahnete najrýchlejší čas a zatiaľ sa počasie zlepší, čím sa automaticky zrýchlia dosahované časy a môžete vyraziť opäť na trať. Zo základov preteku absentuje tiež bezpečnostné vozidlo (safety car) a zahrievacie kolo.

Okrem kariéry si môžete zahrať iba simuláciu pretekov, v ktorej si môžete zvoliť konkrétneho pretekára, trať a počet okruhov. Tých nemusí byť ani 20% z celkového počtu. Hra sama vygeneruje kvalifikačné umiestnenie a preteky začnú. Nechýba ani multiplayer, ktorý je ale bohužiaľ obmedzený na 12 hráčov.

Už sa objavil aj prvý patch, ktorý opravuje množstvo chýb a rozširuje možnosti hry. Redukuje napríklad množstvo trestov, ktoré boli niekedy naozaj neodvôvodnené (napr. auto za vami narazilo do vášho monopostu) a opravuje problémy s poškodenými „save“ súbormi. Odomkli sa aj ďalšie možnosti nastavenia monopostu, konkrétne vlastnosti pneumatík. Kompletný zoznam opráv nájdete na tejto stránke http://community.codemasters.com/forum/f1-2010-game-1316/441745-f1-2010-v1-01-patch-changelist-per-platform.html.

Ak patríte aspoň trochu k fanúšikom motoršportu, novú F1 určite vyskúšajte. Určite sa pri nej zabavia aj tí, ktorí túto motoristickú sériu považujú za nudnú a myslia si, že ide len o nekonečné krúženie dokola. Hlavne ak štartujete z nižších pozícií, čaká vás pri stíhaní monopostov pred vami dostatok emócií. Tvorcom hry na záver ešte prajeme, aby nadchádzajúci titul, ktorý by mal prísť už o rok, prinesie ďalšie vylepšenia a podarí sa mu potešiť nadšencov formúl.