Logitech G27: Na plný plyn

Ozýva sa pri úvodnej obrazovke vášho OS zvuk štartujúceho motora? Obzriete sa na ulici skôr za superšportom ako za peknou babou? Hovorí vám niečo Life For Speed? Máte radi vôňu spálenej gumy a benzínu? Ak ste kladne odpovedali aspoň na dve otázky, nasledujúci text je určený presne pre vás.

A to preto, že vaša láska k motorom je asi taká veľká, ako pozornosť, ktorú vkladá Logitech do svojej G série herných periférií. Pred dvoma rokmi sme vám predstavili  volant G25, ktorý dlho kraľoval všetkým herným ovládačom tohto typu na našom trhu. Ten však svoju púť na trhu pomaly, ale isto ukončí. Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ.

A ním je evolučný nástupca „gédvadsaťpäťky“ – Logitech G27. Konštrukčne i dizajnovo vychádza z návrhu svojho známeho predchodcu, no pridáva zopár inovácií navyše a samozrejme o čosi vyššie čísielko na cenovke. K tomu sa však dostaneme neskôr, predstavme si najprv jednotlivé súčasti G27.

Ako prvá do očí udrie radiaca páka, ktorá nie je pri volante, ale svoje miesto má na osobitnom ovládači, ktorý svojím tvarom pripomína stredový panel skutočného vozidla. Na ňom nájdete i osem konfigurovateľných tlačidiel a krížový ovládač – tieto prvky je možné nakonfigurovať napríklad pre ovládanie autorádia, pokiaľ to hra podporuje. Dizajnovo je spracovaná tak ako skutočné prevodovky, hlava je pokrytá ručne šitou kožou. A tu je prvá zmena oproti modelu G25. Prevodovej páke chýba funkcia sekvenčného radenia, ktorá sa realizovala otočným prepínačom. Ten celkom vymizol a radiaca páka tak dokáže pracovať len v kulisovom móde. Radiť prevody je tak možné rovnako ako v aute, do H, k dispozícii je šesť prevodových stupňov plus spiatočka, pre ktorú treba páku zatlačiť smerom dole a zaradiť šestku.

Radenie stupňov má fantastický feeling a pravdepodobne z dôvodu úpravy mechanickej časti páky (kvôli odstráneniu sekvenčného módu radenia) je o čosi presnejšie. Samozrejme, rýchlosť sa dá zaradiť aj bez vytlačeného spojkového pedálu, je tak na samotnej hre, či bude akceptovať zaradenie rýchlosti len v kombinácii so stlačeným spojkovým pedálom, alebo vyradí do neutrálu. Toto riešenie nie je veľmi vhodné pre arkádovo ladených hráčov, ktorí hľadajú jednoduchú zábavu v podobe od reality na hony vzdialenej bezmilostnej porážky všetkých súperov. G27 si najlepšie vychutnáte v skutočných simulátoroch, ktorým najväčšie mainstreamové pretekárske tituly siahajú sotva po podbehy. Svoje si užijete v hrách ako Life For Speed, či rFactor, veľmi príjemnou je s G27 aj podvečerná jazda mestom v staršom Test Drive Unlimited.

Avšak pri poriadne rýchlej jazde na okruhu budete v rukách zvierať nie radiacu páku, ale volant. Jeho veniec má priemer 28 cm, s osou ho spája trojica ramien z brúsenej ocele. Potiahnutý je i tu ručne šitou kožou, ktorá počas jazdy krásne rozvoniava pod nosom. Oproti G25 však na volante nájdete asi najviac zmien – na pohľad najvýraznejšou je pridanie ďalších štyroch tlačidiel na ramená – dovedna ich je teda šesť. Nad uchytením na os je umiestnených desať malých LED diód, ktoré sa rovnako ako v pretekárskych autách rozsvecujú podľa otáčok motora a signalizujú potrebu preradenia na vyšší prevodový stupeň. Úplná funkčnosť tejto featury však závisí od kompatibility s hernými titulmi.

Pri poriadnom volante nesmie chýbať ani funkcia Force Feedback, pre lepšiu odozvu volantu od virtuálnych kolies je v G27 prítomná hneď dvojica motorov, ktoré majú oproti G25 výrazne tichší chod, a viac sa tak viete sústrediť na zvukovú kulisu hry. Rozsah otáčania je fantastický – rovných 900° čo v praxi znamená jeden a štvrť otáčky na jednu stranu. Pri ozaj rýchlych arkádových hrách by ste si s týmto rozsahom asi polámali ruky, našťastie ovládací softvér umožňuje upraviť ho v rozmedzí 40 – 900°. Pod vencom sú dve páky, ktoré slúžia k ovládaniu poloautomatickej prevodovky.

Vzhľadom na kulisovú prevodovku je jasné, že s dvoma pedálmi si nevystačíte, vedľa brzdy tak nájdete i spojkový pedál, ich povrch je pokrytý oceľou a navyše, kladú rôzny odpor. Najľahšie sa stláča samozrejme plyn, spojka je na vytlačenie o niečo kratšia a tvrdšia, najviac sily treba vynaložiť na stlačenie brzdy. Podložka pod pedálmi má ozaj pohodlne veľké rozmery, nohy si ľahko nájdu optimálnu pozíciu a ani rýchle prešliapavanie medzi plynom a brzdou nerobí najmenší problém aj vďaka posunutiu plynu mierne dozadu, rovnako ako v skutočných autách. Okrem veľkých pogumovaných plôch, ktoré pedále stabilne udržia aj na laminátovej podlahe a dlažbe je možné vysunúť plochu s malými zúbkami, ktoré sa zahryznú a nepustia podložku ani na textilných povrchoch. Uchytenie volantu a prevodovky k stolu je vyriešené veľmi jednoducho, pomocou dvoch skrutiek s veľkými hlavičkami, vďaka ktorým docielite pevné uchytenie na akejkoľvek hrúbke stola. Riadiaca elektronika napájania je uložená vo volante, napájanie je riešené prostredníctvom externého adaptéru na 220V, pre pripojenie k PC postačí jeden USB konektor.

Nový kráľ je lepší, realistickejší, a samozrejme, drahší. Pre takúto investíciu budete potrebovať ozajstnú vášeň pre automobilové simulátory, avšak urobiť si radosť sa naozaj oplatí. G27 nie je žiadna hračka na sobotný podvečer. Je to láska na dlhé trate, ktorá dokáže vyčariť úsmev na tvári aj po tisíci krát.

Zapožičal: Logitech, www.logitech.cz
Cena s DPH: 349 €

[+] kvalita spracovania, realistická odozva, fantastický celkový dojem
[-] oproti G25 výrazne vyššia cena

Logitech G27
Podporované platformy: PC, PS2, PS3 * Force Feedback: áno, 2 motory * Rozsah otáčania: 40 – 900° * Počet tlačidiel: 20, všetky plne konfigurovateľné * Prevodová páka: 7 stupňová kulisová * Spôsob pripojenia: USB

Hodnotenie: 9,7