Martin Gren: Budúcnosť je už tu (1)

Sieťové video urazilo dlhú cestu. Od uvedenia prvej sieťovej kamery uplynuli takmer dve desaťročia. Vtedy, v polovine 90. rokov, sme ani neočakávali niektoré z inštalácií, aké sú v prevádzke dnes. Od dopravy a dohľadových systémov v mestách až po banky a obchody sa ukazuje, že digitálne dohľadové systémy na sieťovom základe pokračujú v rozvíjaní svojho mocného potenciálu a nové aplikácie otvárajú ešte vzrušujúcejšie možnosti pre budúcnosť.


Budúcnosť je už tu – stačí ju len objaviť

Rád by som sa s vami podelil o niektoré z našich technologických vízií a trendov IP videa, ktoré sa vytvárajú pre blízku budúcnosť. Ako by mohli vyzerať za päť rokov niektoré z najprogresívnejších inštalácií vo svete reálnej bezpečnosti?

V mestách

Jedna z najnáročnejších výziev pre dohľad v mestách sa točí okolo jednej otázky: „Viete, čo sa deje vo vašom meste práve teraz?“ Mestské dohľadové systémy môžu riešiť dopravné problémy, bezpečnosť osôb aj majetku, potierať zločin a pomáhať pri riadení davu. „Oceľový prstenec“ v dolnom Manhattane je príkladom, ako bezpečnostné zložky, verejné organizácie a súkromné podniky môžu spojiť svoje zdroje za účelom boja proti zločinu, keď využijú sieťové video. Inde, napríklad na juhozápade Holandska a v Toronte, sú IP kamery inštalované v dôležitých továrňach, ktoré pracujú s nebezpečnými látkami, ako sú rafinérie a ďalšie chemické prevádzky, dokonca napojené na monitorovacie strediská v mestách. Takáto infraštruktúra môže v prípade katastrofy zachrániť mnoho ľudských životov.

Kamery dohľadových systémoch v mestách sú často využívané políciou, ktorá ich sleduje v reálnom čase. Ich využitie sa mohutným spôsobom rozšírilo vďaka vybaveniu policajných áut notebookmi, chytrými telefónmi a tabletmi. To vedie k vyšším nárokom na kamery: musia poskytovať obraz, ktorý bude rovnako zreteľný a detailný v noci, ako vo dne. Príkladom v tejto oblasti je schopnosť IP kamier vidieť teraz farebne aj v tme – technológia s názvom Lightfinder – čo analógové kamery stále nedokážu. Môžete mať niekoľko kamier na určitých miestach, kde viete, že v noci prechádzajú ľudia, a teraz môžete sledovať „toho chlapíka v červenej bunde a modrej baseballovej čiapke“, ako sa prediera davom.

Zásadné potreby, ako je táto, majú tiež vplyv na celkové vstupné a udržiavacie náklady. Je dôležité, aby kamery na potrebných miestach boli spoľahlivé a vyrobené na najvyššej úrovni. Vzhľadom k tomu, že náklady na inštaláciu sú často vyššie než cena samotných kamier, vyplatí sa z dlhodobého pohľadu použiť vysoko kvalitné kamery s nízkymi nárokmi na údržbu. Do miest sa teraz napríklad dostávajú ľahko integrovateľné termálne IP kamery ako cenovo dostupná voľba pre detekciu na diaľku a nie sú už vyhradené len pre vojenské účely alebo super kritické aplikácie.

Technológie ako termálne videnie a farebné nočné snímanie Lightfinder zaznamenajú v mestských dohľadových systémoch počas nasledujúcich piatich rokov veľký rozvoj, zatiaľ čo ďalším trendom to bude trvať možno o niečo dlhšie. Jedným z nich je záznam obrazu priamo v kamerách („na rozhraní“). IP kamery s ukladaním obrazu môžu byť samozrejme použité už dnes na posilnenie dohľadových systémov v mestách a pokrytie oblastí s obmedzenou možnosťou prenosu obrazu, ale široké použitie bude možné až vtedy, keď budú mať oveľa väčšiu kapacitu, než akou dnes disponujú – lenže Mooreov zákon predpovedá ich uplatnenie možno rýchlejšie, než by niektorí očakávali.

 

Proaktívny dohľad vo verejnej doprave

Verejná doprava je rovnako dôležitou súčasťou života mesta, predstavuje však vlastné jedinečné výzvy. Stanice a zastávky, rovnako ako tranzitné systémy sú každý deň vystavené veľkému počtu incidentov, siahajúcich od vandalizmu a graffiti po vreckové krádeže a násilie. Tradičné analógové riešenie dohľadového systému sa používa predovšetkým forenzne pri vyšetrovaní incidentov až potom, čo sa stali. V sieťovo koncipovanom systéme by malo video hrať oveľa väčšiu úlohu, pretože môže ponúknuť nové možnosti pre účinné monitorovanie a reakciu na incidenty v reálnom čase.

Obrovské množstvo IP kamier už bolo úspešne nainštalovaných v autobusoch, vlakoch, na staniciach, termináloch a staniciach v najrôznejších častiach sveta. Madrid, Moskva, Oslo, Praha, Štokholm a Sydney sú veľká mesta, kde bolo riešenie na báze sieťového videa implementované v dopravných systémoch. Z týchto príkladov je mojim obľúbeným letisko v Sydney, pretože to bolo prvé veľké letisko na svete, kde bolo sieťové video nainštalované, a každým dňom tu pridávajú ďalšie sieťové kamery – dôkaz toho, čo sme od počiatku vraveli o prednostiach rozšíriteľnosti IP video siete.

V súčasnosti si mnohé letiská uvedomili nižšie náklady na vlastníctvo, ktoré im sieťové kamery prinášajú, a trh sa tu už od analógových riešení odpútal. Výsledok: namiesto niekoľko sto analógových kamier, ktoré pokrývali letisko pred piatimi rokmi, môže mať dnes to isté letisko tisíce IP kamier. Navyše, okrem toho, že je na scéne viac „očí“, vznikajú tiež nové spôsoby využitia, ktoré ponúkajú nové možnosti neznáme pre typické centralizované riadenie kamier.

Ako príklad môžeme spomenúť kamery na stanoviskách bezpečnostných kontrol, kde obsluha môže okamžite zistiť ak si niekto vezme cudziu kabelku, telefón alebo peňaženku. Digitálne kamery s inteligentnou analytikou sú schopné počítať osoby a batožinu za účelom lepšieho radenia toku pri odbavení, ako je tomu napríklad na francúzskom letisku Saint Exupéryho v Lyone. Vďaka možnosti sledovať živé zábery z bezpečnostných kamier umiestených prakticky všade, je proces rozhodovania, určovania priorít a reakcia oveľa efektívnejšia. V tomto ohľade sú požiadavky na kamery podobné ako u dohľadových systémoch v mestách – dopravná sieť je koniec koncov súčasťou celej komunity!

…pokračovanie!

 

 

O Autorovi: Martin Gren je spoluzakladateľom spoločnosti Axis Communications a vynálezcom prvej sieťovej kamery na svete.