Retrogaming – Legendy ožívajú!

Máte pocit, že súčasné hry sú oproti minulosti plytké, zúfalo neoriginálne a chýba im šťava? Vzdychnete si občas nostalgicky pri myšlienke na obľúbenú hru z minulosti?

Vaša diagnóza znie: latentný retrohráč. Vitajte medzi podobne postihnutými ľuďmi, s láskou k abandonwaru! Abandonware je softvér, ktorého vek prekonal bežnú životnosť (väčšinou päť rokov). Autori ho väčšinou už nepodporujú, operačný systém s tradične nízkou spätnou kompatibilitou ho odmieta spustiť a v obchodoch hru už defacto nezoženiete. Nezúfajte však, softvéroví gerontofili z našej redakcie vám poradia, čo robiť, keď dostanete chuť na zaprášenú starinku.
 
Abandonware síce značí starú hru, aj na tú sa však vzťahujú autorské práva a jej distribúcia proti vôli vlastníka práv je nelegálna. Hoci sa často stáva, že tvorcovia s distribúciou svojej staršej práce súhlasia a nenamietajú voči internetovej distribúcii, vždy by ste si mali overiť, či do tejto kategórie patrí aj vami vyhľadávaná srdcovka. V tejto misii vám neoceniteľne pomôže najväčšie internetové múzeum abandonwaru Home of the Underdogs (http://www.the-underdogs.org), ktoré aktívne spolupracuje s Asociáciou zábavného softwaru a hernými vývojármi. Stránky HOTU obsahujú pomerne presné informácie o tom, či je hra ešte v predaji a kde ju možno zakúpiť. Ak sa autori nebránia distribúcii titulu ako abandonware, múzeum umožňuje download hry priamo zo svojich stránok.
 
V prípade, že nepátrate po konkrétnom titule, výber zaujímavej zábavy pre dlhý zimný večer sa môže zvrhnúť na totálnu dezorientáciu v záplave abandonwaru. Rozhodli sme sa vám rozhodovanie uľahčiť: strávili sme niekoľko týždňov hľadaním toho najlepšieho, čo sa za posledné štvrťstoročie urodilo medzi tisíckami (!) počítačových hier. Výsledkom nášho pátrania je šesťdesiat minirecenzií, ktoré pokrývajú väčšinu existujúcich žánrov a dozviete sa mená ďalších hier, ktoré bez debaty stoja za vyskúšanie. V budúcom čísle tiež prinesieme rozhovor s tvorcami niektorých klenotov. Prajeme vám príjemné spomínanie a ešte lepšiu zábavu!
 
Adrenalín v troch rozmeroch
 
Taxikárčenie je tvrdý chlebík. Zvlášť keď sa vaše mesto nachádza v karanténe kvôli epidémii agresivity, šíriacej sa medzi obyvateľmi. K štandartnej výbave vozidla patrí plameňomet, píla na nedisciplinovaných chodcov a trysky pod sedadlom pasažiera, schopné vyhodiť nespratníka z idúceho vozidla. Nelineárnosť, nadsázka a poriadna zábava – to všetko ponúka provokatívny futuristický Quarantine (Imagexcel, 1995), ktorý sa dá považovať za duchovného otca sérií Carmageddon ale aj Grand Theft Auto.  O rok starší Descent 2 od Parallax Software taktiež nevidí budúcnosť ružovo. V koži neohrozeného pilota kompaktnej vesmírnej lode musíte čeliť vzbure ťažobných robotov, pracujúcich v baniach pod povrchmi asteroidov. Čakajú vás divoké naháňačky v nulovej gravitácii, tvrdé súboje s mechanickými protivníkmi a útek zo spleti chodieb, než bude podzemie zasypané pri explózii jadrovej mininálože. Azda najväčším úletom (doslova) medzi 3D akciami je Magic Carpet 2 z roku 1995. Za týmto simulátorom lietajúceho koberca stojí niekdajšie semenisko originality Bullfrog, ktorému sa podarilo skombinovať exotickú atmosféru orientálnych príbehov s očarujúcou grafikou a dokonca aj prvkami stratégie. Vzdušné súboje s obrovskými mytologickými obludami a prenasledovanie ďalších čarodejníkov na magických kobercoch patrí k tomu najlepšiemu, čo sa kedy objavilo na obrazovkách.
 
Iná voľba: Mechwarrior, MDK
 
Zacieliť – páľ!
 
Hry z vlastného pohľadu jestvovali už pred rokom 1992, tvár trojrozmerných strieľačiek však určil až Wolfenstein 3D od id Software. Útek B.J. Blazkowicza z nacistickej pevnosti mal na svedomí tisíce vymeškaných hodín v školách a zamestnaniach, ako aj debaty o násilí a symbolike v hrách. Recept na úspech je nenáročný a autori z neho úspešne varia dodnes: dokonalá technická stránka, minimálny príbeh, napätie a živočíšna jednoduchosť. Pokým id Software a jeho imitátori presedlali po Wolfensteine na pochmúrne sci-fi, Duke Nukem 3D od 3D Realms predstavoval v roku 1996 nečakane podarené odbočenie od stereotypu. Svalnatý Duke, ktorého jednoduchšie rozmýšľanie kompenzujú silné reči, v hre oslobodzuje Zem od bizarných mimozemšťanov a uchádza sa o priazeň (ak sa tak hovorí oblastiam pod bikinami) zachránených dievčat. Perfektný dizajn úrovní a zábavný multiplayer ohromí ešte aj po rokoch. Kapitolu o strieľačkách uzavrieme vážnejšie. Terminator: Future Shock (Bethesda Softworks, 1993) a jeho pokračovanie Skynet priniesli popri kvalitnom spracovaní filmovej predlohy žánrovú revolúciu – myš sa stala rovnocenným partnerom klávesnice pri ovládaní hry a umožnila lepšie zžitie sa s rozsiahlym postapokalyptickým svetom, ktorého atmosféra hustne každou úrovňou. Podobnú slobodu dodnes ponúka máloktorá strieľačka – povinná hra pre milovníkov žánru.
 
Iná voľba: No One Lives Forever, Half-Life, Blood