Test NVIDIA GeForce GTX 470

Po dlhých mesiacoch nekonečného čakania nastala chvíľa, kedy sa na trh dostáva úplne nová generácia grafických kariet NVIDIA. Má čo ponúknuť v konkurenčnom boji alebo prichádza s krížikom po funuse?

Za posledného polroka sa na internete objavilo ohromné množstvo výmyslov a „zaručených“ správ o Fermi, pričom sa väčšinou jednalo o tie záporné. Strašiakom v podobe nízkeho výkonu, premrštenej ceny a extrémnej spotreby operovali hlavne zarytí fanúšikovia konkurenčnej ATI, pričom tie reálne hodnoty po dlhú dobu nevedel prakticky nikto. Práve teraz sa však na svetlo sveta konečne dostávajú prvé dva modely, konkrétne GeForce GTX 480 a GTX 470, ktoré majú za úlohu konkurovať modelom Radeon HD 5870 a HD 5850. Nám sa do rúk dostala lacnejšia z týchto dvojičiek – GeForce GTX 470, ktorá si podľa nás dokáže nájsť výrazne širšie publikum ako drahšia GTX 480.

Detailnú prezentáciu architektúry Fermi si môžete prečítať tu, vyčerpávajúci test výkonnejšej GTX 480 od kolegu Mirka Jahodu z EHW zas tu.

Strašiak prvý – cena. Predražený produkt si kúpi len maximálne zarytý fanúšik danej firmy a tak nám bolo hneď jasné, že bájky o ohromných výrobných nákladoch a nekonkurenčne vysokej cene sú iba zbožným prianím niektorých jedincov. Zo 699 / 449 Eur sa tak karty dostali na úplne inú hranicu a aj keď je oficiálna cena GeForce GTX 470 pre Európu 349 Eur, tak v našich končinách by ste si ju mali kúpiť v maloobchode už za 327 Eur s DPH (reálna cena k dňu vydania recenzie na jednom z najväčších e-shopov), pričom výrobcovia ako Gainward či Palit túto hodnotu pravdepodobne ešte podlezú. Vo finále tak nová Fermi nie je lacnejšia ako konkurenčné Radeony, ale presne medzi ne zapadá.

Strašiak druhý – spotreba. Pri prvotných dohadoch ohľadom spotreby sa určite nejednému záujemcovi pretočili oči a v elektrárňach sa od samotnej radosti roztočili všetky meracie kolieska. Skutočnosť našťastie nie je taká čierna, avšak musíme konštatovať, že konkurencia je na tom lepšie. Pri bežnej práci v systéme je všetko výrazne podtaktované a bude záležať na konkrétnom výrobcovi, ako sa popasuje so správou napájania. Referenčná verzia HD 5870 má spotrebu o približne 10 W nižšiu, avšak napríklad prvé verzie MSI HD 5770 HAWK boli dodávané so zlým BIOSom, prinášajúcim adekvátnu spotrebu ako GeForce GTX 470. V záťaži to už tak slávne nie je a napríklad Resident Evil 5 priniesol spotrebu o 25 W vyššiu v porovnaní s Radeonom HD 5870. Spolu s vyššou spotrebou sú spojené aj obavy o pracovné teploty. Kartu sme sa tak rozhodli otestovať v reálnom prostredí – skrinka Silverstone Raven s nastavením čo najtichšej prevádzky a záťažou pri hre Metro 2033. Pri dlhodobom hraní sa teplota zastavila na hodnote 95 °C, ktorú nakoniec ani po troch hodinách maximálnej záťaže neprekročila. Pri bežnej práci v systéme sú teploty plne zrovnateľné s konkurenciou a rovnako nízka je aj hlučnosť referenčného chladenia. Osobne dúfam, že sa čoskoro dočkáme upravených verzií na spôsob ASUS CuCore alebo MSI Twin Frozr II, ktoré prinesú zníženie teplôt a ešte lepšie možnosti pretaktovania. Každopádne ani aktuálnych 95 °C nemá negatívny dopad na stabilitu a pri aktívnejšom chladení (bohužiaľ spojenom s vyššou hlučnosťou) si vychutnáte aj zvýšené pracovné frekvencie.

Strašiak tretí – výkon. Nakoniec sa tak dostávame k tomu najpodstatnejšiemu, výkonu v hrách. Na nami testovanej karte sa nachádza 448 Stream procesorov (alebo po novom aj CUDA Cores) a 1280 MB GDDR5 pamätí komunikujúcich pomocou 320-bit širokej pamäťovej zbernice. Finálne pracovné frekvencie sa nakoniec ustálili na hodnote 607 MHZ pre samotné jadro, 1215 pre Stream procesory a 3348 MHz pre pamäte. Určite sa pýtate, prečo použila NVIDIA tak pomalé pamäte, keď konkurenčná ATI sa pri nich blíži až k hranici 5 GHz. Podľa slov samotnej NVIDIE za tým stojí snaha o dosiahnutie najlepšieho pomeru výkonu k spotrebe a navyše vďaka širšej pamäťovej zbernici nepredstavuje nižšia frekvencia až také úzke hrdlo ako v prípade nových Radeonov. Určitú úlohu tu však pravdepodobne zohrala aj snaha o vytvorenie čo najkonkurencieschopnejšej ceny a dosiahnutie priaznivého TDP. Pri našich testoch sme použili prvé oficiálne ovládače 197.17 pre GTX 470 a pre sériu Radeon HD 5800 / 5900 to boli samozrejme najnovšie Catalyst 10.3. Tie prinášajú v mnohých hrách znateľný nárast výkonu a ešte pred ich uvedením o nich kolovali na internete doslova legendy. Výsledok je nakoniec presne v rozmedzí triezvych odhadov a v priemere je GTX 470 svojim výkonom bližšie k modelu HD 5870. V niektorých prípadoch je to extrémne tesné (Resident Evil 5, HAWX, Battleforge) a nájdu sa aj také hry, kde NVIDIA dokonca vedie (Far Cry 2, Batman: AA). Samozrejme netreba zabúdať, že tu máme len prvotnú verziu ovládačov a už v blízkej dobe môžeme očakávať citeľný nárast výkonu. Ak by ste však novej GeForce chceli pod kapotou zakúriť už teraz, môžete siahnuť po obľúbenom pretaktovaní. Aj tu je skutočnosť úplne iná od pesimistických strašení a nám sa podarilo zvýšiť pracovné frekvencie až na 757 MHz pre jadro, 1514 pre Stream procesory a 3596 MHz pre GDDR5 pamäte. Po tomto „dopingu“ si GTX 470 vybudovala solídny náskok aj pred výrazne drahším Radeonom HD 5870, ktorému tak na Fermi v mnohých prípadoch nestačí ani 1 GHz jadro. Samozrejme takýto výsledok pretaktovania vám nemôžeme zaručiť pri všetkých modeloch a hlavne nezabúdajte, že pretaktovaním si môžete poškodiť vašu grafickú kartu.



Naše finálne rozhrešenie sa tak nesie v pozitívnom svetle. NVIDII to síce trvalo pol roka, ale nakoniec predstavila veľmi zaujímavé modely grafických kariet založených na úplne novej architektúre s podporou DirectX 11. Končí sa tak automaticky monopol ATI, ktorá si až do teraz vychutnávala svoju neotrasiteľnú pozíciu. Nové GeForce tak zapadajú presne medzi dvojice nových Radeonov a ako bonus ponúkajú omnoho viac zábavy. Vychutnať si tak môžete akcelerovaný PhysX, zaujímavé 3D Stereo s hardvérovou podporou 3D Blu-ray filmov, realtimový Raytracing, či výpočty pomocou CUDA, OpenCL a Direct Compute. Pri GeForce GTX 470 cena presne reflektuje jej výkon a pokiaľ sa NVIDII podarí výraznejšie zoptimalizovať ovládače (čo už pár krát dokázala), tak ATI bude musieť buď znížiť cenu, alebo veľmi rýchlo prísť s niečím novým. V zálohe však samozrejme má silný OC potenciál svojich kariet a tak by nebolo nič výnimočné, ak by sme sa čoskoro dočkali modelu Radeon HD 5890.


Crysis: Warhead je typickým príkladom hry, kde sa GeForce GTX 470 svojim výkonom dostáva presne medzi dvojicu hlavných konkurenčných modelov.

 

Vypnuté vyhladzovanie hrán a extrémne rozlíšenie prináša výsledok veľmi blízky k lacnejšiemu Radeonu HD 5850.

 

Najnovšia verzia Catalyst ovládačov priniesla pre sériu Radeon HD 5800 výrazný nárast výkonu aj v hre DiRT 2. Ani to však nestačilo na to, aby bola GTX 470 pokorená konkurenčným Radeonom HD 5850.

 

DirectX 9 mód už nie je pre Fermi takou výhodou a GTX 470 tu výkonnostne klesla medzi dvojicu HD 5830 a HD 5850.

 

Ak milujete túto akčnú hru, tak je GTX 470 jasnou voľbou. Na základných frekvenciách výkonnostne drví drahší Radeon HD 5870 a po pretaktovaní si dokonca začína „dovoľovať“ aj na dvojčipový Radeon HD 5970.

 

Táto letecká akcia bola dlhú dobu doménou grafických kariet ATI, avšak pre novú Fermi nie je nič nemožné a je tu konkurenciou nie pre Radeon HD 5850, ale pre výkonnejší HD 5870. Pri ňom dokonca ukážkovo drží krok aj so zapnutým 8× vyhladzovaním hrán (zásluhu na tom majú vylepšené ROP jednotky).


Jedná sa síce o benchmark, avšak svojim spracovaním dokáže veľmi dobre simulovať podmienky, ktoré v budúcnosti prinesú hry s aktívnym využitím teselácie. V dobe vydania tohto testu by už mala byť dostupná jeho novšia verzia, pri ktorej je využitá teselácia v ešte väčšej miere, avšak znova pripomíname, že žiadna z aktuálnych hier nie je tak náročná na teseláciu ako tento benchmark.

 

Resident Evil 5 sadol Fermi ako uliaty a testovaná GTX 470 už na svojich základných frekvenciách riadne potrápila drahší Radeon HD 5870. Po následnom pretaktovaní ho dokonca o poriadny kus predbehla, čomu by pred nejakým mesiacom veril len málokto.

 

V rozlíšení 2560×1600 už GTX 470 tak neoslní a svojim výkonom je veľmi blízko k lacnejej ATI Radeon HD 5850.

 

Spotreba je vždy závislá od konkrétneho modelu a tak sa pokojne môže stať, že chybný BIOS vám prinesie nepríjemnosti s vysokou spotrebou (napríklad MSI a jeho inak veľmi podarený model R5770 HAWK)

 

Spotreba v záťaži je najviac kritizovanou vlastnosťou noviniek GTX 470 a GTX 480. Nereferenčné riešenia možno nejaký ten watt znížia, avšak aj tak si karty so sebou ponesú kríž vysokej spotreby. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa však nejedná o jej zvýšenie, takže označenie spotreby ako abnormálnej určite nie je na mieste.


NVIDIA GeForce GTX 470
Cena od 327 €
+ vynikajúci výkon, možnosti pretaktovania, rozumná cena
– Vyššia spotreba, hlučnosť
Hodnotenie: 9,4