XBOX: Forza Motorsport 4

Dva roky po uvedení hry Forza Motorsport 3 pre konzoly XBOX360 sme sa dočkali ďalšieho pokračovania v podobe štvrtého dielu. V nasledujúcom článku sa pozrieme nielen na hru, ale detailnejšie aj na nové XBOX príslušenstvo, ktoré prináša Microsoft pri príležitosti uvedenia hry.

 

 

 

Ako vyzerá Forza Motorsport 4

Počas posledných dvoch rokov sme dostávali množstvo útržkovitých informácií ako bude nová Forza vyzerať, akých vylepšení sa dočkáme, ako aj informácií o podpore senzorov Kinect v hre, takže sme si mohli urobiť dobrý obraz o hre už pár mesiacov pred oficiálnym uvedením. Forza Motorsport sa na Slovensku začala predávať v piatok 14. októbra 2011 a ja som mal to šťastie, že som sa mohol zúčastniť jeho slovenskej premiéry priamo v Microsofte, kde sa pri príležitosti uvedenia hry uskutočnil 24 hodinový herný súboj medzi zástupcom Microsoftu a zástupcom herného portálu Sector. Obaja sa pred časom stavili a priebeh tohto herného maratónu sprostredkúvali naživo prostredníctvom stránok v sieťach Facebook a Twitter. Challenge bol do poslednej chvíle dosť vyrovnaný, no Microsoft napokon prehral v pomere 6:4 a tak musel Marek Fedorov fanúšikom na internete poslať do súťaže dvojnásobné množstvo cien, než pôvodne prisľúbil.

 

 

Chlapci sa ale vyhrali a v zasadačke Microsoftu si postavili dve zostavy, ktoré im každý môže len závidieť (viď. obrázky). Hra Forza totiž podporuje zobrazenie na viacerých televízoroch naraz, takže si môžete vyrobiť trojnásobne širokouhlý obraz pre úplne nový herný zážitok. Ak by ste si chceli niečo podobné postaviť doma, okrem troch televízorov budete potrebovať aj tri konzoly Xbox360, ktoré budú navzájom zosieťované, no a ešte aj tri kópie hry (každá konzola vyžaduje originálny disk s hrou). Ďalej je to len otázka správneho nastavenia softvéru.

 

 

Hra v tomto móde beží na všetkých konzolách v HD rozlíšení a výsledný efekt je naozaj úžasný. Podobné riešenia donedávna využívala snáď len armáda vo svojich profesionálnych leteckých trenažéroch, no dnes máte šancu kúpiť si to aj domov! Samozrejme nie je to lacná hračka, pretože tri televízory, tri konzoly a tri hry niečo stoja, ale dá sa na to našetriť. Ktovie aké možnosti budú mať hry o nejakých 10 rokov…

 

 

Forza je nepochybne jeden z najlepších automobilových závodných simulátorov na svete. Má množstvo rôznych modelov áut aj rôzne závodné okruhy v prepracovanej grafike. Na hre aktívne spolupracovali aj ľudia z TopGear. Ku hre nájdete pribalenú kartičku s kódom, pomocou, ktorého si môžete zadarmo stiahnuť nejaké bonusové autá a bonusovú trať, ktorou je práve legendárny okruh TopGear. Komentáre v hre nahovoril Jeremy Clarkson (tiež z TopGear) a aj pre mnohé závodné výzvy bol nepochybne inšpiráciou TopGear, takže…

 

 

O malý kúsok lepšia grafika

Na prvý pohľad síce v hre vizuálne nie je až tak výrazný rozdiel medzi tretím a štvrtým dielom, pretože hra ide až na samú hranicu hardvérového výkonu konzoly. Vidno tu síce aj isté vylepšenia grafiky, no zmeny sú relatívne malé – aj keď dvojročný odstup medzi oboma verziami tu vidno. Detailnejšie sú nielen autá, ale aj okolie trate a viditeľne lepšia je aj práca so svetlom pri renderingu hry. Tiež sa zrýchlilo načítavanie (loading) a ukladanie pozícií v samotnej hre. Vďaka optimalizácii sa všetko načítava oveľa svižnejšie.

Zmenami prešiel aj režim simulátoru, ktorý je opäť o kus realistickejší. Autá sa na trati správajú viac ako skutočné vozy na ceste a do hry vstupujú aj reálne faktory prostredia ako je napríklad počasie a tým aj stav a povrch vozovky. Skutočne špičková závodná hra, ktorá má asi jediného vážneho konkurenta, ale len na konkurenčnej konzole. Na X360 je Forza 4 aktuálne tým najdokonalejším závodným titulom na trhu.

Slabším miestom hry je snáď len soundtrack, ktorý mi osobne moc nesadol. Tu však máte možnosť stíšiť alebo úplne ho vypnúť a sústrediť sa tak lepšie na jazdu. Veď predsa aj skutočný pretekár počúva v aute skôr zvuk motoru ako nejakú muziku z autorádia.

Samotnú hru v základnej dvojdiskovej verzii zakúpite za 49,99 €. Jej limitovaná edícia je len o 10 € drahšia (59,99 €). Limitka má rovnako iba dva disky, no oproti klasickej edícii je dodávaná v kovovej krabičke a je k nej pribalená luxusná útla knižka s popisom vybraných automobilov. Pre automobilových nadšencov je to nepochybne dobrá kúpa, aj keď podľa mňa mala Forza 2 v limitovanej edícii po obsahovej stránke trochu bohatšiu knižku.

 

 

 

Aj s Kinectom?

Fialový pásik pod logom na obale naznačuje, že hra má rozšírenú podporu pre senzor Kinect. S jeho pomocou môžete hrať hru bez ovládača s akýmsi virtuálnym volantom. Je to samozrejme arkádový režim, pri ktorom podobne napríklad ako v hre Kinect Joy Ride rukami krútite volantom, no o rýchlosť alebo brzdenie sa stará samotná konzola. Je dosť pravdepodobné, že na tomto hernom režime v Microsofte priamo spolupracovali ľudia z teamu ktorý robil Joy Ride, prípadne sa tu využila časť kódu. Tento režim je určený najmä pre úplných začiatočníkov, pretože je naozaj jednoduchý a nie je problém vyhrať každý závod. Stačí zamávať kinectu na pozdrav a ste tam.

Forza Motorsport 4 však dokáže Kinect využívať aj inak. V prvom rade je možné pomocou hlasových povelov v angličtine vykonávať isté príkazy, no a aktivovať sa dá aj režim Head Tracking, pri ktorom otáčaním a nakláňaním hlavy do strán viete korigovať pohľad do spätných zrkadiel, prípadne tie bočné pohľady, ktoré zrkadlá nepokrývajú.

Čistým fetišom je mód Autovista, kde si môžete najmä pomocou Kinectu auto doslova „ošahať“. Nakláňaním tela si ho celé obídete, posunom dopredu sa pozriete bližšie a pohybom ruky na vyznačené body môžete interaktívne získavať informácie, otvárať dvere, nastúpiť si dnu, naštartovať ho,… Skrátka čistý fetiš. V móde Autovista sa vám postupne odkrývajú vybrané modely áut (prvé máte k dispozícii krásne červené Ferrari), no sú aj modely, ktoré si treba „kúpiť“ za MS pointy v obchode na xbox Live.

Wireless Speed Wheel

Hranie závodných hier je s volantom a pedálmi komfortnejšie, pretože je to pre automobil prirodzený ovládač, lenže má to aj množstvo nepríjemných nedostatkov. Len málokto si môže dovoliť nainštalovať volant napevno na nejakú konzolu (ideálne sedadlo Playseat), pretože to značne blokuje priestor v byte a tak sa volant aj s príslušenstvom obvykle skladuje vo veľkej krabici kde sa len dá (bežne pod stolom, pretože v skrini zaberie príliš veľa miesta). Aj skúsenému hráčovi trvá príprava volantu na hru niekoľko minút, pretože po vybalení z krabice a napojení všetkých potrebných káblov, treba ešte volant pevne primontovať k doske stolu, nastaviť do optimálnej polohy káble a ponastavovať všetko v hre. Ak podceníte montáž, v zápale hry ho môžete uvoľniť a…

Volant je náročné príslušenstvo. Pardon, bol, pretože za cenu 64,99 € môžete hru dostať spolu s novým bezdrôtovým volantom Wireless Speed Wheel, ktorý sa samostatne predáva za 35,99 €. Nový volant je pritom štandardné príslušenstvo, ktoré je kompatibilné aj so staršími hrami, takže ho môžete (ako sme si sami vyskúšali) úplne bez problémov používať aj v iných hrách.

Tento volant je naozaj malý, takže ho hravo odložíte na poličku alebo ho rýchlo zbalíte do vrecka bundy keď pôjdete ku priateľovi na hernú párty. Vďaka gyroskopickým senzorom sa ovláda vo vzduchu, čiže odpadá nejaké montovanie a prepájanie káblov. Nie je to volant na simulátorovú jazdu, ale skôr pre taký ten arkádovejší štýl. Pedály brzdy a plynu simulujú triggery na rukoväti ovládané ukazovákmi a volantom sa krúti jednoducho vo vzduchu. Celé sa to trochu podobá na také tie hračkárske volanty aké používa konzola Nintendo Wii, no reakcie sú tu oveľa presnejšie. Volant je perfektne vyvážený, takže sa s ním dá hrať naozaj komfortne. Napájaný je dvoma ceruzkovými AA batériami podobne ako klasické konzolové gamepady. Dokonca má v sebe zabudované malé vibračné motorčeky ktoré veľmi jemne vytvárajú feedback vašej jazdy.

Cena volantu Wireless Speed Wheel je 35,99 €, čo je približne cena bezdrôtového gamepadu. Za túto cenu sa určite oplatí kúpiť, aj keď hrávate závodné hry len výnimočne. Na rozdiel od klasického volantu je to mimoriadne skladné príslušenstvo, ktoré sa dá veľmi ľahko obsluhovať aj bez veľkého trénovania.