Image

Letné filmové hity ako hry – časť 2.

Fantastická štvorka, Harry Potter a Transformers bojujú o titul najlepšej hry podľa filmu. Majú aspoň určitú šancu uspieť?

Po minulom, trošku rozpačitom triu herných verzií filmových trojok postupujeme k ďalšej skupine. Dnešný mix je divokejší a predlohy sú síce opäť veľkorozpočtové, no z rozličných druhov. Fantastická štvorka prichádza po druhýkrát a je prepisom komiksu. Piaty Harry Potter vychádza predovšetkým z knihy a Transformers nie sú na hernom poli prvýkrát, ale užšie sledujú filmové dianie, hoci pôvodným produktom ich vzniku sú hračky od Hasbra.

Zaujímavosťou všetkých recenzovaných hier v dnešnej časti je skorší príchod hry oproti filmu, t.j. hráči riskujú, že si môžu najprv zahrať hru podľa filmu, no ten ešte nemuseli vidieť. Rozdiel medzi uvedením hry a filmu je v tomto prípade dva až štyri týždne. Pritom v minulej časti prichádzali filmy a hry buď naraz, prípadne s odstupom niekoľkých dní. Pri Fantastickej štvorke a Transformers nie je tento fakt príliš dôležitý, ale Harry Potter vám pri neznalosti predlohy môže ukázať niektoré tromfy z deja skôr, ako by ste mohli chcieť.

Fantastic Four: Rise of Silver Surfer
Premiéra filmu: 5. júla 2007
Uvedenie hry: 15. júna 2007
Platformy: PS3, X360, PS2, Wii, NDS

Fantastická štvorka sa ako jediná z letnej nádielky filmových prepisov vyhýba PC a ostáva doménou konzol. K dispozícii je v troch verziách – next-gen pre PS3 a X360, druhá pre PS2 a Wii a napokon aj jedna pre Nintendo DS.

Image

V hre máte k dispozícii všetkých štyroch bojovníkov. Medzi nimi sa prepínate a využívate ich špeciálne vlastnosti, pričom kombinujete slabšie i silnejšie údery a vytvárate efektívnejšie kombá. Mr. Fantastic sa samozrejme často naťahuje a aktivuje rôzne páky či tlačidlá, podobne ako v iných častiach filmov či hier. Invisible Woman využíva telekinézu a občas sa stane neviditeľnou, ale z tejto vlastnosti hra prekvapivo veľa nevyžmýkala. The Thing je skvelý hromotĺk – veľa vydrží, nepriateľom uberá kopu energie, radosť hrať a najmä proti presile slabších pidižvíkov, s ktorými si okamžite podarí. Ale pretože levely majú fixne stanovené reálie, tak nemôžete jeho nadprirodzenú silu využiť na ich deštrukciu – nekoná sa žiadne ničenie stien či podobné výraznejšie zásahy, ste skôr limitovaní na odstránenie prekážok pomocou hrubej sily. Human Torch je celkom fajn, pretože jeho firebally sú dosť účinné a popritom môže lietať, čo hra využíva na krátke sekvencie. Bonus pre majiteľov PS3 – Human Torcha môžete ovládať pomocou pohybového senzora na Sixaxis ovládači. Silné vlastnosti dvojice The Thing a Human Torch sú dobré, no hre trošku škodia, ak ste sa tešili na vyrovnanú akciu, pretože Mr. Fantastic a Invisible Woman oproti silným úderom či fireballom nemajú nič podobné, takže ostávajú dosť v pozadí.

Herná náplň je dosť podobná – vymlátiť všetko v leveli, odstrániť prekážky na ceste ďalej a toto zopakovať šesťkrát, či už na Skull Island, New Yorku, Šanghaji či ďalších miestach. Prostredia sú navyše dosť podobné a v momente hodenia do interiéroch môžete neraz stratiť orientácie. Levely sú dosť dlhé, pozícia sa ukladá iba na checkpointoch, ktoré sú od seba dosť ďaleko rozložené. Ale obtiažnosť nie je nastavená tak vysoko, aby ste hru za víkend nedohrali.

Pri vzájomnom porovnaní vychádzajú najlepšie verzie pre PS3 a X360. V prvom rade lepšie sledujú príbeh filmu, od predsvadobných lapálií dvoch hrdinov cez všetky problémy so Silver Surferom ničiacim Zem. Galactus sa samozrejme podobne ako vo filme ani neobjaví. Na next-gen konzolách prebieha akcia z pohľadu z tretej osoby, grafika ponúka slušné rozlíšenia, hoci nie je príliš nápaditá. Zvuková stránka je priemerná, Dolby Digital príliš nevyužíva.

PS2 a Wii verzie vychádzajú slabšie. Od príbehu sa príliš často vzďaľujú a ponúkajú skôr úplne inú story ako prepojenie s filmom – nutno podotknúť, že nie až takú zaujímavú. Pohľad na dianie je skôr izometrický a herná náplň je slabšia. Úlohy nie sú také zaujímavé, hra vás nedokáže tak dobre upútať ako pri next-gen verziách a audiovizuálne spracovanie je podstatne slabšie a menej variabilné.

Najhoršie vychádza DS verzia, ktorá ponúka 2D spracovanie a 20 levelov, no tie sú príliš krátke, takže za dve hodiny máte po hre. Navyše vlastnosti a možnosti hrdinov sú dosť prehádzané a hra sa k filmu priblíži len niekedy. Táto príliš zjednodušená arkáda je rozhodne najhoršou voľbou.

VERDIKT: Fantastická štvorka so Silver Surferom ponúka akčnú arkádu so štyrmi odlišnými, no dosť nevyrovnanými hrdinami. Ponúka generickú a nie príliš dlhú zábavu, ktorá ako-tak upúta na next-gen verziách a občas poteší na PS2 či Wii. Pre fanúšikov komiksu i filmu je to povinná jazda, pre ostatných kratší doplnok. DS verzii sa oplatí skôr vyhnúť.

Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation 2, a Nintendo DS.

Harry Potter And Order of the Phoenix
Premiéra filmu: 12. júl 2007
Uvedenie hry: 29. jún 2007
Platformy: PS3, X360, PC, PS2, Wii, PSP, NDS

Harry Potter sa doteraz snažil priniesť zväčša arkádovú zábavu, aby ste mohli behať po určených leveloch s jednou z postáv, zbierať fazuľky či iné predmety, ako-tak sledovať príbehovú líniu a úspešne prísť až do konca. Piaty diel, resp. Order of the Phoenix tento štýl prekopáva a podobne ako rastú filmoví fanúšikovia i hráči hier, tak sa aj v Electronic Arts rozhodli trošku prispôsobiť trendu a štýl i hrateľnosť zmeniť.

Image

Základom Order of the Phoenix je fakt, že sa po stretnutí s dementormi v Malých Neradostniciach a upratovaní v dome Siriusa Black dostanete na Rokfort, ktorý vás čaká v plnej kráse. T.j. k dispozícii je celý zámok i kus okolia, po ktorom sa môžete voľne pohybovať. K dispozícii máte mapu pre lepšiu orientáciu, ktorá obsahuje desiatky lokácií. V tomto momente sa štýl mení v rámci celej série – Rokfort je vlastne otvorený svet a štýl hry nenápadne odkazuje na sandbox hry a la Grand Theft Auto, t.j. poskytneme hráčovi obrovské reálie a on sa v nich bude individuálne pohybovať a popri hlavnej príbehovej línii môže plniť rozličné vedľajšie úlohy podľa výberu.

Harry Potter tento systém využíva so všetkými kladmi i zápormi. Mínusom je, že tento diel nedokáže poriadne sledovať hlavnú dejovú líniu, resp. tá je bez znalosti aspoň filmu, v lepšom prípade aj knihy, dosť chaotická a slabo exekuovaná. Takže ak si náhodou zahráte najprv hru a neviete o čo ide, budete často stratení. Pritom animácie či dialógy v hre sú, ale posúvajú ju vpred len tak naoko, ako by autori vedome rátali s tým, že hráč príbeh pozná. Dokonca miestami som mal dojem, že znalosť filmu nestačí a knihu si treba dočítať. S tým súvisí aj celkový dojem z hlavnej línie, ktorá nedrží tak dobre pokope ako v predchádzajúcich HP hrách či iných sandbox tituloch.

Plusom je, že hra ponúka množstvo iných možností. Treba hľadať desiatky predmetov (napríklad ústrižky z novín Daily Prophet), pomáhať študentom a získavať si priazeň troch tried. To znamená, že v hre budete mať čo robiť, zamestnáva vás na viac ako iba pár hodín príbehovej časti, no zároveň sa dosť nachodíte z jedného konca Rokfortu na druhý, pretože úlohy majú tendenciu objavovať sa v úplne opačných rohoch mapky. Otázne je, či a ako dlho vás to bude baviť. Pokiaľ ste skalný fanúšik Rokfortu, zabavíte sa oveľa viac, pokiaľ ste len príležitostný či bežný hráč, na viac ako 8-10 hodín zábavy nedosiahnete. Pravda, drvivá väčšina verzií s výnimkou handheldových obsahuje aj pár minihier ako napríklad šach.

V hre je množstvo poslíčkovských úloh (zober toto, bež tam a zober niečo iné), pri ktorých si vystačíte s orientáciou v priestore. Na všetko ostatné slúžia kúzla, ktoré sa objavili v knihe i filme a autori ich naplno žmýkajú v hre. Takže čakajte veľa „reparo“, t.j. opravovania a upratovania celého Rokfortu. Popri nich sa dostanete aj k súbojom (ktorých je však prekvapivo menej ako v minulých dieloch) a tu prídu na rad útočné kúzla. S nimi súvisí prakticky najväčší rozdiel medzi všetkými verziami hry. Obsahovo sú na rozdiel od zvyšných hier rovnaké, rozdiely prichádzajú v grafike, ktorú PS3 a X360 zvláda najlepšie, nasleduje samostatná kapitola PC, potom PS2 a Wii plus PSP. Čím silnejší stroh, tým živší hrad. Je to vidieť najmä na PSP verzii, ktorá toho veľa neutiahne, a tak je hrad takmer prázdny a narazíte v ňom len na nutné postavy. To na PS3 či X360 hrad žije s desiatkami študentov naplno, lebo silné procesory ich stíhajú zvládať.

A potom je tu rozličné ovládanie. Na konzolách s gamepadom bezproblémové, vystačíte si s pravou analógovou páčkou (platí najmä pre PS2 a X360). Pri PS3 sa trochu vyšantíte so Sixaxis (ale len ak chcete), pri Wii kúzlite cez špeciálne ovládače a je to najlepšie i najviac odlíšené riešenie tvorby kúzla. PC ponúka osvedčené kombo klávesnica + myš, ktoré funguje dobre. Najhoršie však dopadá PSP, kde je práca s kúzlami dosť ťažkopádna. Namiesto druhej analógovej páčky vytiahnete paličku cez pravé bočné tlačidlo a potom kombináciou pohybového i ďalšieho tlačidla môžete kúzliť. Znie to jednoducho? Znie, ale v praxi som mal problém upratať nábytok, čo bol asi druhý alebo tretí povinný bod v hre a zvládal som ovládanie dobrú polhodinu. Čo je obrovská škoda, lebo PSP verzia vyzerá takmer ako PS2.

VERDIKT: Harry Potter sa vydal trošku zložitejšou cestou ako prvá štvorica hier. Namiesto lineárnej hry s dobre rozprávaným príbehom prichádza slabší príbeh, ale zároveň aj výzva objaviť Rokfort na vlastnú päsť a pri vandrovaní plniť rôzne úlohy. Je to posun k lepšiemu, no zároveň sa dá ešte vylepšovať. Bonus pre mladších hráčov – hra obsahuje aj český dabing vo verziách na X360, PS2 a PC.

Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: PlayStation 3, Xbox 360, PC, PlayStation 2, Nintendo Wii,Sony PSPNintendo DS.

Transformers: The Game
Premiéra filmu: 16. august 2007
Uvedenie hry: 20. júl 2007
Platformy: PS3, X360, PC, PS2, Wii, PSP, NDS

Transformeri prichádzajú na Zem zviesť súboj o cenný predmet a tí dobrí (Autobots) sa dajú dokopy so Samom Witwickym (hlavný hrdina filmu, sympatický Shia LaBeouf) a niekoľkými ďalšími ľuďmi. Tí zlí (Decepticons) chcú ničiť všetko, čo im príde do cesty, či sú to Autoboti alebo aj ľudia. V hre sa objavujú takmer všetci roboti z filmov vrátane ústrednej dvojice šéfov Optimus Prime a Megatron.

Image

Hra rozdeľuje putovanie do dvoch kampaní – kampaň za dobrých Autobotov i zlých Decepticons. Herná náplň je prirodzená – za Autobotov treba naháňať špeciálnu kocku a chrániť Sama i zvyšok ľudstva. V prípade Decepticons je záber jednoduchší, treba všetko zničiť, či ide o kocku, Sama alebo ľudstvo. S tým súvisí aj náplň kampaní, samozrejme, že v oboch sa zhostíte veľkých robotov a budete likvidovať, čo vám hra prikáže. Misie sú v podstate dvojaké – buď niekam upaľujete s robotom a ničíte protivníkov alebo sa prepnete do módu pretekov, kde naháňate protivníka a raz za čas sa s ním poriadne zmastíte, aby ste vzápätí mohli v naháňačke pokračovať. Takže originality veľa nečakajte.

Pri Decepticons sa však objavujú aj misie, ktoré žmýkajú potenciál hry naplno. Žiadne vytýčené ciele či naháňačky sa nekonajú, úlohou bude zmastiť celé prostredia, kde sa konečne ukáže aj engine a jeho možnosti. Iste, ničiť môžete mestá aj za Autobotov, ale to je na škodu veci, keď máte pozemšťanov a ich budovy chrániť. Preto je kampaň za zlú stranu zábavnejšia, pretože vám ponúka väčšiu voľnosť a rozbombardovať mesto či vojenskú základňu je fakt zábavné. Aj roboti sú v tomto momente celkom dobre vyťažení, či pália rakety, z dvojice kanónov alebo guľometu helikoptéry. Efekt navyše umocňuje aj trasúca sa kamera.

Ničiť, ničiť, ničiť, prípadne čo-to zachrániť, to je aj náplň celej hry. Žiadne zbytočné zbieranie predmetov (hoci občas niečo schmatnete, najmä k zbraniam), dokonca aj vedľajšie misie slúžia na ničenie ďalších objektov v štýle „odkloníš sa od hlavného cieľa, zničíš pár ostatných a potom sa k hlavnému vrátiš“. Prečo plniť vedľajšie misie? Pre typické bonusy ako napríklad klipy z filmu, fotografie či originálny dizajn robotov. A bude to stačiť? Nuž, celú hru môžete dohrať za cca 6 hodín, takže niekomu vedľajšie misie aj padnú vhod.

Audiovizuálne spracovanie je bohaté, next-gen i PC si s ním poradia dobre, ale ani slabšie konzoly PS2, PSP a Wii sa nedajú zahanbiť, len treba rátať s nižším rozlíšením. Základný obsah hry je rovnaký, pravda, po stránke grafiky treba čakať určité obmedzenia na slabších strojoch. Špecifiká sú zrejmé – X360 ponúka pár achievementov (nič vážne na splnenie, dokončenie kampaní a vedľajších úloh ich rýchlo odomkne), PS3 ovládanie lietajúcich Decepticons cez Sixaxis, Wii zase ovládanie cez nunčak či Wii Remote (opäť možno skôr chváliť ako nadávať). PS2 a PSP nemajú navyše nič, budete radi, že na nich vôbec hra beží v slušnom framerate.

Nintendo DS ponúka odlišný koncept – hra je rozdelená na dve verzie podľa strán robotov a pripomína viac štýl GTA s voľnosťou a výberom misií ako priamočiaru zábavu. Menším mínusom je fakt, že ak si chcete užiť naplno, treba si kúpiť obe verzie.

VERDIKT: Popri Shrekovi treťom sú Transformers prakticky najľahšou hrou a užiť si ho môžu fanúšikovia priamočiarej akcie a najmä tohto sveta robotov. Je to hra s prostým, ale zábavným konceptom na pár hodín. Verzie sú veľmi podobné a tak môžete vyberať podľa stroja, ktorý máte doma, žiadne výrazne rozdiely riešiť nemusíte. Na Nintendo DS existujú dve verzie podľa strán a sú trošku zložitejšou i bohatšou hrou, ale za cenu jednej hry si musíte vybrať stranu.

Túto hru zapožičala na testovanie predajňa Brloh. K dispozícii je pre: PlayStation 3, Xbox 360, a na Nintendo DS sa delí na verziu Autobots a Decepticons.

Filmovo-herný záver
Z dnešnej trojice hier vychádza najlepšie Harry Potter a Fénixov rád. Nie je to síce stopercentná hra, ale prináša nový, lepší koncept i slušnu porciu zábavy. Fantastická štvorka so Silver Surferom a Transformers ponúkajú prázdnejšiu akciu pre svojich fanúšikov. Harry Potter má v tomto smere šance osloviť aj širší okruh hráčov (má aj početnejšiu základňu), pretože ponúka viac.

V porovnaní s minulou trojicou hier a najmä tretími Pirátmi či Spider-Manom môžeme konštatovať, že dnešné trio má oveľa prístupnejšie a ľahšie zvládnuteľnejšie súbojové systémy. Výnimkou je Harry Potter na PSP, kde si vyžaduje množstvo tréningu pre kúzla, ale inak sú všetky tri hry po súbojovej stránke dobre zvládnuté a vôbec vás nezaťažujú systémom blokov či ťažkopádnym podaním.

Víťaz sa zatiaľ stále ťažko určuje, pretože ani jedna hra zo šiestich recenzovaných zatiaľ nie je takým super kúskom, pri ktorom by sme zvolali nadšením a odporúčali ju takmer každému. Spider-Man a Harry Potter si však trošku budujú náskok, zatiaľ čo Piráti, Shrek, Fantastická štvorka trošku zaostávajú a Transformers sú na pomedzí dvoch skupín (pričom bližšie majú asi k slabšej). Do konca letného seriálu ešte ostáva jeden diel a dve hry…

{moscomment}