NHL08: Herný podfuk roka!

EA Sports, Its in the game! Tak na tento povzbudivý pokrik sa každú jeseň teší komunita hráčov postihnutých láskou k ľadu, rýchlej akcii a nádherným gólom.

Ani tento rok neprišli kyber-hokejisti skrátka, a EA pre nich pripravila ďalší diel obľúbenej hokejovej gamesy NHL. Nová NHL08 sa usídľuje na pevných diskoch nováčikov, ale aj zarytých milovníkov tejto úspešnej série. A na čo sa môžeme tento rok tešiť?

No v podstate na nič nové. Nová NHL08 by sa dala v krátkosti zhodnotiť jednou frázou : recyklované dáta vylisované na novom disku. Po tom, čo sa v lete na internete objavili prvé informácie o novej NHLke, video ukážky a screeny zo samotných zápasov, spolu s komentármi tvorcov, veľa hráčov pripravovalo miesto na disku, pralo dresy a nadšene debatovalo o nových vymoženostiach. Odhliadnuc od prísľubu podarenej grafiky, detailne animovaných tvárí hráčov a vylepšených arén, malo byť najväčším lákadlom zlepšenie fyziky a chovania sa materiálov, vernosť herných situácii a hlavne zdokonalenie inteligencie samotných hráčov. Ale v dnešnej dobe sme si zvykli na kadejaké „háčiky“ a „ale“. Hráči smutní z dielu NHL07, ktorá bola v podstate upravenou reinkarnáciou dielu NHL06 dostali od EA ďalšiu facku.

Image

Po zakúpení nie najlacnejšej NHL08 a inštalácii, ktorá zaberie na disku takmer identický počet bajtov ako jej predchodca začíname tušiť niečo nekalé. Po dvojkliku na nás zareve staré známe „EA Sports, Its in the game!“ a hra začne loadovať. Žiadne intro, iba suchý loading. Akí sme boli uchvátení, keď sme v rámci intra pred desiatimi rokmi videli rotujúci puk s videami skutočných herných situácii, či keď sa k nám v NHL2004 prostredníctvom intra prihovárali hviezdy NHL priamo z lavičky. Nuž, tento krát zasa nič. Menu je naladené do šedej farby, oproti NHL07 sa však zmenil iba typ písma, hudba (subjektívne najlepšia zo všetkých dielov série) a obrázky v jeho pozadí. Layout a rozloženie jeho prvkov je však rovnaké ako v prípade predchádzajúceho dielu a to naše podozrenie len zväčšuje. No nič, v hlavnom menu volíme play now, vyberáme zápas národných tímov Slovenska a USA (ak sa neviete rozhodnúť pre ktorý tím chcete hrať, k dispozícii je tlačidlo „náhodného“ výberu, ktoré „náhodne“ vždy navolí ako prvý tím USA). Čaká nás ešte ďalšie nastavenie výberu úrovne obtiažnosti, pozície kamery, typu pravidiel a dĺžky jednej tretiny a ďalších podrobností ohľadom striedaní a streľby. Zo štyroch možností (begginer, easy, medium a difficult) vyberáme difficult, hrať na inej obtiažnosti nemá veľký zmysel, teda aspoň v prípade, že nesedíte za NHL po prvý krát a ideme do samotného zápasu.

Déjavú?

Image

Znovu krátky loading, a čo to? Opäť nás víta Jim Huston a Craig Simpson. Na tom by nebolo nič čudné, keby ich komentár neznel absolútne rovnako ako minulý rok. Tie isté rečičky o hrdinoch na ľade, nehľadiac na to, či ide o hráčov Kanady, alebo Japonska. To isté ospevovanie ako famózne ten a ten hráč strieľa a v spodnej časti obrazovky informácia o 10 strelených góloch v 70 zápasoch v minulej sezóne. Tie isté animačky, to isté zdvíhanie maskotov pred lavičkou domáceho tímu v zápasoch NHL. Tá istá ceremónia pri udeľovaní Stanleyho pohára. Hokejisti národných reprezentácií majú rovnaké nepodarené a s realitou nesúvisiace dresy ako minule, rovnaké tváre a pohyby počas rozcvičky. Z nepríjemného pocitu déjavú nás vytrháva zmenená grafika informácie o hráčovi a časomiery v ľavom hornom rohu. V rozčarovaní plynulo prechádzame do prvého vhadzovania ale hra nejako podivne „seká“. Nebude to rozlíšením monitora?

Opúšťame hru a v menu hľadáme nastavenie rozlíšenia, ale to je defaultne 800×600 bodov. Na výber je ešte 1024×768 a 1280×1024. V prípade, že vlastníte dvojjadrový procesor nižšej triedy, je potrebné prepnúť sa do systému Windows pomocou klávesovej skratky Alt+Tab a v Správcovi úloh nastaviť procesu nhl08.exe afinitu len na jedno jadro. Potom hra pobeží plynule. Na jednojadrovom procesore sa takýto problém samozrejme nevyskytuje, ale je smutné, že v roku 2007 čerstvo vydaná hra nepodporuje viacjadrové procesory a wide-screen monitory. Tieto fakty, spoločne so zastaranou grafikou, herným modelom a AI hokejistov len potvrdzujú fakt, že EA už tretí rok reinkarnuje starý engine hry, ktorý bol použitý ešte v NHL06 z roku 2005. V prípade NHL sme si už zvykli, že jeden engine sa používa dva roky (NHL 02 a 03, NHL 04 a 05), ale jeho tretie opakovanie pripomína snahu predať starú šunku v novom obale. Akurát, že táto šunka stojí 1 800 korún.

Image

Najsmutnejšie na tom je, že všetky videá a informácie, ktorými nás tvorcovia celé leto kŕmili sa vzťahujú pre NHL08 na X-box, ktorá vyzerá a hrá sa skutočne vynikajúco, a jedná sa o najlepší hokej pre konzoly v súčasnosti. V prípade PC platformy však realita chutí trpko. Pre EA je určite výhodnejšie tvoriť hry pre konzoly, ktorých obľuba a predaj medziročne prudko rastie, a tak využívajú zastaraný engine pre počítačových hráčov, ktorým môžu byť za dlhoročný úspech série vďační. Škoda, že na PC neexistuje pre NHL adekvátny konkurent tak, ako Pro Evolution Soccer konkuruje futbalu FIFA, možno by situácia bola iná.

Niečo však nové byť musí…

Samozrejme, že NHL08 nie je len prebalená NHL07, poďme si hru pozrieť detailnejšie, a poukážeme na väčšie či menšie zmeny. V hlavnej ponuke a v menu v inej farbe sa nachádza štandardný výber možností – Play now, v ktorom pristupujete k okamžitému zápasu. V položke Game modes si môžete zahrať online zápas proti živému hráčovi, vstúpiť do manažérskeho Dynasty mode, v ktorom máte desať rokov na to, aby ste vypracovali svoj tím do špičky ligy, zahrať si klasickú jednoročnú sezónu, alebo svetový turnaj nazvaný EA Sports World Tournament. Ak pociťujete vzrušenie počas zápasov playoff, osloví vás NHL Playoffs. Ako príjemná zábavka pôsobí EA Sports Free For All, kde si môžete s priateľom na gamepade vyskúšať nájazdy na brankára s obranou, a samozrejme v rámci Shoot Out Mini-Game potrápiť svoje prsty v nájazdoch jedného hráča proti brankárovi.

Image

V rámci položky Rosters v hlavnom menu sa dajú editovať útočné a obranné formácie, či updateovať súpisky. V obľúbenej Creation zone máte možnosť vytvorenia vlastného hráča alebo rovno celého tímu. Pri tvorbe hráča je možné nastaviť takmer všetko od jeho mena až po typ korčúľ, vrátane jeho výzoru. Bohužiaľ, model tváre a vajcovitej hlavy hokejistu je pomerne obmedzený, a tak, hoci sa budete snažiť čo to dá, všetci vytvorení hráči budú vyzerať akoby ich jedna mater mala. Kde sú časy keď sme do NHL vkladali svoje vlastné fotky a tí panáci na ľade sme boli takmer my? V rámci hokejových schopností nie ste nijak obmedzení (napr. tak ako tomu bolo v NHL98), a je tak len na vás, či vytvoríte priemerného hokejistu, alebo klon Gretzkého, Jágra a Crosbyho dohromady. Pri tvorbe tímu ste úplne nepochopiteľne obmedzovaní platovým stropom, a keďže silné mená pýtajú veľa, na hviezdny supertím rovno zabudnite.

Ďalšie voľby hlavného menu ako Rules and Options prinášajú klasické možnosti nastavení grafiky, zvuku (len v možnostiach 2 a 4 reproduktory), nastavení pravidiel a umelej inteligencie hráčov. Credits je klasické predstavenie tvorcov hry a položka EA Sports Online prináša možnosť pripojiť sa na EA server a zmerať si sily so živými protivníkmi z celej zemegule. Pýtate sa kde sú tie novinky? Nuž, v menu si všimnete iba jednu väčšiu – v rámci tímov pribudla kompletná súpiska tímov z AHL, za ktoré si môžete zahrať v rámci všetkých vyššie spomenutých módov. Takisto česká najvyššia súťaž je už pomenovaná správne. Ďalšie zmeny postrehnete v súpiskách tímov. Zloženia formácií a klubové príslušnosti hráčov sú aktualizované, zmenené sú ich hokejové atribúty podľa výkonov, aké podávali v poslednej sezóne. Niektorí hráči majú doplnené fotografie a komentátori vedia povedať ich mená. Nič čo by sme nečakali – takéto úpravy robia aj fanúšikovia NHL v priebehu sezóny, a tak si viete aktualizovať hráčske súpisky prostredníctvom balíčkov, ktoré nájdete na fan serveroch.

Image

Späť do zápasu

Samotná hra je plne prispôsobená pre ovládanie gamepadom, tvorcovia pridali možnosť manuálneho „stick skill“ (inovácia číslo dva) – a tak je na hráčovi, ako bude ním ovládaný hokejista pracovať s hokejkou počas kľučiek, či vozenia puku. K NHL však nepoužijete hocijaký gamepad, podporovaných je len 19 herných ovládačov od spoločností Saitek, Logitech a Thrustmaster. V prípade, že jeden z nich nevlastníte, gamepad sa v hre nebude chovať korektne a stane sa nepoužiteľným. Na gamepady s funkciou Force feedback, takisto zabudnite. S použitím klávesnice v hre odpadá možnosť manuálne ovládať palicovú techniku hokejistu, a tak sa budete musieť uspokojiť s jedným tlačidlom, a zručnosťou počítačového skriptu.

Pohyb v menu je možný aj pomocou myši a klávesnice, ale vďaka konzolovému riešeniu ovládania menu sa stáva aj taká banalita, akou je editovanie zloženia jednotlivých formácii nočnou morou. Kde sú časy NHL01-04, kde sa dali lajny editovať krásne presúvaním hráčov zo súpisky priamo do kolóniek jednotlivých pozícii… Nehovoriac o tom, že v niektorých submenu chýbajú dôležité popisky o ovládaní jednotlivých akcií. Napríklad vo voľbe výmeny hokejistu (Trade Player) sa tím, do ktorého chcete hokejistu poslať prepína pomocou kláves E a R, avšak o tom nie je nikde ani zmienka. To sú detaily, ktoré hráča zbytočne frustrujú – aj najjednoduchšie úkony sú zbytočne komplikované a zdĺhavé. Tvorcovia by sa mohli vrátiť k osvedčenému modelu ovládania pomocou myši a funkcie drag&drop. Už tretí krát za posledné tri roky sa zmenilo rozloženie kláves, ktorými ovládate hráčov – opäť niečo, na čo sa ťažko zvyká, pokiaľ ste sa hrali predchádzajúci diel celý minulý rok.

Image

Späť na ľad

NHL sa ale nehrá v menu, ale na klzisku, a tak sa presuňme do zápasu. Ak ste prešli z NHL07, nepostrehnete v grafike žiaden viditeľnejší rozdiel. Po prvom vhadzovaní a rozbalení prvej útočnej akcie, a následnej skrumáži pred súperovou bránkou si všimnete lepšie chovanie brankára a pohyb hráčov v bránkovisku. Váš útočník sa po strete s brankárom zapotáca, prípadne spadne po strete s brankárovými chráničmi – pôsobí to zaujímavo a reálne. Brániaci hráči sa snažia zabrániť nahrávkam položením hokejky na ľad, objavili sa aj kolmé prihrávky cez stredné pásmo na útočnú modrú, brankári sa medzi žŕdkami presúvajú rýchlejšie a ich zákroky vyzerajú reálne. Obrancovia otĺkajú útočiacich hráčov hokejkami po chrbtoch, snažia sa menej faulovať a brankár častejšie vyráža puky pred seba, z čoho pramení množstvo šancí na skórovanie z dorážky. Nadšenie však po niekoľkých zápasoch vyprcháva a mení sa v klišé. Tých pár vylepšení sa rýchlo opozerá, a začnete si všímať tienistejšie stránky AI a fyziky. Brankári sú akoby z betónu – ak do gólmana vrazí útočiaci hokejista zapotáca sa, no s brankárom to ani nehne, a puk sa objaví na jeho hokejke. Ak sa brankár snaží vypichnúť útočníkovi puk hokejkou, podrazí mu nohy, čo má za následok trojmetrový let korčuliara spojený s pôsobivým saltom – v skutočnom zápase ide brankár sedieť na dve minúty, v NHL08 sa smeje s pukom v lapačke.

Počet striel na brankára sa oproti NHL07 zväčšil. Padá menej žrdiek, obrancovia horšie blokujú a viac pukov letí na gólmana, ktorý aj lepšie chytá. Zatiaľ čo v 07 ste mali 20 striel a 7 gólov za 15 minútový zápas, v 08 nemáte problém brankára obšťastniť aj 50 strelami, gólov však nastrieľate rovnako. Toto bohužiaľ neplatí pre vášho počítačového protivníka. Budete si musieť zvyknúť, že počas sezóny bude váš brankár jeden z najhorších – s 80% úspešnosťou, pretože počítaču stačí na strelenie 6 gólov 15 striel, zatiaľ čo vy ich budete potrebovať trikrát viac. Pomerne často chytí počítačom ovládaný súper poriadny záchvat a v momentoch keď sa láme chlieb, vám nastrieľa 5 gólov z 5 striel. Asi sa nejaký skript rozhodne, že zápas by mal byť dramatický, a nezaslúžite si vyhrať o 6 gólov, nuž, rozhodne sa konať. To isté platí aj pre váš tím. Jednoducho chytí slinu, a do bránky padne každý puk. Väčšinou sa tak stáva v polovici tretej tretiny. Nie je jedno či vyhráte 3:1, alebo 7:1 ?

Image

Pohyb vašich spoluhráčov je často chaotický – ignorujú ponúkané gólové šance, a miesto toho sa krútia po vopred naskriptovaných trajektóriách. Počas sľubnej útočnej akcie sa vaši štyria spoluhráči rozhodnú striedať a pokojne vás nechajú osamoteného v rohu klziska. Zo zlých striedaní pramení veľa brejkov, ktoré počítač úspešne využíva. Po strate puku v útočnom pásme žiaden z vašich kolegov nemá snahu o jeho prevzatie z voľného priestoru – jednoducho sa všetci začnú sťahovať do stredného pásma. Funkcia stredného pásma je veľmi neistá, pravdepodobne slúži len ako priestor pre naskakovanie hokejistov z lavičky, útočníkom ním prefrčíte ako nôž maslom, žiadna snaha o bránenie modrej čiary, obrancovia vás pokojne pustia až pred brankára, ktorý okamžite vytiahne ďalší zo svojich bravúrnych zákrokov, ktorý by v televízii ukazovali každý deň v športových správach ešte mesiac, a to trikrát a spomalene. Pokiaľ sa chce počítač úspešne brániť, začne vám vypichovať puk, hlavne v súbojoch jeden na jedného sa puk zrazu objaví na hokejke obrancu, a to napriek tomu, že stál na dva metre ďaleko, nuž, asi nejaká neviditeľná nadstavba hokejky.

Hráči korčuľujú rýchlo, frustrujúco pôsobí fakt, že obranca, ktorý sleduje útočníka, nemá problém korčuľovať dozadu rýchlejšie ako najrýchlejšie krídlo vášho tímu dopredu. V zápasoch je nevídane množstvo tvrdých zákrokov, hra je zbytočne rýchla a agresívna. Brankári nevedia poriadne rozohrať puk, drvivá väčšina gólov padá po dorážkach pred bránkou, takmer úplne vymizli góly od modrej počas presilových hier a tečované puky. Niekedy sa snažíte ako chcete, ale nejde to a vtedy sa vaši spoluhráči stávajú vašimi súpermi. Zbytočne zavadzajú, striedajú kedy sa im zachce, absolútne nebránia – oproti skutočnému hokeju však nemáte pocit že to nejde, skôr že vás hra klame. Zaujímavo pôsobí jav, keď na najťažšej obtiažnosti vami vedená slovenská reprezentácia pokorí hviezdny výber Kanady rozdielom triedy no v zápase proti Taliansku je to neskutočné trápenie, talianski hráči sú neskutočne rýchli a výborne bránia. Nuž, aj motyka vystrelí, len v NHL08 strieľa akosi často.

Image

NHL08 priniesla oproti predchádzajúcemu dielu tri výraznejšie rozdiely – aktualizované hráčske súpisky, lepšie chovanie brankárov a možnosť „stick-skill“. A ďalšiu zmenu ovládania pomocou klávesnice. Nedá sa nevšimnúť si reklamu na výrobcu hokejového výstroja v hornej časti obrazovky. Skutočne je potrebné aby v hre, ktorá stojí nemálo peňazí, musela byť aj reklama? Ak to má byť forma priblíženia hokejovej atmosféry, potom je to v poriadku. Ak sa vám podarilo stráviť prechod z NHL06 na NHL07, ďalší už stráviť nemusíte. NHL08 prináša minimum inovácii, a zarytým fanúšikom tejto hernej série neostáva iné, len dohrávať posledný podarený diel, NHL04, a dúfať, že EA na budúci rok prinesie novu NHLku v DX10 šate, podobnú tej, ako ju poznáme na X-Boxe už dnes. Kde sa stala chyba? Its in the game!

Image

NHL08, EA Sports, 2007
[+] licencie, jediný hokej na trhu, zlepšení brankári
[–] málo inovácii, ovládanie, zastaraná grafika, cena

Minimálne systémové požiadavky: 1.3 GHz Intel Pentium 4, 256 MB RAM (512 MB pre Windows Vista), 64 MB grafická karta, 2.78 GB voľného miesta na disku, DVD-ROM