Košickí študenti sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite

To, čo sa dosiaľ učili len z obrázkov v učebniciach a textov kníh, to teraz pochopia oveľa rýchlejšie vo virtuálnej realite. Žiaci Strednej zdravotníckej školy na Kukučínovej ulici v Košiciach sa budú učiť anatómiu v 3D priestore. V súťaži, ktorú organizovala sieť nemocníc Svet zdravia, spoločnosť Samsung a Virtual Medicine, totiž škola vyhrala zriadenie virtuálnej anatomickej učebne (VAU). Porazila ďalších 16 stredných zdravotníckych škôl.

„Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou,“ vysvetľuje Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom aplikáciu vytvorili a založili start-up Virtual Medicine. 

Čo tvorí virtuálnu anatomickú učebňu?

  • 16 VR setov: Samsung Gear VR s kontrolerom a Samsung Galaxy S8
  • 1 x Google Chrome cast (umožňuje zrkadlenie obrazu z VR na obrazovku, z 3D do 2D, umožňuje zapojenie celej triedy)
  • 1 x 65 palcová interaktívna obrazovka Samsung
  • licencie na aplikáciu VAU pre stredné školy

Brngál podotýka, že žiaci konečne uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, lebo doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach a učivo tak pochopia oveľa lepšie a rýchlejšie. „Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval,“ opisuje. Aplikácia zároveň obsahuje pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku.

Jeden z najnáročnejších predmetov v 3D

Riaditeľka Strednej zdravotníckej školy na Kukučínovej ulici v Košiciach Anna Hencovská vysvetľuje, že anatómia je pre veľký rozsah učiva i latinské názvoslovie jedným z najnáročnejších predmetov. „Virtuálna realita predstavuje pre študentov nenáročný spôsob, ako získavať poznatky prostredníctvom vlastného zážitku a osvojiť si ich tak jednoduchšie a rýchlejšie už na hodine. Podporí názornosť vyučovania základného predmetu pre odbory praktická sestra, masér, diplomovaná všeobecná sestra, diplomovaný fyzioterapeut, zdravotnícky záchranár a sanitár,“ hovorí. 

Interaktívny spôsob výučby podľa riaditeľky zlepšuje sústredenosť študentov na učivo, zapája do procesu viaceré zmysly či zvyšuje motiváciu žiakov a v porovnaní so štúdiom kníh si študenti poznatky pamätajú i dlhšiu dobu. „Projekt môžeme zároveň využiť pri väčšine tematických celkov. Ďakujem organizátorom súťaže, ktorí podporili našu snahu o modernizáciu vzdelávania v našej škole,“ dodáva Hencovská. 

Aplikácia, ktorú upravili pre potreby strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy.

Tretia stredoškolská virtuálna učebňa na Slovensku

Virtuálna anatomická učebňa v Košiciach je len tretia svojho druhu na strednej škole. „Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Lenka Smreková, finančná riaditeľka siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.

Technologickým partnerom a iniciátorom projektu je spoločnosť Samsung Electronics, ktorá škole poskytla vybavenie pozostávajúce zo 16 setov pre virtuálnu realitu a 65-palcovú obrazovku. „Chceme poukázať na nové netradičné spôsoby výučby prostredníctvom našich technológií a tiež zatraktívniť štúdium medicíny. Ľudské telo je úžasný fenomén a v spojení s virtuálnou realitou prináša nové možnosti k jeho bádaniu,“ uviedla Zuzana Mravík Zelenická, Corporate Citizenship Manager zo spoločnosti Samsung. 

Koncom roka 2017 vznikla prvá takáto učebňa v Košickom kraji na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach. Teší nás, že k nej pribudla ďalšia. Aj v našom kraji vnímame v posledných rokoch nedostatok študentov, ktorí sa hlásia na zdravotnícke školy. Tí potom chýbajú v nemocniciach a ďalších zdravotníckych zariadeniach. Len v kraji chýba zhruba 200 zdravotných sestier, ďalších 250 je v dôchodkovom veku. Verím, že aj takáto moderná učebňa zvýši záujem mladých ľudí o štúdium v zdravotníckych odboroch,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Vyhrali ju v súťaži

Košická škola získala VAU učebňu vďaka výhre v súťaži, ktorá pozostávala z troch samostatných postupových kôl. V rámci prvého, do ktorého sa prihlásilo 17 škôl, museli študenti vytvoriť zaujímavú videoprezentáciu svojej školy. Druhým kolom bolo online hlasovanie, počas ktorého verejnosť dávala hlas svojmu preferovanému účastníkovi a do finále tak posunula päť najúspešnejších škôl. Celkovo prišlo do súťaže vyše 35-tisíc hlasov a najviac ich získali školy v Žiline, Košiciach, Prešove, Ružomberku a Nových Zámkoch.

V rámci posledného kola zasadla komisia pozostávajúca z piatich zástupcov organizátora súťaže a zástupcov partnerov. Na základe viacerých kritérií, kde zohľadnila aj počet získaných hlasov, kvalitu prihláseného videa či doterajšie skúsenosti školy s podobnými progresívnymi projektmi vybrala víťaza – Strednú zdravotnícku školu na Kukučínovej ulici v Košiciach.

„Šanca na úspech bola reálna, lebo škola má bohatú históriu, kvalitných absolventov, spolupracuje so zdravotníckymi zariadeniami, ponúka možnosť štúdia vo viacerých odboroch denného i externého štúdia, každoročne sa zapája do súťaže Florence roka či pomáha pri súčinnostných cvičeniach,“ zdôraznila riaditeľka školy.

Virtuálnu realitu chcú aj na iných hodinách

Momentálne sú na Slovensku zriadené tri virtuálne anatomické učebne. V decembri 2016 vznikla prvá virtuálna učebňa pre študentov medicíny na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského a koncom roka 2017 prvé VAU učebne na dvoch stredných zdravotníckych školách – v Michalovciach a v Bratislave na Strečnianskej ulici.

Na konci školského roka 2017/2018 spoločnosť Samsung zisťovala, ako sa žiakom na stredných školách v Bratislave a Košiciach s virtuálnou realitou na hodine anatómie pracuje. Vyše 82,4 percenta opýtaných študentov uviedlo, že anatómia sa im pomocou virtuálnej reality učí ľahšie. Takmer 91,8 percenta by zase chcelo virtuálnu realitu využívať nielen na anatómii, ale aj na iných predmetoch. A vyše 94 percent by ju odporučilo aj ostatným študentom. Žiaci pritom v otvorených otázkach konštatovali, že vďaka tomuto projektu si dokážu rýchlejšie osvojiť poznatky a lepšie ich pochopiť, keďže jednotlivé sústavy vidia a môžu s nimi narábať.

Súťaž o zriadenie virtuálnej anatomickej učebne vznikol v spolupráci spoločností Samsung Electronics, siete nemocníc Svet zdravia a startupu Virtual Medicine. Jeho cieľom je nasadiť inovatívne technológie do procesu výučby a ukázať ich prínos, prispieť k zvýšeniu kvality prípravy študentov na budúce povolanie i k zvýšeniu atraktivity samotného štúdia. Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40-tisíc eur.