GeForce GTX 570 vs. Radeon HD 6970 – Súboj titánov

Koniec roka 2010 sa niesol v nezvyčajne aktívnom boji o srdcia náročných hráčov počítačových hier. AMD aj NVIDIA tu totiž vytiahla skutočne silné zbrane, ktoré by ste určite nemali prehliadnuť.

Celý rok 2010 bol na poli grafických kariet až nezvyčajne bohatý na rôzne udalosti. Spočiatku to dokonca vyzeralo na veľké fiasko NVIDIE, ktorá so svojou rodinou Fermi meškala až nezdravo dlho. Prvá dvojica modelov GTX 470 a GTX 480 bola navyše prijatá len veľmi vlažne, pričom sa množstvu užívateľov nepozdávali vyššie teploty a hlavne spotreba v záťaži. Prvé Fermi boli totiž v základe profesionálnymi kartami, čo so sebou na jednej strane síce prinášalo výrazne širšie možnosti využitia, avšak zároveň aj vyššiu cenu a už spomínané horšie prevádzkové náklady. Nakoniec to pre NVIDIU nedopadlo až tak zle a v cenovej kategórii High-end grafických kariet zaznamenala podľa štatistík Steamu s modelom GTX 480 väčší úspech ako konkurenčný Radeon HD 5970. Ďalšie kroky NVIDIE boli už výrazne úspešnejšie a s modelom GeForce GTX 460 si napravila renomé a trochu vylepšila aj finančnú situáciu. Na tú skutočnú hernú Fermi sme však museli čakať až do príchodu modelov GeForce GTX 580 a 570, ktoré síce stále vychádzajú z jadra GF100, avšak zároveň je ich architektúra z časti prekopaná a určite nemôžeme jadro GF110 považovať len za kozmeticky upravené. Zaujímavejšie ako zmeny v jadre je však to, že sa NVIDII podarila vec nevídaná a po ročnom pozeraní sa AMD na chrbát ju ku koncu roka aj skutočne predbehla. Na verejnosť síce prenikali drobné správy, avšak v tento krok veril len málokto a ani v AMD to nepredpokladali za pravdepodobné. Dvojica GTX 580 a GTX 570 však dopadla až prekvapivo dobre a v AMD sa zrazu objavili záhadné problémy s malou súčiastkou od TI, ktorá neoficiálne stála za oneskorením modelov Radeon HD 6950 a HD 6970. Ich jadro s kódovým označením Cayman však bolo primárne vyvíjané pre 32 nm výrobný proces a po oznámení, že TSMC ruší 32 nm a prechádza na 28 nm, sa museli udiať zmeny v samotnej architektúre. Tomu mohli pravdepodobne padnúť za obeť SIMD bloky a následne znížený výkon už tak jednoznačne nestačil na prekvapivo podarenú GeFoce GTX 570. Nové Radeony to nakoniec pred Vianocami ešte stihli a zákazník si tak má skutočne z čoho vybrať.

NVIDIA GeForce GTX 570

Situácia si žiada úsporu financií a tak ak sa orlím zrakom pozrieme na dvojicu kariet GeForce GTX 570 a GTX 580, tak tu nenájdeme veľa rozdielov – prakticky zhodné PCB a chladič určite uľahčia výrobu kariet. To, čo sme napísali v decembrovom čísle pri recenzii GeForce GTX 580 tak platí aj teraz. Použité referenčné riešenie je veľmi dobre spracované a vďaka technológii Vapor Chamber predstavuje správnu voľbu pre tak výkonnú grafickú kartu. Pri bežnej prevádzke v systéme sme totiž namerali príjemných 39 °C a pri hraní hier to bolo na danú kategóriu rozumných 79 °C. Hlučnosť chladenia sa navyše nedostala do závratných výšin a s kartou si tak užijete tichú zábavu aj počas hlbokej noci. Samotné jadro GF110 je tu svojimi parametrami síce bližšie modelu GeForce GTX 470, ale mierne upravená architektúra,  vyšší počet Stream procesorov, textúrovacích jednotiek a „nadopované“ pracovné frekvencie nakoniec priniesli zaslúžený výsledok v podobe výkonu na úrovni GTX 480. Nechceme byť žiadny megalomani, ale najväčšou slabinou samotnej karty je kapacita pamäti a jej zbernica. Pri tejto cenovej kategórii sa tak trochu očakáva, že použitý monitor bude s minimálne Full HD rozlíšením, avšak nebude ničím výnimočným ani extrémne rozlíšenie 2560×1600 bodov. V momente, keď sa k tomu pripojí vyhladzovanie hrán máme o problém postarané a karta sa môže veľmi rýchlo dostať do kolien (teda skôr mierne zaostať za konkurenčným Radeonom HD 6970). Výkon karty je však aj napriek tomu vynikajúci a aj keď môžeme v niektorých málo tituloch naraziť na pokles v extrémnych rozlíšeniach, tak sa jedná stále o veľmi dobrú kartu určenú pre náročných hráčov.

Hodnotenie: 9,1
Zapožičal: NVIDIA, www.nvidia.com
Cena s DPH: od 359 €

+ vynikajúci výkon, OC, chladenie, rozumná cena

AMD Radeon HD 6970

Kým jadro GF110 pri GeForce GTX 570 a GTX 580 je vo svojej podstate len optimalizovaná pôvodná Fermi architektúra, tak Cayman na to ide výrazne z ostra. Tou najzásadnejšou zmenou tu je reštrukturalizácia ALU (aritmeticko logických jednotiek) zo zloženia 5D na 4D. Zloženie 5D používa AMD už od dnes legendárneho jadra R600, ktoré tvorilo základ pre niekoľko generácií a nahrádza ho až Cayman. Každý jeden ALU blok teda obsahoval 5 výpočtových jednotiek (označovaných aj ako Stream procesory), ktoré zvládali funkcie na sčítanie a násobenie, pričom posledná piata dokázala spracovať aj doplnkové (menej využívané) funkcie.  Efektivita tejto architektúry však nebola nijak závratná a hoci sa AMD v prezentáciách chválilo obrovským hrubým teoretickým výpočtovým výkonom, tak v reálnej prevádzke  nad konkurenčnou NVIDIOU prevahu nezískala. V mnohých prípadoch totiž čakali prvé štyri jednotky na ďalší cyklus, pretože sa práve využívala funkcia, ktorú podporovala len piata jednotka. Tento problém s efektivitou rieši práve nová architektúra 4D (VLIW4), pri ktorej všetky štyri výpočtové jednotky dokážu spracovať prevod čísiel medzi integer a float a tri z nich aj rozšírené funkcie. Táto zmena samozrejme neprináša len výhody, ale je skôr takým drobným kompromisom pre dosiahnutie čo najlepšieho herného výkonu. Zmena architektúry má pozitívny vplyv aj na výkon pri teselácii, čo bolo pri predchádzajúcej generácii kariet právom kritizované. NVIDIA tu samozrejme ťažila a pri hrách aktívne využívajúcich teseláciu mala navrch.  Zdvojnásobenie teselátorov (a vlastne aj celého Front-end GPU) prinieslo pozitívny výsledok v podobe vysokého výkonu v DX11 hrách. Nami testovaná karta pochádzala rovnako ako v prípade GeForce GTX 570 priamo od výrobcu. Toto referenčné riešenie nájdeme v ponuke mnohých výrobcov a tak sa s ním budeme stretávať pravdepodobne pri množstve testovaných modelov. Jedná sa klasický dvojslotový systém s turbínovým ventilátorom, ktorého otáčky sa dynamicky menia podľa potreby. Pri bežnej práci v systéme dosahovala karta teploty do  40 °C a hlučnosť ventilátora bola skutočne nízka. Pri hraní náročných 3D hier sme namerali 80 °C, čo je plne porovnateľné s konkurenčnou GeForce. Hlučnosť chladenia sa samozrejme zvýšila, avšak je to ďaleko od extrémneho hluku dvojčipového Radeonu HD 5970.

Hodnotenie: 9,0
Zapožičal: AMD, www.amd.com
Cena s DPH: od 381 €

+ vynikajúci výkon, 2 GB pamäti
– slabé možnosti OC

Víťazné riešenie

Ešte pred mesiacom to vyzeralo, že Radeon HD 6970 bude zdatným súperom pre GeForce GTX 580, či dokonca dvojčipový Radeon HD 5970. Pre neznalého zákazníka je tak označenie vyslovene mätúce a pri vidine vyššieho výkonu si tak môže kúpiť pomalšiu kartu. Svoju úlohu pred príchodom nových AMD kariet zohrali aj jej fanúšikovia, ktorí rodinu HD 6900 pasovali za zlatý grál GPU. Realita je taká, že AMD Radeon HD 6970 je po výkonnostnej stránke vyrovnaným súperom ku GeForce GTX 570. Obidve karty majú podobné pracovné teploty a dokonca to je veľmi podobné aj pri spotrebe (niekoľko W rozdiel je zanedbateľný). AMD ponúka navrch technológiu Eyefinity pre hranie sa na viacerých monitoroch, pričom v prípade NVIDIE sú na to potrebné karty až dve. NVIDIA má plus v podobe technológie PhysX a CUDA, ktorá sa už prakticky stala štandardom v prípade GPGPU aplikácií. Svoju úlohu vo finálnom rozhrešení má samozrejme cena kariet. NVIDIA GeForce GTX 570 sa dá kúpiť v cene od 359 Eur s DPH, Radeon HD 6970 od 381 Eur s DPH. Pôvodné ceny za nový Radeon však boli na Slovensku skutočne extrémne a začínali až na hodnote 440 Eur. Po aktivite spoločností AMD a Sapphire sa tento stav síce dostal do normálov, avšak stále je možné naraziť na modely v cene výrazne výkonnejšej GeForce GTX 580.

V najviac používanom Full HD rozlíšení je priemerný výkon síce mierne na strane NVIDIE (rozdiel len 2%), ale ak sa pozrieme na jednotlivé hry, tak vidíme jasnú nadváhu AMD pri DX11 herných tituloch. Nová architektúra s dvoma teselátormi tak ponúka vyšší výkon ako NVIDIA, ktorá ich má dokonca ešte o niečo viac.

V extrémnom rozlíšení 2560×1600 bodov  sa pri aktivácii technológie vyhladzovania hrán naplno prejavila výhoda AMD v podobe 2 GB vysoko taktovaných pamätí typu GDDR5. Ak by sme nebrali do úvahy výkon v hre HAWX2, tak tu dokonca viditeľne zvíťazí.