Image

Letné filmové hity ako hry – časť 1.

Každé leto chrlí množstvo veľkých filmov a zároveň si k nim môžete kúpiťrovnomenné hry. Stoja tie tohtoročné za to?

Hollywood a herný biznis už kráča ruka v ruke niekoľko rokov. V USA dosahuje filmová sezóna v oblasti popcornovej zábavy vrchol práve v čase od začiatku mája do cca augusta (niekedy začiatku, stredu, inokedy vydrží až do konca). Prečo si vybrať počítačovú hru ako marketingový nástroj a súčasť kampane na film? Pretože je to vhodný doplnok vo svete multimédií, pomáha budovať fanúšikovskú bázu a rozšíriť pole pôsobnosti. A prečo si herné štúdio rado zakúpi licenciu na hernú podobu filmu? Pretože verí, že známe meno bude automaticky aj zárukou vyššej predajnosti a v regáloch si zákazník radšej kúpi niečo povedomé ako mačku vo vreci. Nehovoriac o tom, že filmový i videoherný biznis sú už sami dosť obrovské a možnosť ich spojenia ponúka profit pre obe strany.
 
Toto leto prináša osem hier podľa filmových trhákov. Postupne si ich rozdelíme do troch častí, vzhľadom na ich uvádzanie v kinách i predajniach hier. Najprv nás čakajú tri veľmi očakávané trojky…
 
Spider-Man 3
Premiéra filmu: 3. mája 2007
Uvedenie hry: 4. mája 2007
Platformy: PS3, X360, PC, PS2, Wii, NDS
 
Z dnešnej trojice recenzovaných hier má Spider-Man najbohatšie skúsenosti a už pri prvom a najmä druhom dieli si autori uvedomili možnosť skombinovania osvedčeného herného konceptu a filmu. Spider-Man 3 sa totiž hrá ako Grand Theft Auto (GTA) – je postavený ako sand-box hra, takže sa môžete voľne pohybovať po území, tentokrát veľkej časti New Yorku i časti New Jersey. Detailne sme si popísali hru v samostatnej recenzii v PS3 verzii. S odstupom času je Spider-Man 3 dobrou, ale nie výnimočnou hrou. Spomienky na filmový príbeh rozbitý snahou o väčšiu bohatosť a zakomponovanie ďalších zloduchov sú rozličné. Fakt je, že s filmovou líniou sa v hre stretneme len veľmi máličko, bude tvoriť maximálne 15 percent času. Celkový dojem z narácie je rovnako slabý – táto hra nepúta ani tak príbehom a dianím, nebodaj vykreslením postáv ako Peter Parker, Mary Jane či Harry Osborn. Nie, silnou devízou hry je veľké mesto i veľká voľnosť. Môžete ísť kam chcete – v PS3 a X360 verziách vás čaká 42 príbehových misií, čo je už slušný počet a k tomu si pripočítajte množstvo vedľajších misií a boj so zločincami plus zbieranie rôznych tokenov či iných predmetov. V hre teda máte čo robiť a celkovo je New York krásne graficky spracovaný a prelietavanie cezeň je pôsobivé. Horšie je, keď sa rozhodnete splniť nejakú misiu – súbojový systém je totiž dosť zúfaly. Základné údery sú v poriadku, ale náročnejší protivníci si vyžadujú pokus o kombo plus blokovanie. Nehovoriac o premrštenom ukazovateľovi zdravia v ich prípade. Pripravte sa na časté opakovanie niektorých misií (a bohužiaľ, aj sledovanie rovnakých animácií) dookola. Niektoré momenty z hry sú vskutku najfrustrujúcejšie zážitky v mojom next-gen počínaní. A to je škoda, pretože rozmanitosť a dĺžka hry sú fajn.
 
Image
 
Spider-Man 3 existuje v troch verziách – PS3, X360 a čiastočne aj PC ponúkajú najlepší zážitok. Hi-res HD grafiku, priestorový zvuk a najväčšie množstvo obsahu. Konzoly si poradia so Spider-Manom 3 hravo, ale pri PC sú nároky dosť vysoké, pod 3 GHz procesor či dvojjadrové riešenie s 1 (lepšie však s 2) GB pamäťami by som nešiel.
 
Popritom existuje Spidey 3 aj v prevedení pre PS2 a Wii. Táto verzia je citeľne slabšia po grafickej stránke, ale horšie je aj ochudobnenie v prípade obsahu. Iný tutoriál je v poriadku, ale príbehová línia má iba 24 misií a aj vedľajších úloh je menej. Ešteže je táto verzia lacnejšia. V prípade Wii je pozitívnou stránkou ľahká možnosť ovládania Spideyho cez ovládač Wii Remote.
 
Najlepšie dopadol Spidey na Nintendo DS, kde má najľahší spôsob ovládania a slušný počet misií (20 príbehových a 40 vedľajších). Konkurenčný handheld Sony PSP zatiaľ na Spideyho 3 čaká – možno sa ho dočká v novembri, možno už vôbec nie.
 
VERDIKT: Spider-Man 3 sa vo svojej hernej podobe vzdialil výbornému a hravému konceptu druhého dielu. Je frustrujúcejší, misie neprinášajú veľa nového a s výnimkou množstva obsahu a lepšej grafiky bežných hráčov zaujme len ťažko. Fanúšikovia by ho však nemali minúť – najlepšia bude pre nich jedna z verzií PS3 alebo X360, prípadne aj nadupané PC, ale s gamepadom.
 
Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: PlayStation 3, Xbox 360, PC, PlayStation 2, Nintendo WiiNintendo DS.
 
Piráti Karibiku: Na konci sveta
Premiéra filmu: 24. mája 2007
Uvedenie hry: 25. mája 2007
Platformy: PS3, X360, PS2, Wii, PC, PSP, NDS
 
Piráti Karibiku majú za sebou rozličné diely série. Prvý film tvorcovia poriadne nezachytili a naviazali naň iba prekonvertovaním druhého dielu akčného dobrodružstva Sea Dogs, v ktorom ste sa plavili po moriach, lúpili, plienili a zostreľovali iné lode. Názov spoločný, tematika sčasti tiež, hrdinovia takmer vôbec. To pri druhom dieli už vyšiel predkrm v podobe akčnej jednohubky Legend of Jack Sparrow, aspoň pre PC, PS2 a handheldovej Dead Man’s Chest. Až Na konci sveta je ten pravý diel, ktorý korešponduje s filmom, hoci filištínskym spôsobom. Keď spustíte hru, ocitnete sa vo väzení a musíte sa s Jackom dostať von ako… na začiatku druhej časti, t.j. Truhlica mŕtveho muža. Pretože keď už autori túto časť minuli a pritom bola natočená ako dvojdiel, tak ju netreba stratiť. Preto sa hra volá síce Na konci sveta, no spája druhý a tretí diel trilógie. K mŕtvemu Jackovi na opačnom konci sveta sa tak dostávate až v polovici hry, dovtedy si užijete na ostrove ľudožrútov, prístavoch či s Krakenom.
 
Image
 
Je to však dobre postavený koncept, pretože vďaka nemu máte udalosti dvojfilmu pokope a hra je trošku dlhšie, ako by bola iba v prípade poslednej časti filmu. Pozitívom je aj množstvo lokácií, do ktorých zavítate – takto ich je tucet a popri väzení si užijete na viacerých ostrovoch či v Tortuge i meste vrakov. Miesta pritom dobre korešpondujú s filmom, rozširujú vám obzor a autori presne docielia aj tajný sen viacerých z vás – byť v určitom mieste dlhšie ako vo filme a robiť veci nad rámec scenára. Milovníci piráta Jacka sa však môžu tešiť aj na presne odpozerané a doprogramované pohyby večného pijana a dobrodruha. Vďaka týmto detailom ponúkajú Piráti skutočne autentický pohľad na svet, ktorý v troch filmoch vybudovali.
 
Horšie je to už s jednotlivými misiami. Lokácie sú fajn, ale náplň sa zúži na zbieranie predmetov, hlušenie nepriateľov a narazenie na bossa. Pobehovanie a zber je svižný, ale súbojový systém je neskutočne pomalýýýý. Funguje približne takto: nabehnete do miestnosti so zloduchmi, zameriate sa vždy na určitého z nich, začnete do neho šiť údery meča, šermujete, pokiaľ sily stačia. On celý čas vzdoruje, až ho to počase prejde, povolí, ukáže svoje slabé miesto (tradične na chrbte či zadku) a vy mu zasadíte poslednú ranu. A toto zopakujete pri väčšine zlých. Žiadna dynamická šermovačka sa nekoná – v praxi šermujete s 100 i 150 ranami naprázdno, aby ste sa raz za čas trafili poriadne a zasadili dobrý úder. Lenže ak to počas slabej chvíľky nestihnete, nepriateľ sa opráši a musíte do neho rúbať zase, kým neukáže slabinu. Vynásobte počtom nepriateľov a mali by ste mať švandu – lenže nemáte a namiesto nej už po 10 minútach zívate od nudy. Lenže tento systém platí iba pri jednoduchých oponentoch. Pri zložitejších sa treba naučiť aj blokovať údery a najmä tých obyčajnými ranami nezdoláte. Naopak, musíte ubiť toľko obyčajných, až sa vám naplní akčný ukazovateľ a potom môžete spustiť špeciálny úder. Trafíte – super. Netrafíte – vašich posledných 5 až 8 minút vyšlo navnivoč. A potom zistíte na konci misie, že hra má problém nielen so súbojmi, ale aj systémom úloh. To, že ste niečo nesplnili, sa dozviete až pri zúčtovaní, takže ak chcete čo-to navyše, treba si misiu zopakovať a potom sa vám hádam úlohu podarí odškrtnúť. Pritom máte stále čo zbierať – v každom leveli je určená séria predmetov plus ďalšie drobnosti tiahnuce sa celou hrou (napríklad útržky pre Calypso). Herný systém oživia občas iba súboje s bossmi, ktoré sa realizujú pomocou zložitejších, ale na kombinácie bohatších akcií. V praxi však stačí stláčať kombá lepšie ako súper.
 
Hra vyzerá výborne a slušne aj znie – ale iba vo verzii pre Xbox 360 a PS3. Táto dvojica dostala oveľa krajší grafický kabát a priestorový zvuk, zatiaľ čo verzia pre PC, PS2 a PSP ponúka trošku svižnejšie súboje, ale ich grafika je citeľne nižšia. Odlišný je aj pohľad na hru a čiastočne i herná náplň. X360/PS3 verzia sa tvári viac ako klon Tomb Raidera s kamerou za hlavným hrdinom. Smerujete najmä vpred a prostredie je pekné trojrozmerné. Pri PC/PS2/PSP/Wii verzii trávite množstvo času chodením do bočných strán, miera voľnosti je menšia a kvalita vrátane interfacu trošku slabšia. Názory hráčov na ovládanie s Wii sú slabšie ako pri Spider-Manovi 3 a systém neraz popisujú ako ťažko zvládnuteľný.
 
VERDIKT: Piráti Karibiku sú z trojice najlákavejším kúskom s dobre pripravenou hrateľnosťou. Ale so slabšou náplňou misií a nudnejšími súbojmi. Ani hracia doba nie je príliš vysoká – stačia dva-tri večery a hra je v ťahu. Next-gen konzoly ponúkajú krásny audiovizuálny zážitok, ktorý možno pri slabšej hrateľnosti pomôže ku kúpe. Pri PC/PS2/Wii a PSP čaká iba jednoduchá akcia s priemernou grafikou. Ale kto chce sledovať príbehy Jacka nad rámec dvoch filmov, nemá čo riešiť a hra sa mu zapáči napriek slabším súbojom.
 
Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 2, PC, PlayStation PortableNintendo DS.
 
Shrek tretí
Premiéra filmu: 14. júna 2007
Uvedenie hry: 22. júna 2007
Platformy: X360, PS2, Wii, PC, PSP, NDS
 
Tretí Shrek je očividne namierený na najmladšie publikum a podľa toho vyzerá a aj sa tak hrá. Na rozdiel od Pirátov či Spider-Mana nerozlišuje platformy a je úplne jedno, či si ho zahráte na handhelde, old-gen či next-gen konzole, prípadne PC. Samozrejme, po grafickej stránke je X360 verzia oveľa krajšia ako PS2 či PC, ale herné princípy sú rovnaké. Pod ruku sa vám dostane samotný Shrek, Oslík, Kocúr v čižmách, Fiona, Arthur i Šípková Ruženka. Hoci každá postava má špeciálny úder (najmä hryzúci Oslík či bojovná Ruženka s rôznymi kombami), dopad na hru je pomerne slabý. Načrtnuté levely ponúkajú akú-takú rozmanitosť podľa filmu – príliš ho však nerozširujú, naopak, podporujú ho v slaboduchých sekvenciách typu divadelné rozprávanie a nie veľmi vtipné momenty. Občas sa hra snaží o satirickú narážku, ktorú mladé publikum nepochopí a staršie si ju neužije, pretože sa v hre k nej ťažko dopracuje. Čo sa tyká filmovej autenticity, je dosť nízka, pretože ponúka najhorší dabing – Piráti sa snažia napodobiť svoje originálne hlasy pomerne verne (najmä pri Jackovi, menej už pri Willovi či Elizabeth), ale Shrek sa vzďaluje od Eddie Murphyho či Mike Myersa snáď na míle. Je príliš jednoznačné rozpoznať, či počúvate originál v intre alebo už lacnú kópiu v hre. Škoda.
 
Image
 
Množstvo levelov príliš neohúri, ani ich lokácie – stredovek, kam sa pozrieš, zaujímavá je snáď iba Arthurova stredná škola, inak sa potulujete mestom, vidiekom, lesom, pobrežím atď. Herná náplň spočíva v mlátení protivníkov, zbere predmetov, riešení občasného puzzle. Hádanky sú tu len do počtu, gro sa sústredí na predmety a najmä na súboje. Ich systém je pomerne svižný a keď nazbierate víly prach padajúci z nepriateľov, dočkáte sa aj špeciálneho úderu pre Shreka a Fionu, ktorí a la v Matrixe zbúrajú snáď pol levelu, taký je precenený a príliš silný. Na porovnanie, taký Kocúr v čižmách ponúka len vyššie skoky a veľmi silným bojovníkom nie je. Ale v konečnom dôsledku je to jedno, pretože stačí stláčať dve-tri tlačidlá na boj a hru prejdete bez veľkých problémov.
 
Zabíjať čas môžete nielen v hlavných leveloch, ale aj piatich minihrách. Aj v nich sa väčšinou len strieľa (na pirátov či iných oponentov), prípadne skáče alebo papre so žabami. Pri minihrách sa ukazuje sila ovládania Wii – hneď sú ľahšie ako zvyšok levelov či práca na iných verziách.
 
Po grafickej resp. audiovizuálnej stránke sa hra snaží čo najmenej, rovnako ako aj pri svojom obsahu. O verzii tak rozhoduje buď platforma, ktorú doma máte alebo cena – hru s najnižšou berte domov.
 
VERDIKT: Tretí Shrek je len pre násťročných či ešte mladších hráčov. Len tí dokážu najlepšie oceniť jednoduchý dizajn i predkladané úlohy bez problémov. Starší či plnoletí hráči musia byť príliš veľkými fanúšikmi, aby sa tu zabavili – pre nich sú vhodnejšie zvyšné dve hry.
 
Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: Xbox 360, PlayStation 2, PC, Nintendo WiiNintendo DS.
 
Z dnešnej trojice vychádza najlepšie po hernej stránke predsa len tretí Spider-Man, hoci je v ňom chýb a frustrujúcich momentov až-až. Ale tie sú aj pri tretích Pirátoch. Obe hry prekvapivo zlyhávajú v súbojovej časti a zvyšok ich nedokáže zachrániť. Tretí Shrek ponúka úplne iný, ale až príliš zjednodušený koncept. Z priemeru, resp. ľahkého nadpriemeru sa však ani jedna hra vykopať nedokáže.
 
V budúcej časti nás čakajú komiksoví hrdinovia, obrovskí a všetko demolujúci roboti plus čarodejník-tínendžer v novom dobrodružstve. Uvidíme, ako dopadnú na hernom poli…
 
{moscomment}