Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx

Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol […]

Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol doručený model i3 REx.

Článok napísal náš hosť, Tom Moloughney zo Spojených štátov, majiteľ plug-in hybridu BMW i3 REx a uznávaná autorita v oblasti elektrických automobilov. Zakladateľ Plug In America spolupracuje s automobilkami, vrátane BMW a v článku nižšie sa delí o praktické skúsenosti s BMW i3 REx po roku aktívneho jazdenia.

 
Akokoľvek sa na to pozerám, i3 je pre mňa stále dôvodom na radosť a jediným elektromobilom, ktorý si viem predstaviť ako svoj vlastný. Perfektne vyhovuje mojim potrebám, pričom ponúka ideálne vyváženie výkonu, úžitkovosti, komfortu a efektivity. Počas prvého roka som odjazdil 40-tisíc kilometrov, z čoho asi 95 percent som jazdil výlučne na elektrinu. Môže vyvstávať otázka, prečo som si teda priplatiť za spaľovací motor REx, keď som v priebehu rok a využil iba v piatich percentách všetkých odjazdených kilometrov – a táto otázka je správna. Dnes si myslím, že ten doplnkový spaľovací motor ani veľmi nepotrebujem, avšak vôbec neľutujem, že som si zaň priplatil tých 3850 dolárov.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


Môj i3 REx zvládol cestu z New Jersey do Vermontu celkom v pohode, vzdialenosť bola 743 kilometrov.  Túto spiatočnú cestu vozidlo absolvovalo 178 kilometrov výlučne na elektrinu a zvyšných 564 kilometrov na motor. Spotreba paliva pritom bola veľmi nízka a vo Vermonte som auto nabíjal. Tu som zistil, že hoci by som cestu vďaka dobre vybudovanej infraštruktúre dobíjacích staníc cestu zvládol aj výlučne na elektrinu, trvalo by to o možno až hodiny navyše. Preto si myslím, že variant i3 REx je ideálny, ak chcete s vozidlom občas absolvovať dlhšie trasy.
Podstatné je, že výbava Range Extender mi dala slobodu a možnosť vybrať sa s vozidlom prakticky na akúkoľvek dlhú trasu bez rozmýšľania, či bude cestou dostatok nabíjacích staníc a či budem mať čas na proces dobíjania.
Je potrebné si ale uvedomiť, že samotný dojazd na elektrinu je veľmi dobrý a keď nad tým uvažujem dnes, možno viac ako REx by som uprednostnil doplnkové batérie, ktoré BMW ponúka za príplatok. Majú 29 kWh, teda sú o 33 percent výkonnejšie a myslím si, že by dokázali celkom dobre alternovať môj takmer 4-tisíc dolárový príplatkový REx.
Môj osobný rekord v dojazde výhradne na elektrinu bol 91 míľ, teda 146 kilometrov. Prekonávam aj údaj o maximálnom dojazde 115 km, ktorý udáva EPA ako priemerný – ja som mal priemer 125 km. V zime sa však priemerný elektrický dojazd pohyboval na výrazne nižších číslach – iba 77 kilometrov na plné nabitie. Zima má negatívny dopad na batérie a teda priamo na dojazd.
 
Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


V priebehu roka som si všimol niekoľko detailov, ktoré ma tešia, ale aj takých, ktoré ma skôr otravujú alebo mi dokonca vadia.

Začínam pozorovanými negatívami:

Konfigurovateľná rekuperácia. BMW i3 REx neponúka možnosť nastavenia rekuperácie brzdením. Ostatné automobilky to ponúkajú a hoci i3 mierne upravuje efektivitu rekuperácie v závislosti od aktuálneho jazdného režimu (Eco Pro, Eco Pro+), chcel by som tu mať radšej manuálne nastavenie.
Nabíjací konektor je potrebné odblokovať, keď nabíjací proces skončí. Vraj sa tento detail má odstrániť, ale ani po nedávnej softvérovej aktualizácii možnosť priameho odpojenia nefunguje.
Batožinový priestor pod prednou kapotou nie je vodotesný. V záhyboch sa zadržiava voda a špina. Majiteľ si musí zabezpečiť tesnenie sám, prípadne pravidelne predný kufor čistiť.
Neustále zvukové signalizácie. i3 hneď po naštartovaní informuje vodiča a pasažierov, aby sa zapli, informuje o stave vozidla a podobne. Neviem to vypnúť a vadí mi to. Auto by malo nechať vodičovi čas aspoň 10 – 20 sekúnd, kým sa začne pripomínať.
Ocenil by som prítomnosť indikátora teploty batérie. Skúsenejší vodiči elektromobilov chcú mať na očiach informáciu o teplote batérií a v i3 ju možno nájsť iba v systéme iDrive.
Chýba vyhrievanie volantu v štandardnej výbave. BMW je pritom prémiová nemecká značka, od ktorej podobné funkcie očakávam už v základnej výbave.
Problematické Adaptive Cruise Control a Parking Assistant. Adaptívny tempomat ACC je výborná funkcia, ale občas zaváha, keď je auto pred vami vybavené atypickými zadnými svetlami. Je to zvláštne, ale napríklad taký Dodge Charger so svetlami naprieč celou šírkou zadných partií je pre adaptívny tempomat v i3 problémom, nevie takéto auto rozpoznať. Problém občas nastal aj pri intenzívnom priamom slnečnom svetle, kedy sa ACC jednoducho sám vypol. Parkovací asistent je skvelá funkcia, ktorej význam je nepopierateľný. Stačí, aby bol parkovací box o 55 centimetrov širší, ako samotné auto a systém celkom sám zaparkuje. Zákazníci však tvrdia, že občas si ich i3 samo ošúcha disky kolies o obrubník. Tvrdilo mi to už viac ľudí, takže nejde iba o nedostatok jedného kusu alebo neschopnosť vodiča.
Neefektívny predný stierač. Je to len detail, ale predsa. Predné stierače fungujú dobre, ale pri zmene smeru pohybu vrhnú vodu späť do výhľadu vodiča. Vody síce nie je veľa, ale keď si chcete iba očistiť predné sklo, aj po niekoľkonásobnom pretrení sú na ňom stále kvapky vody.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


 
 

Pozitívne detaily, ktoré som si všimol:

Priestranný interiér. Na to, že je i3 dlhé menej ako štyri metre, má priestorovo veľkorysý interiér. Mám dojem, že sa priestorovo podobá na modely radu 3, ktoré sú aj o 60 centimetrov dlhšie.
Pekný dizajn interiéru. Dobré rozmiestnenie ovládacích prvkov, výborný volant, pohodlhé sedenie, vynikajúci výhľad z kabíny.
Nesmierne zábavné šoférovanie. BMW i3 disponuje veľmi dobrým krútiacim momentom, ktorý je dostupný hneď od prvej otáčky rotora. Akcelerácia z nuly je fantastická, dokonca sa zaraďuje medzi najlepšie zrýchľujúce BMW vôbec. Aj napriek tomu, že je vozidlo pomerne vysoké k svojej šírke a dĺžke a má tenké kolesá, ponúka veľmi dobrú manévrovateľnosť.
Rýchle nabíjanie. Počas nabíjania v level 2 na nabíjacej stanici 24kW CCS DC je možné dobiť batériu na 90 percent už za tri hodiny. Za štyri hodiny je nabitá plná batéria.
 

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx od Toma Moloughneya


 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

BMW iNEXT – odvážny koncept elektrického SUV

Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda Správnej rady BMW Group, opísal iNext takto: „Projekt iNEXT sa stane pilierom budúcnosti, z ktorého bude profitovať nielen celá spoločnosť, ale aj všetky jej značky.“   iNEXT – pilier budúcnosti BMW Group Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda správnej […]

17. septembra 2018

Kompletná stratégia projektu BMW i v 3 minútach + teaser na i5

Nové video od BMW odhaľuje nielen kompletnú energetickú stratégiu projektu BMW i, ale aj dlho očakávaný a stále neprichádzajúci model i5. Ten by bol rozumným kompromisom medzi malým mestským kompaktom i3 a superšportom i8. Oba tieto modely spája vyššia nadobúdacia cena, i5 by teda tiež nepatrilo medzi najlacnejšie elektromobily.   BMW i5 by mohlo byť […]

11. septembra 2017

Všetky značky a modelové rady koncernu BMW dostanú nejaký druh elektrifikovaného pohonu

TLAČOVÁ SPRÁVA – Elektrifikácia je jedným z hlavných pilierov spoločnosti BMW Group a jej korporátnej stratégie NUMBER ONE > NEXT. V rámci nej spoločnosť oznámila, že všetky značky a všetky modelové rady dostanú nejaký druh elektrifikovaného pohonu. Okrem spaľovacích motorov budú v ponuke aj elektrifikované pohony – či už na plne elektrický pohon alebo vo […]

27. júla 2017

BMW i3 a i8 sú konečne dostupné už aj na Slovensku aj oficiálne

V mesiaci apríl 2017 sa ponuka vozidiel spoločnosti BMW Group na trhu v Slovenskej republike rozšírila o dve významné novinky, prvé dva modely značky BMW i, teda BMW i3 (v cene od 36 350 €) a BMW i8 (v cene od 138 250 €). K dispozícii sú dvaja BMW i Agenti a štyri BMW i […]

21. apríla 2017

Daimler, BMW, Ford a VW postavia v Európe 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc

Nová spolupráca medzi Daimlerom, BMW, Fordom a Volkswagenom pravdepodobne vyrieši to, čo súčasní kritici vyčítajú konceptu elektromobility – nedostatočnú infraštruktúru dobíjacích staníc. Do roku 2020 tieto automobilky plánujú vybudovať vyše tisíc dobíjacích staníc pre elektromobily so štandardom CCS, pričom 400 z nich bude ultrarýchlych.   Tlačová správa: • spoločný podnik na vybudovanie vysokovýkonnej siete nabíjacích staníc […]

10. januára 2017

Najnovšie

Bose predstavuje Bose Music Amplifier

Bose Amplifier

centrum domáceho ozvučenia, ktoré prepojí svet digitálnej hudby aj zbierky tradičných hudobných nosičov

30. novembra 2022

Nové smart hodinky Huawei Watch GT 3 SE

Každodenný asistent s dvojtýždňovou výdržou za skvelú cenu

Spoločnosť Huawei predstavuje najnovšie smart hodinky zo série Watch GT. Model s plným názvom Watch GT 3 SE sú ľahké inteligentné hodinky, ktoré stelesňujú potreby športových a fitness nadšencov.

29. novembra 2022

Vhodný pre PlayStation 5, hráčske aplikácie a intenzívnu prevádzku

SSD disk Kingston FURY Renegade

Oceňovaný SSD disk Kingston FURY bude novo k dispozícii aj s väčším chladičom

15. novembra 2022

Silný zvuk s výkonom 15 W

Bezdrôtový reproduktor so svetelnými efektmi

Niceboy predstavuje bezdrôtový reproduktor so svetelnými efektmi RAZE Neon

10. novembra 2022

Cvičte doma podľa známych certifikovaných trénerov

Dve nové aplikácie pre inteligentné televízory

Dve nové aplikácie pre inteligentné televízory Samsung na Slovensku: iPrima a Fitshaker

10. novembra 2022

Watch GTR s AMOLED displejom a nová generácia WATCH Lite 3

Dvoje nové inteligentné hodinky Niceboy

Značka Niceboy uvádza na trh hneď dvoje nové inteligentné hodinky. Prémiové hodinky WATCH GTR vynikajú svojou kombináciou zaujímavého dizajnu a odolného vyhotovenia vrátane AMOLED displeja aj funkcie telefonovania.

10. novembra 2022

Samsung prichádza so špeciálnym vysávačom Bespoke Jet Pet

Zatočte so psími chlpmi v domácnosti

Samsung prichádza so špeciálnym vysávačom Bespoke Jet Pet

10. novembra 2022

1.miesto v rebríčku DXOMARK opäť patrí Huawei

Smartfón Huawei – Mate 50 Pro

Huawei Mate 50 Pro je novým kráľom rebríčka DXOMARK, dosiahol najvyššie skóre v histórii

10. novembra 2022

Bezpečnosť ako priorita

Spoločnosť vivo oficiálne uviedla na trh novú používateľskú nadstavbu Funtouch OS 13

vivo predstavuje novú verziu používateľskej nadstavby Funtouch OS 13, založenú na OS Android 13

10. novembra 2022

do dopravných prostriedkov

Panoramatická kopula s jedným snímacím senzorom. Axis uvádza novú kameru

Spoločnosť Axis Communications predstavuje novú 6 MPx panoramatickú mini kopulovitú kameru s jediným snímacím senzorom, ktorá je navrhnutá  špeciálne pre tzv. palubný dohľad. Táto kompaktná, ľahko inštalovateľná a vysoko odolná kamera poskytuje kompletný 180° alebo 360° prehľad bez ohľadu na svetelné podmienky.

10. novembra 2022

Odporúčané

TEST

Recenzia monitora AOC Q27 V5C 27″: Zapáčil sa nám natoľko, že sme si ho zadovážili aj my

Monitory značky AOC sme testovali už niekoľkokrát, napríklad zakrivený CU34G2X 34, klasický X24P1 so špičkovým zobrazovacím panelom IPS a tiež nápadný herný monitor C 27G2 ZU Curved Gaming Monitor. Tieto monitory vynikajú vysokou kvalitou obrazu a férovými cenami, ktoré dávajú vedieť o vyššom štandarde tejto značky, zároveň ju dostávajú aj do rúk neprofesionálov. Najnovšie sme […]

7. novembra 2022
TEST

AUDIOTECHNIKA

Recenzia Truune Eight (8): Najprv šokujú vás aj celé okolie, potom sa ich kvalita stane novým štandardom

Domáci zvuk v štúdiovej kvalite a priamo zo Slovenska? To je Truune Eight (8).

3. novembra 2022

Bezpečie a stabilita vašich zariadení

Recenzia: Záložný batériový zdroj CyberPower VP1000ELCD-FR

Dôležitou úlohou záložného zdroja CyberPower VP1000ELCD-FR je ochrániť počítače a ďalšiu elektroniku pred nečakaným výpadkom energie, prepätím či špičkami v elektrickej sieti a preklenúť krátkodobé výpadky napájania z elektrickej siete.

26. októbra 2022
TEST

POROVNÁVACÍ TEST

Nextbase Dash Cam 622GW a 322GW: Ktorú autokameru si vybrať do auta?

Medzi 4K a Full HD rozlíšením je podstatný rozdiel, ale rozhodne dnes neplatí, že za polovičnú cenu dostanete len polovičnú kvalitu.

17. októbra 2022
TEST

Horúca novinka od DJI

Recenzia: DJI Mini 3 Pro je úžasný malý dron a robí malé zázraky

Dron vhodný ako pre začiatočníka, tak pre pokročilého.

12. októbra 2022

Výhody štandardu Wi-Fi 6

Späť do školy: Preraďte rýchlosť na Wi-Fi 6

Komplexné portfólio sieťových riešení na prechod na Wi-Fi 6 má vo svojej ponuke spoločnosť TP-Link.

29. augusta 2022

Ako vytvoriť stabilnú Wi-Fi na záhrade?

TP-Link vyrába spoľahlivé zariadenia, a preto na ne poskytuje päťročnú záruku

26. júla 2022

Dokonale sfarbený svet s technológiou Quantum Dot

Ponorte sa do sveta farieb

Hráči majú zmysel pre realizmus; ak ste hráč, takmer určite rozpoznáte niečo podozrivé na míle ďaleko. Či už je to pokles FPS uprostred duelu alebo nekonzistentný dizajn sveta. Nič nezostane bez povšimnutia. Zatiaľ čo vývojári hier sa snažia dosiahnuť skutočný fotorealizmus v hrách s novými enginmi, ako je Unreal Engine 5, zobrazovacia technológia sa snaží držať krok vlastnými pokrokmi…..

16. júna 2022

Ergonomické produkty Logitech

TEST: Keď sa lepšie cítite, dokážete aj lepšie a efektívnejšie pracovať

Ergonómia (z gréčtiny: ergon´= práca + nomos = zákony) je veda zaoberajúca sa vzťahmi vznikajúcimi medzi človekom a prostredím, ktoré ho obklopuje – či už sa jedná o tvary, materiály, osvetlenie, rozmery a pod. Cieľom je vytvoriť také pracovné podmienky, ktoré podporujú optimálny výkon človeka a jeho pohodu. To mi pripomína moju nepohodu, keď pozerám […]

10. júna 2022

Množstvo vylepšení, exkluzívne materiály a vyšperkovaný dizajn

Huawei Watch GT 3 Pro prichádzajú

Huawei prichádza s hodinkami pre dámy a pánov, ktoré sa vyznačujú nielen bohatou technologickou výbavou, ale aj prestížnymi materiálmi, ako je keramika či titán, ktoré sú v hodinárskom svete považované za luxusné.

19. mája 2022