Image

Rok 2006 vo svete IT

Rok 2006 sa pomaly blíži ku koncu a miesto neho nastúpi opäť ďalší. Netreba však zabúdať, čo nám tento rok dal a čo nové priniesol. Málo toho nebolo, tak sa na to poďme spolu pozrieť.

Asi najlepším hardvérom roku 2006 sa stali procesory od firmy Intel Core 2 Duo. Priniesli nie len lepší výkon na jeden watt a novú architektúru, ale dokázali bez mihnutia oka poraziť niekoľko násobne drahšie AMD procesory. Ich taktovací potenciál ukázal, že aj z najslabšieho procesora z rady sa dá vykúzliť vysoký výkon. Chladenie nebolo problémom, keďže procesory nepotrebovali k práci také napätie a nemali veľké stratové teplo. Právom sa stali kráľmi na poli procesorov a našli si miesto u mnohých užívateľov.

Image

O pár mesiacov na to prišli na trh aj Core 2 Quad procesory – prvé štvorjadrové procesory. To znamenalo ďalší technologický prevrat a zvýšenie výpočtového výkonu. Tieto procesory nevedia pokoriť ani dva dvojjadrové procesory AMD v platforme 4×4.

Najlepšou grafickou kartou sa jednoznačne stali karty série GeForce 8800 od NVIDIE. Nová technológia, podpora DX10, nové pamäťové moduly a prevratné úpravy jadra znamenali víťazstvo medzi grafickými kartami. Je jasné, že ešte neprišla odpoveď zo strany AMD, avšak zatiaľ karty nemajú konkurenciu. O ich príchode sa veľa hovorilo, prekvapila najmä ich dĺžka, ktorá bola obrovská. Jadro G80 je zatiaľ najlepší ťah NVIDIE v tomto roku.

Image

NVIDIA bodovala aj na trhu čipsetov. Nová rada nForce 600i si ihneď našla mnoho priaznivcov, pretože poskytovala najlepšiu voľbu pre karty 8800 a procesory Core 2 Duo / Quad. Ponúka 3 PCIe x16 sloty, dva pre SLI/CF grafické karty a jeden pre fyzikálnu kartu PhysX. Samozrejmosťou sú opäť nové technológie, podpora najnovších pamätí s vysokou frekvenciou a takisto aj procesorov. High-endová rada 680i je priamo určená nadšencom pretaktovania vďaka možnostiam a stabilite (na doske od eVGA bol pokorený 3D Mark rekord).

Image

S novými čipsetmi prišla aj nová platforma pre AMD procesory – 4×4. Jedná sa o čipset nForce 680a SLI MCP, pričom na doske sú dva samostatné čipsety, čo umožňuje prevádzku dvoch procesorov s vlastnými pamäťovými modulmi a dvojnásobok výstupov na doske (USB, sieťové karty, FireWire a iné). Novinkou sú aj štyri PCIe x16 sloty, to znamená prevádzku dvoch kariet v SLI/CF a dvoch fyzikálnych kariet. Jediná firma, ktorá získala povolenie na výrobu týchto dosiek je Asus so svojou doskou L1N64-SLI WS.

Image

Zaujímavosťou bol tiež prechod AMD na 65 nm proces výroby procesorov pod označením Brisbane. Tieto procesory priniesli nižšiu spotrebu a aj nižšiu teplotu. Výkonovo však zostali na približne rovnakej úrovni ako jeho predchodcovia.

Intel len nedávno dodal prvé predprodukčné vzorky 45 nm procesorov a už sa zameral na ešte menšie procesory – 32 nm. Podľa predbežných správ je všetko na dobrej ceste a nové procesory uvidíme koncom roka 2007.

Medzi najočakávanejším hardvérom je určite grafické jadro zo stajne AMD R600. Má to byť doslova monštrum nabité technológiami a najnovšími kúskami s oblasti hardvéru. Neoficiálne dohady hovoria až o 512-bitovom rozhraní pre pamäte. Nechajme sa prekvapiť, všetko prinesie nasledujúci mesiac.

Tento rok prebehli dve najväčšie akvizície za posledných pár rokov. Prvou, a asi najzaujímavejšou bolo kúpenie ATI spoločnosťou AMD. AMD ju získalo po zaplatení 5,4 miliardy USD. Tak zanikla jedna z pár firiem, venujúca sa výrobe grafických kariet a to nahralo NVIDII do kariet. Otázne je, či to ATI prospeje alebo nie.

Image

Druhá kúpa bola realizovaná spoločnosťou Google Inc. Tá sa rozhodla rozšíriť svoje služby a kúpila jeden z najúspešnejších portálovYoutube.com. Za 1,65 miliardy USD sa Google stalo majoritným vlastníkom tohto portálu.

Image

Rok 2006 bol bezpochyby rokom hracích konzol. Azda najväčšie nákupné šialenstvo zaznamenala konzola Sony PlayStation 3. Jej počiatočné výrobné problémy a nedostatok modrých diód pre Blue-ray mechaniky spôsobil aj konečný nedostatok kusov. V dôsledku toho bolo odložené vydanie na európskom kontinente, do Ameriky a Japonska sa dostalo len približne 100 000 kusov (na každý kontinent). Preto ak ste chceli konzolu vlastniť, museli ste byť dostatočne rýchly.

Image

Svoje si zažili aj šťastný majitelia konzoly Nintendo Wii. Tá zabodovala vďaka ovládaču Wiimote, ktorý je vďaka bezdrôtovému pripojeniu a inovatívnemu riešeniu ovládania jeden z najlepších na svete. Zaujme taktiež dizajn – Nintendo vsadilo na jednoduchosť.

Image

Nesmieme zabudnúť na konzolu od softvérového gigantu Microsoft Xbox 360. Výhodou je zázemie hlavne v hernom priemysle, vďaka čomu má konzola jemne navrch. Microsoft opäť ukázal, že je schopný sa vrhnúť do boja na poli konzol.

Image

S príchodom konzol sa rozpútal aj boj medzi formátmi HD-DVD a Blu-ray. Oba sú však ešte v plienkach a ich integrovanie do dnešných systémov je beh na dlhé trate. Hoci sa už na trhu objavujú prvé napaľovačky alebo prehrávače, stále to ešte nie je ono.

Image

Pri úložnom priestore ešte chvíľu ostaneme. Tento rok prekvapila firma Seagate so svojou radou Barracuda 7200.10. Jej disk s priestorom neuveriteľných 750 GB bol ranou pod pás všetkým konkurentom. Vynikajúci výkon, spoľahlivosť a tichosť boli ďalšie prednosti tohto disku.

Image

Veľký boj sa strhol aj pri operačných pamätiach, kde dvaja najväčší rivali – Corsair a OCZ – bojovali o prvenstvo v dosiahnutej frekvencii. Corsair prišiel s modulmi XMS2 Dominator, ktoré mali inovované chladenie a dosahovali frekvenciu 1142 MHz!

Image

OCZ odpovedalo a taktiež prišlo s pamäťami s inovovaným chladením. Pamäte dostali označenie FlexXLC a mali integrované vodné chladenie. Ich frekvencia dosiahla hranicu 1150 MHz, čím sa stali najrýchlejšími pamäťami na celej planéte.

Image

Kategóriu najľahší notebook vyhrala firma Sony s modelom Vaio G. Jeho váha je pekných 898 gramov, má 12.1“ displej a ponúka slušný výkon. Je možné ho osadiť až 1,5 GB operačnej pamäte a má 80 GB pevný disk. Slušný, ľahký a prenosný.

Image

K mobilným grafickým kartám pribudli hneď dva modely, a to NVIDIA Go 7950 GTX a ATI Mobile Radeon X1900. Ponúkajú slušný výkon a hneď niekoľko nových technológií. Grafický výkon sa teda presúva aj do notebookov, kde nájdu svoje využitie najmä v drahých hráčskych notebookoch.

Prekvapením bolo aj vydanie AGP verzie karty ATI X1950 Pro. Ukázalo sa, že AGP port ešte nie je nadobro odpísaný a naskytla sa možnosť zahrať si nové hry aj užívateľom so staršími doskami.

Najlepšou a najviac oceňovanou hrou sa bezpochyby stal The Elder Scrolls IV: Oblivion (recenzia). Je to jedna z najpodarenejších a graficky najnáročnejších RPG hier, aké boli doteraz vydané. Okamžite po vydaní sa stala objektom testovania všetkých grafických kariet. Dávala zabrať aj SLI/CF konfiguráciám najdrahších kariet. Jediné karty, ktoré pred ňou nepadli na kolená boli novinky od NVIDIE – G80. Ostatné karty mali čo robiť, aby uniesli tú ťarchu.

Image

Najväčších prepadákov tu máme hneď niekoľko. Prepadákom je klávesnica Optimus-103 od ruského grafického štúdia Art.Lebedev. Ich farebná OLED klávesnica mala byť jedna z najlepších a najvyspelejších na svete. Sľubov bolo viac, ako sa dalo splniť. Cena zostala pekelne vysoko – za 30 000 Sk už máte slušný počítač do domácnosti ! A aby toho nebolo málo, klávesnica nakoniec dostane len monochromatické čiernobiele displeje. Po ich vcelku podarenej trojtlačidlovej klávesnici je toto naozaj zlé pokračovanie.

Image

QuadSLI. Technológia, od ktorej mnohý očakávali vynikajúci výkon sa ukázala ako zlá voľba. Ešte samostatná karta NVIDIA GeForce 7950GX2 vyzerá slušne, ale jej výkon v SLI (resp. QuadSLI) je pod úrovňou. A to vďaka ovládačom, nevyladenému systému, zlej podpore zo strany hier a mnoho iných závažných chýb zamedzili tomuto rozvoju. V QuadSLI zapojení ju porážali lacnejšie karty, v niektorých testoch úplne prepadla.

Prepadákom možno nazvať aj jednu z najočakávanejších hier – Need for Speed: Carbon. Očakávala sa úžasná grafika, hrateľnosť, konečne možnosť závodenia aj vo dne. Nič s toho sa nepotvrdilo, celá hra vyzerá ako prerobená z konzoly, grafika je na úrovni predchádzajúcich hier zo série. Veľa ľudí neskrývalo svoje sklamanie. Možno niekedy nabudúce EA!

Posledné miesto, aj keď možno neprávom, obsadila fyzikálna karta Ageia PhysX, do ktorej boli vkladané príliš veľké nádeje. Pod DX9 prostredím to proste nepôjde, jej sila sa ukáže až v DX10 prostredí, kde môžu byť jej schopnosti naplno využité. Otázkou teda ostáva, či nebolo jej vydanie príliš urýchlené.

Image

Medzi najočakávanejší softvér budúceho roka sa s určitosťou radí Windows Vista a očakávané DX10 prostredie. To umožní vývojárom naplno využiť ďalšie možnosti, ktoré toto rozhranie ponúka. V hernom priemysle vrcholí hra Crysis, ktorá má byť prvou DX10 hrou (to je využité už pri jej tvorbe). Tu sa naplno ukáže potenciál kariet s jadrom G80.

To by bolo tento rok asi všetko, treba poznamenať, že toho priniesol mnoho a mnoho je treba ešte zdokonaliť. Uvidíme, čo nám prinesie ďalší rok, ktorý sa ponesie v znamení príchodu Visty a DX10 rozhrania. Taktiež je očakávané grafické jadro R600 a mainstreamové DX10 karty. Čo s toho sa splní, a kedy, to sa dozvieme už v nasledujúcich mesiacoch.

{moscomment}