Retrogaming – Legendy ožívajú!

 
Keď prehovoria päste
 
Streetfighter 2 (Capcom, 1992) predstavuje jednu z najinovatívnejších hier žánru ‘mlátičiek’. Širokú škálu útočných a obranných pohybov doplňujú magické schopnosti postáv, ktoré možno vyvolať kombináciou určitých klávesov. Detailnú grafiku, charakterizáciu postáv a variabilitu Streetfightera sa pokúsilo s väčším či menším úspechom napodobniť množstvo vývojárov (napr. Body Blows od Team17; vlastnú hru“vylepšoval” a vydával v rôznych reedíciach aj sám Capcom), kvalitu originálu však dosiahol málokto. Princípy Streetfightera dotiahol do dokonalosti Mortal Kombat 2 (Midway, 1994). Hra narozdiel od kreslenej konkurencie predstavila digitalizované postavy. To v kombinácii s hektolitrami krvi, odtrhnutými končatinami a pestrými spôsobmi trýznenia porazeného oponenta neskonale dráždilo odporcov násilia v počítačových hrách – a zároveň neuveriteľne uspokojovalo hráčov pri vyčerpávajúcich virtuálnych súbojoch s priateľmi :). V tom istom roku uzrel svetlo sveta One Must Fall 2097 od Diversions Entertainment. Vynikajúco vyváženej bojovej hre sa popri mediálnom humbuku okolo Mortal Kombatu nepodarilo získať väčšiu pozornosť hráčov, hoci recenzie chválou nešetrili. Chyba! Hra obsahuje osviežujúce RPG prvky a zarobenú odmenu možno investovať do vylepšenia svojho bojovníka. V arénach budúcnosti sa totiž tentokrát nekaličia ľudia, ale roboti.
 
Iná voľba: Budokan, Karateka, Body Blows, Brutal: Paws of Fury, Double Dragon, Golden Axe
 
Olovo pre všetkých!
 
Dvojrozmerné akcie, v ktorých hrdina putuje jedným smerom v ústrety záplave nepriateľov, majú svoje najlepšie časy za sebou – pochoval ich módny tretí rozmer. Nostalgici však neoľutujú, ak siahnu po Xenon 2 Megablast od Bitmap Brothers (1990). Okamžite zrastú s vesmírnym korábom, s ktorým sa porútia cez päť fantastických úrovní a pomocou megadeštruktívnych zbraní a bonusov dajú na frak stovkám zákerných nepriateľov a unikátnym bossom.  Xenon však zďaleka nebol prvý: pred ním sa objavil napríklad Stargoose (Logotron, 1988), jedna z raných lastovičiek VGA grafiky vôbec. Hlavnú postavu (respektívne vesmírnu hus ?!?) sprevádzate sériou zaujímavých úrovní, v ktorých musíte zozbierať 6 kryštáľov pre postup do ďalšieho levelu. Na rozdiel od ostatných titulov nie je možné výzbroj a bonusové vybavenie nakupovať, ale ich treba získať v bonusových trojrozmerných úrovniach. Obrnený žoldnier z Turrican II (Factor 5, 1990) v rakete nesedí a preto mu púť na PC trvala štyri roky, počas ktorých mohli hráči ticho závidieť vlastníkom Amigy, kde táto hra vznikla. Vynikajúca hudba, detailná grafika a predovšetkým návyková hrateľnosť zostali v PC verzii zachované a hoci slabšie nátury budú preklínať vysokú náročnosť hry, z rúk ju pustia len ťažko. Zvlášť keď okúsia podarený remake z roku 2002.
 
Iná voľba: Raptor: Call of the Shadows
 
3D je nuda
 
Zabudnite na trojrozmerné trháky! Destilovaná deštrukcia, adrenalínová ambrózia, primáš prestreliek – to je najlepšia akčná hra roku 1996, Crusader: No Remorse od Origin Systems. Izometrická sci-fi strieľačka o žoldnierovi, ktorý sa vzbúri voči svojmu zamestnávateľovi, začala vznikať ako bočné hobby hlavných programátorov Ultimy VIII. Nakoniec sa z nej vykľulo 16 rozsiahlych misií, výborná hudba, príbeh posúvaný filmovými vstupmi a predovšetkým non-stop akcia. Do alternatívnej minulosti vás naopak zavedie Cannon Fodder (Sensible Software, 1993). Atmosféra nedávnych vojen na vás dýchne vo zvláštnom prevedení, v ktorom sú tieto krvavé udalosti… smiešne. Pri pohľade na titernú a roztomilú komiksovú grafiku, sa nedokážu ubrániť úsmevu ani najväčší pesimisti, aj keď sa na obrazovke aktuálne odohráva peklo. Humornú akciu videnú zhora, dopĺňajú ľahko strategické prvky a príjemné ovládanie pomocou myši. O poznanie temnejšiu atmosféru má Abuse (Crack dot Com 1995), strieľačka z bočného pohľadu. Minimalistický sci-fi príbeh kompenzujú pôsobivé zbrane hlavného hrdinu a pochmúrne úrovne, pripomínajúce sériu Votrelca, v ktorých sa na vás bude vrhať viac emzáckych nepriateľov, ako fanúšičiek na Tomáša Bezdedu. Explozívnu akciu pravidelne striedajú prekvapivo inteligentné hádanky a robia tak z hry pochúťku pre fajnšmekrov.
 
Iná voľba: Alien Breed, Gauntlet, Chaos Engine
 
Inteligentné dobrodružstvo
 
Platformové hry predstavujú príťažlivé spojenie akčných prvkov v duchu klasických skákačiek, s adventúrnymi prvkami. V roku 1991 dokázal jediný človek – francúzsky programátor Eric Chahi – zázrak. Sám naprogramoval, nakreslil a ozvučil nádherný príbeh o mladom vedcovi, ktorý sa pri nepodarenom experimente ocitne na cudzej planéte. Je ťažko pochopiteľné, ako sa Chahimu podarilo na jednu disketu dostať dokonalú vektorovú grafiku, animácie filmovej kvality a variabilnú hrateľnosť. Podobné kvality (ale už na jednom CD) Eric zopakoval v kvalitnom Heart of Darkness. Another World je jednou z najlepších hier vo histórii vôbec a autor nám exkluzívne potvrdil, že chystá jej remake pre Windows.V roku 1992 vypustil Ericov zamestnávateľ Delphine Software duchovne podobný titul Flashback: The Quest for Identity (Eric Chahi sa však na vývoji nijako nepodieľal). Hlavným hrdinom je Conrad B. Hart, ktorý sa snaží zistiť súvislosť svojho výpadku pamäte s prítomnosťou nepriateľských mimozemšťanov na Zemi. Nádherné prostredie, realistické animácie a nápadité úrovne ohromia ešte aj dnes. Poslednou platformovkou, o ktorej si niečo povieme, je Lode Runner – The Legend Returns (Presage Software 1994). Predloha tejto hry pochádza z osemdesiatych rokov, v tomto prípade sa však témy chopila dizajnérska legenda Jeff Tunnell a môžete sa spoľahnúť, že výsledok stojí za to. Hlavný hrdina sa snaží obrať tajomnú mníšsku sektu o zlato, pričom si pomáha množstvom bizarných vynálezov. 150 úrovní prekypuje humornými animáciami a potrápi vaše reflexy, bránice i závity. Ak vás omrzí hrať sám, môžete si vytvoriť vlastné úrovne, alebo privolať na pomoc pri naháňačke s mníchmi priateľa.
 
Iná voľba: Black Thorne, Impossible Mission