Rozhovor s DriVR: Slovenský projekt spája virtuálnu realitu a diaľkové ovládanie malého auta

Projekt DriVR nemá ambície ovládať veľké automobily, zatiaľ si vystačí s tým malým, ktoré je možné kontrolovať prostredníctvom herného gamepadu. S headsetom virtuálnej reality sa však jeho vodič môže preniesť až do jeho malého kokpitu.   O projekte DriVR som počul prvýkrát na slávnostnom otvorení priestorov DigiLab na Fakulte informatiky a informačných technológií na STU […]

Projekt DriVR nemá ambície ovládať veľké automobily, zatiaľ si vystačí s tým malým, ktoré je možné kontrolovať prostredníctvom herného gamepadu. S headsetom virtuálnej reality sa však jeho vodič môže preniesť až do jeho malého kokpitu.

 
O projekte DriVR som počul prvýkrát na slávnostnom otvorení priestorov DigiLab na Fakulte informatiky a informačných technológií na STU v Bratislave, ktorý funkčne vybavila spoločnosť Samsung. Počas otvorenia sa v technicky vyspelom centre odprezentovali tri zaujímavé projekty študentov a pedagógov a jedným z nich bol DriVR.
Zariadenie pozostáva z troch častí a spojenia medzi nimi – vozidlo, centrálna stanica a ovládač. Súčasťou ovládača je gamepad a headset virtuálnej reality Oculus Rift. Malé vozidlo, ktoré pomerne dobre poznáme z našich detských čias, má na sebe pripevnenú kameru na pohyblivej platforme. Tá prijíma signály z headsetu virtuálnej reality a podľa toho sa otáča. Po technickej stránke ide o veľmi zaujímavé spojenie dvoch rôznych zariadení, ktorých používanie vás vie v spojení s ovládačom aspoň virtuálne preniesť na iné fyzické miesto s možnosťou pohybu v ňom.
Projekt DriVR je realizovaný na Ústave poč‎ítačových systémov a sietí na FIIT STU v Bratislave a bol podporený grantom e-talent Nadácie Tatra Banky.
 

Tím projektu DriVR: Natália Trybulová,Tomáš Morvay, Peter Protuš, Albert Prágai, Roman Broniš (vedúci tímu), Martin Habovštiak, Miroslav Siro a Erik Matejov (teamleader)

Tím projektu DriVR: Natália Trybulová,Tomáš Morvay, Peter Protuš, Albert Prágai, Roman Broniš (vedúci tímu), Martin Habovštiak, Miroslav Siro a Erik Matejov (teamleader)


 
Ako vznikol projekt DriVR?
Roman: Projekt vznikol tak trochu nezvyčajne. Boli sme so spolužiakom na študijnom zahraničnom pobyte vo Švédsku. Po večeroch, keď sa nedalo na internáte zaspať, sme sa zhovárali o všetkom možnom i nemožnom. Jeden večer sme rozmýšľali, s akými technológiami by sme sa chceli stretnúť, vyskúšať si. Zariadenia virtuálnej reality boli vtedy ešte taká novinka. Rozmýšľali sme, čo by sme s nimi mohli robiť, keby sme ich mali. Odpoveď bola ľahká: Byť niekde, kde nemôžeme byť. Čo by to obnášalo? Najprv sme rozmýšľali pripojiť kamery na drony, no trochu sme sa obávali nedostatočnej stabilizácie obrazu, ktorá by pri lete mohla spôsobovať nevoľnosť používateľovi. Rozhodli sme sa preto zostať pri zemi. Prenesene a aj doslovne. No a tak vznikol základný kameň, vlastne hlavná myšlienka projektu DriVR.
 
Z myšlienky sa stal plnohodnotný projekt. Čo k tomu viedlo?
Roman: Ubehol asi rok a na škole sme mali možnosť vypísať pre študentov témy na tímové projekty (viacerí študenti inžinierského štúdia riešia jeden rok zvolenú tému). O tému prejavilo záujem viacero tímov študentov. Prebehlo výberové kolo a priznám sa, dostal som trošku slabší tím ako som mal predstavu (teraz asi na mňa budú na chodbe škaredo zazerať, keď som to prezradil :) ) Sadol som si s mojim tímom za stôl a začali sme navrhovať jednotlivé časti vozidla, kamerového systému, ovládania a pod. Keď sme to už mali vymyslené, stačilo to “už len zložiť”. To v sebe obsahovalo zohnať zariadenia, poskladať ich, prepojiť ich, nastaviť, naprogramovať…jednoducho veľa roboty.
 
Je zložité dopracovať sa k špecifickým zariadeniam, ako sú napríklad okuliare virtuálnej reality?
Roman: Predstavoval som si to jednoduchšie ako to v skutočnosti bolo. Mali sme myšlienku, návrh, ľudí, už len tie zariadenia. Zdalo sa nám, že projekt má potenciál a tak sme sa rozhodli skúsiť požiadať o grant. Prišla výzva na podávanie žiadostí o grant e-talent Nadácie Tatra Banky a povedali sme si, že sa skúsime prihlásiť. Potešilo nás, keď sme zistili, že vybrali aj náš projekt. Od toho momentu už to bolo o výbere zariadení, dodávateľov a dodacích dobách. Zariadenia sme objednávali postupne, aby sme si ich vyskúšali a podľa toho zvolili ďalšie. Mali sme celkom šťastie, veci sadli prekvapivo dobre.
 
Ako dlho na projekte pracujete?
Roman: Pracujeme na ňom približne rok a pol. Približne po pol roku sme mali hotový prvý prototyp. Bol to v podstate mohutný drevený stojan s jedným motorčekom, ktorí točil ramenom s dvomi kamerami. Vtedy sme ešte nemali dodané malé kamery, tak sme použili smartfóny. Bolo to také neohrabané, ale bol to prvý prototyp. Prezentovali sme ho na našej študentskej vedeckej konferencii, dokonca si ho vyskúšal aj prezident SR.
Druhý prototyp bol asi po roku. Zložili sme ho z podvozku RC modelu. Mobilné telefóny sme nahradili malými kamerami, vďaka čomu sme mohli zredukovať drevený držiak. Tento prototyp sme prezentovali na otvorení Samsung/STU Labu na FIIT STU.
No a teraz sme dokončovali práce na modeli ramena, ktoré by malo vedieť operovať v nebezpečných prostrediach.
 
Prototyp DriVR. Dvojica kamier sleduje okolie a nakláňa sa podľa pohybov hlavy používateľa.

Prototyp DriVR. Dvojica kamier sleduje okolie a nakláňa sa podľa pohybov hlavy používateľa.


 
Aká fáza ​vývoja ​projektu zabrala najviac času?
Roman: Ako pedagogickému vedúcemu mi najviac času zabrala administratíva ohľadom grantu, ale hlavne vybavovanie objednávok zariadení. Vedenie tímu pre mňa už bola len príjemná aktivita, na ktorú som sa vždy tešil. Študenti majú určite iné skúsenosti, veď oni povedia.
Erik: Ja osobne som vnímal ako najťažšiu a najdlhšie trvajúcu fázu počiatočnú analýzu. Náš projekt začínal úplne na nule a bolo potrebné preskúmať všetky možnosti ako sa dopracovať minimálne k prototypu, ktorý by splnil naše ciele. Išlo napríklad o výber vhodného hardvéru, spôsobu prenosu obrazu, spracovania obrazu, ovládania atď. Pre každú takúto oblasť riešenia sme analyzovali hneď viacero technológií a pri návrhu a tvorbe prototypu sme vybrali najvhodnejšie.   
 
A​ký je a​ktuálny stav?
Roman: Ciele projektu, ktoré sme si stanovili, sme aj splnili. Vyrobili sme model vozidla pre operáciu v nehostinných alebo život ohrozujúcich prostrediach. Okuliare virtuálnej reality umožňujú šoférovi lepší prehľad a orientáciu v prostredí. Vieme vozidlo ovládať herným zariadením (herný ovládač z hernej konzoly) a orientáciu kamier smerujeme podľa údajov zo senzorov zo zariadenia virtuálnej reality – čiže keď šofér otočí hlavou, otočia sa aj kamery. Momentálne čakáme na dodanie herného volantu a pedálov, aby mohol mať šofér lepší pocit z jazdy, ak sa to tak dá nazvať.
 
​Je zariadenie plne funkčné?​
Roman: Myslíme, že hej. Po chvíľke používania sa môže prejaviť nevoľnosť. Je to individuálne. Niektorým ľuďom môže byť používanie neznesiteľné, iní nemusia nič pociťovať. V mojom prípade mi bolo zo začiatku nevoľno pri testovaní zariadenia, ale postupom času som si na to zvykol. Dokonca som počul, že vraj ľudia, ktorí majú prax s opicou, sú v tomto prispôsobivejší a nebýva im tak zle. No tak, ako aj pri šoférovaní reálnych vozidiel, aj pri tom našom nesmiete byť pod vplyvom omamných látok. Aj keď neviem, komu by policajti dali dychovú skúšku. Čo vedie k otázke, či budú niekedy jazdiť takéto autá.
 
Podľa vás, budú niekedy jazdiť autá ovládané na diaľku?
Roman: Ťažko povedať, ale myslím si, že skôr nie. V súčasnosti je asi najväčší tlak na samojazdiace autá. Zdá sa, že spoločnosti ako Tesla a Google teraz udávajú trend cestných samojazdiacich vozidiel. Existujú aj súťaže terénnych samojazdiacich áut, tuším ich sponzoruje DARPA.
 
DriVR rozhovor pre Ecomoto.sk x (1)
Kostra vozidla DriVR bez kamer.

Kostra vozidla DriVR bez kamer.


 
Máte ambície zúčastňovať sa s DriVR na súťažiach, prípadne sa uchádzať o nejaké dotácie, granty?​
Roman: Priznám sa, nerozmýšľal som nad tým. Študenti mi pomaly končia (tento rok končia inžinierske štúdium, tak im držme palce) a nový projekt som si nevypísal. Zariadenia sa však budú dať využiť na iné projekty a pri výučbe.
 
Existuje už niekde vo svete podobný produkt, ktorý vám slúžil ako inšpirácia?
Erik: Existuje podobný projekt IRE, ale neslúžil nám ako inšpirácia. Chceli sme ísť svojou vlastnou cestou a použili sme iné technológie, ako v spomínanom projekte.   
 
Je DriVR kratkodobý projekt alebo uvažujete o jeho rozvoji aj po skončení štúdia?
Erik: Stále existujú niektoré veci, ktoré by mohli DriVR rozšíriť, niektoré veci by sme zase asi urobili trošku inak, každopádne sa tento projekt ešte dá zdokonaliť. No po skončení štúdia, keď budeme pracovať, si už asi ťažko nájdeme čas na nejaké vylepšenia. Ja by som skôr videl možnosť pokračovať na projekte pre mladších študentov. K DriVR je voľne dostupná dokumentácia aj zdrojové súbory.
 
Máte komerčné ambície? Uvažujete, že by ste raz DriVR predávali napr. ako hračku?
Roman: Nie, práve naopak. Nechceli sme z nášho projektu spraviť produkt. Koniec koncov, je to v prvom rade školský projekt a tak sa k tomu staviame. Pri návrhu a vývoji sme sa snažili o výber voľne a ľahko dostupných programov a zariadení. Záujemci alebo študenti si vedia vyhľadať naše zdrojové kódy k programom a pokračovať na našom diele. Môžu si povyberať, čo sa im hodí a navrhnúť napríklad ponorku. Vlastne, ak by som mal teraz pokračovať, tak asi robím ponorku.
 
Je možné spojenie DriVR s Google Cardboard?
Roman: Hrali sme sa aj s touto krabicovou verziou, bola to zábava. Ale popravde, neskúšali sme to otestovať. Pravdepodobne by bolo treba prerobiť pár častí programového kódu. Lepšiu kompatibilitu máme so setom Samsung Gear VR. Programové prostredie aj zariadenia tohto setu sú pre naše účely viac prispôsobené. Každopádne, bolo by veľmi zaujímavé vidieť to aj v takomto lacnejšom prevedení, projekt by sa tak stal prístupnejší ešte väčšiemu množstvu záujemcov.
 
Tomáš: Google Cardboard sme zvažovali ako alternatívu k zariadeniu Oculus Rift. Ako už aj Roman spomenul, jedná sa o zariadenie, ktoré je zamerané hlavne na cenovú dostupnosť (cena rádovo v dolároch) a umožňuje vytvoriť zariadenie virtuálnej reality z bežného smartfónu. S týmto “papierovým zázrakom” sme  pred dodaním zariadenia Oculus Rift dokonca urobili pár pokusov. Ďalej sme sa tejto alternatíve podrobnejšie nevenovali. Určite by to však bola zaujímavá voľba pre cenovo dostupnú DIY verziu projektu DriVR, ktorú by si každý mohol poskladať, zručnejší kutil aj svojpomocne. Pre takúto verziu by bolo možné taktiež zverejniť 3D model vytlačiteľný na 3D tlačiarni, čo by taktiež minimalizovalo náklady.
 
Hardvér použitý pri tvorbe zariadenia DriVR: Headset virtuálnej reality, gamepad a samotné vozidlo na diaľkové ovládanie.

Hardvér použitý pri tvorbe zariadenia DriVR: Headset virtuálnej reality, gamepad a samotné vozidlo na diaľkové ovládanie.


 
Každý individuálne: Ako je DriVR pre vás dôležitý, má vplyv na vaše kariérne ambície po štúdiu? V akej oblasti by ste sa radi videli o pár rokov?
Roman: Projekt DriVR bol pre mňa cenná skúsenosť. Mal som možnosť robiť s novými technológiami a s úžasnými študentami. Ako som na začiatku vravel, že som bol trochu sklamaný z prideleného tímu, tak moje sklamanie sa rozplynulo asi už pri prvom, možno druhom stretnutí so študentami. Veľmi milo ma prekvapili, vynikajúco sa s nimi spolupracovalo. Na stretnutiach postupom času zavládla skoro kamarátska atmosféra. Mal som pocit, že spolupracujem s kolegami a nie so študentami. Odviedli veľký kus roboty a som na nich veľmi hrdý. Okrem toho sa mi projekt DriVR dobre vyníma na mojom životopise. Jediné čo neviem, je povedať, kde sa vidím o 5 rokov.
 
Erik: DriVR bol pri počiatočnom výbere tém až naša druhá alebo tretia voľba. Lákala nás virtuálna realita, ale pre tento projekt bolo treba mať pokročilejšie znalosti aj z hardvéru, ktoré mal z nášho tímu iba jeden člen. Aj preto možno to počiatočné Romanove sklamanie. Čo je však hlavné, k projektu sme si postupne všetci vytvorili vzťah a neraz sa nám stalo, že sme pri riešení nejakého problému strávili aj celé dni. Všetci sme získali popri nových vedomostiach aj skúsenosti s prácou v tíme, rozdeľovaním úloh, komunikáciou v rámci tímu a zažili sme spolu aj veľa zábavy. Čiže nakoniec sme mali vlastne šťastie, že sme sa k tomuto projektu pod Romanovým vedením dostali a ja ho radím medzi najlepšie veci, ktoré som na škole robil.  
 
Tomáš: Spočiatku som projekt DriVR bral ako každé iné „zadanie“, s ktorým sa na univerzite stretávame. Tématicky mal dosť široký záber – bolo potrebné vytvoriť kompletné riešenie od elektroniky na nízkej úrovni až po softvér vykresľujúci výsledný obraz na zariadenie virtuálnej reality. Postupom času sme si však všetci k tomuto projektu vytvorili vzťah. Jednotlivé podúlohy sa prirodzenou cestou rozdelili a každý z nás sa venoval problémom, ktoré mu boli najbližšie. Myslím, že pre všetkých z nás to bola cenna skúsenosť. Projekt nám nedal len teoretické vedomosti, praktické zručnosti a možnosť vyskúšať najnovšie technológie v tejto oblasti. Taktiež sme sa naučili spolupracovať v tíme a navzájom komunikovať. Atmosféra v tíme bola veľmi pohodová, a preto sme zažili aj veľa zábavy. Problémy, ktoré by sme ako jednotlivci pravdepodobne nevyriešili, sme spoločne zvládli a myslím, že celkom úspešne.
Čo sa týka oblasti, v ktorej sa vidím o pár rokov, momentálne to na virtuálnu realitu nevidím. Skôr niečo bližšie k bezpečnosti. Ale človek nikdy nevie, virtuálna realita je veľmi zaujimavé odvetvie a všetko ukáže budúcnosť.
 
Peter: Zo začiatku vyzeral projekt DriVR celkom náročne, ale postupne ako sme analyzovali rôzne spôsoby riešenia sa projekt rozdelil na menšie časti, ktoré sme postupne vypracovali. Pri tvorbe projektu sme sa stretli s niektorými technológiami po prvýkrát, ako napríklad Oculus Rift, či OpenGL, s týmito by sme sa počas bežného štúdia asi nestreli. Tak isto bol tento projekt prvým, na ktorom sme pracovali vo väčšom tíme a toto je asi jedna z hlavných skúseností, ktoré si z tohoto projektu odnesiem. Myslím, že sme tvorili dobrý tím, a naše stretnutia boli občas aj zábavné.
 
Natália: Projekt DriVR nemá vplyv na moje kariérne ambície, ale za to veľmi obohatil moje doterajšie skúsenosti. Či už ide o prácu s novými technológiami, hardvérom alebo prácu a komunikáciu v tíme. Čo sa týka nášho tímu, ako kolektív nám to išlo super, fungovala tam tá správna chémia. Vždy sme vedeli spoločnými silami vyriešiť problém alebo prísť na vhodnú alternatívu s chladnou hlavou a taktiež troškou zmyslu pre humor. S projektom sme strávili dva semestre, či už bol pracovný týždeň alebo víkend, deň alebo noc, trávili sme spolu nad ním veľa času, čím nám určite každému prirástol k srdcu a veľa sme si z neho odniesli. Na otázku, kde by som sa videla o pár rokov, odpoveď ešte neviem.
 
Za poskytnutie rozhovoru ďakujeme a za Ecomoto.sk prajeme veľa úspechov v štúdiu i v práci.

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Najnovšie

Fotografuje tvoja mama vertikálne ? Ak áno, je trendy.

Vertikálne videá sú stále populárnejšie, Samsung podporuje tento trend s otočným televízorom The Sero

Poldruha miliardy užívateľov po celom svete používa sociálnu sieť TikTok, ktorá je založená na krátkych vtipných videách natočených vertikálne. Trend natáčania mobilom na výšku je zjavný aj na ďalších sociálnych sieťach a všetci sa mu postupne prispôsobujú. Napokon, podľa aktuálneho Social Media Trends Reportu českej spoločnosti Socialbakers napríklad na Facebooku, kde je stále 70 percent videí zverejňovaných v horizontálnej polohe, boli kratšie videá do 30 sekúnd dosledované skôr v okamihu, keď boli vertikálne. Samsung tomuto trendu vychádza v ústrety špeciálnym otočným televízorom The Sero, ktorý je na slovenskom trhu dostupný za odporúčanú cenu 1599 Eur.

17. septembra 2020

Ponúkajú odmeny v celkovej výške 8000 €.

1. Tatranský hackathon

Ministerstvo dopravy a výstavby SR a (f)ITcubator pozývajú programátorov i študentov programovania na kreatívny hackaton. 

17. septembra 2020

SteelSeries Arctis 9 s duálnym bezdrôtovým pripojením

Nový model rozširuje oceňovanú radu Arctis

Spoločnosť SteelSeries, popredný svetový výrobca herných a esportových periférií, uvádza na trh headset Arctis 9. Nový model rozširuje hojne oceňovanú radu Arctis a prináša kvalitný zvukový výkon a duálne bezdrôtové pripojenie na počítače a konzoly PlayStation.

15. septembra 2020

8K OLED televízory LG prinášajú úžasný herný zážitok súčasnosti

Na najväčších OLED televízoroch LG si teraz s novým radom grafických kariet NVIDIA GeForce RTX 30 zahráte v reálnom rozlíšení 8K

15. septembra 2020

Nové partnerstvo spoločností Zyxel a ATEN

Riešenie zrodené zo silného partnerstva

Režim Networked AV vo vybraných prepínačoch Zyxel našim obchodným partnerom otvára dvere k väčšej škálovateľnosti a jednoduchšej inštalácii a dokonale sa hodí napríklad pre športoviská, video steny, reštaurácie a riadiace centrá.

15. septembra 2020

Alfanumerická klávesnica pre jednoduché a bezpečné odomykanie jednotky

Kingston Digital uvádza na trh 128GB verziu šifrovaného USB flash disku

Spoločnosť Kingston Digital Europe Co LLP, ktorá je výrobcom flash pamäťových zariadení a pobočkou Kingston Technology Company, svetového lídra v oblasti pamäťových produktov a technologických riešení, ohlasuje dostupnosť 128GB verzia svojho šifrovaného USB flash disku DataTraveler® 2000.

14. septembra 2020

Nová akčná kamera VEGA X

Reálny obraz. Vo dne i v noci.

Niceboy prichádza s akčnou kamerou VEGA X s reálnym rozlíšením – pri 4K zvládne 30 snímok za sekundu a môžete s ňou natáčať v noci aj pod vodou.
Ostrý obraz získate vďaka 7G objektívu a pokročilej stabilizácii. Záznam si potom môžete prehrať s pomocou Wi-Fi, a to aj spomalene alebo, naopak, vďaka funkcii časozberu zrýchlene.

10. septembra 2020

Najpredávanejší bezdrôtový set myši a klávesnice so zníženou hlučnosťou

Spoločnosť Logitech ohlásila tichý bezdrôtový set MK295 Silent Wireless Combo obsahujúci komfortnú a odolnú klávesnicu a myš s novou proprietárnou technológiou SilentTouch, ktorá znižuje hlučnosť pri písaní a klikanie o 90 percent v porovnaní s jej predchodcom, svetovo najpredávanejším setom Logitech MK270. Nový set dodávaný v tmavosivej a svetlosivej farbe má rovnakú hmatovú odozvu ako […]

9. septembra 2020

Navigáciu TomTom GO si teraz stiahnete z Huawei AppGallery

Popredný špecialista na lokalizačné technológie, spoločnosť TomTom, prináša svoju najnovšiu navigačnú aplikáciu do obchodu Huawei AppGallery. Aplikácia TomTom GO Navigation obsahuje množstvo inovatívnych funkcií – od navádzania do jazdných pruhov až po vyhľadávanie trás a sledovanie premávky.

9. septembra 2020

Skener Canon imageFORMULA DR-S130

Uspokojí malé firmy či domácnosti a ľahko si ho zbalíte aj na cesty

Dopyt po výkonných kancelárskych riešeniach, ktoré malým podnikom uľahčia digitalizáciu stále stúpa, a to aj vzhľadom k vysokému počtu zamestnancov na home office. Spoločnosť Canon preto predstavuje nový stolný skener imageFORMULA DR-S130 s ľahkou obsluhou, ktorý vychádza z úspešného modelu imageFORMULA DR-S150.

8. septembra 2020

Odporúčané

Recenzia

Stará škola stále existuje, káblové slúchadlá Niceboy ORYX X300 sú poctivou nostalgiou

Slúchadlá Niceboy ORYX X300 patria medzi tie najlepšie vo svojej triede.

11. septembra 2020
TEST

Recenzia

Kovová klávesnica Niceboy Oryx K300X. Zabudnite na predsudky, toto je ideálny darček pre každého.

Už dlho sme sa na tak nepobavili pri písaní, ako práve počas testu tejto nezvyčajnej klávesnice.

11. septembra 2020
TEST

Recenzia

Absolútna špička. AOC G Line 2nd Gen (CU34G2X 34)

Úchvatný obraz je pri tejto cene samozrejmosť, no AOC zachádza oveľa ďalej a ponúka aj pokročilé funkcie pre náročných.

9. septembra 2020

Práca z domova ako nový štandard?

Pripravme sa na budúcnosť, možno budúcnosť práce

Čo nám chystá tohtoročná jeseň? To je zatiaľ vo hviezdach, ale vzhľadom k aktuálnemu vývoju sa zdá, že nás pandémia koronavírusu len tak neopustí. Dúfajme, že nás to nezasiahne viac, než len opäť povinnými rúškami a tlakom na pobyt čo najväčšieho počtu zamestnancov v domácej kancelárii.

1. septembra 2020

Recenzia: ROG Zephyrus Duo 15 (GX550L)

Vždy nás poteší keď sa nájde niekto odvážny a prinesie niečo nové a inovatívne. Notebookmi s dvomi displejmi sme tu už mali pred rokmi. Ak sa nemýlim prvá s týmto konceptom prišla asi pred 10 rokmi Toshiba a asi pred rokom predstavil takýto kancelársky notebook aj Asus. Ale až ASUS dokázal vytvoriť niečo, čo dvom displejom dáva skutočný zmysel […]

28. augusta 2020

Terabajtové SSD do vrecka? Ostatne prečo nie?

Recenzia: ADATA SE760

Doba sa mení a tradičné disky s rotačnou platňou nahrádzajú aj u externých USB diskov elektronické SSD. Je to praktickejšie, čiastočne aj bezpečnejšie a najmä menšie a ľahšie.

27. augusta 2020

Palec hore ASUS !

Recenzia: ROG Zephyrus G14

ROG Zephyrus G14 spĺňa na jednotku požiadavku na univerzálny pracovný a zároveň hráčsky notebook za veľmi dobrú cenu.

10. augusta 2020
TEST

Redakčný test

Recenzia Philips 272B: Zlatý štandard so svetelným senzorom

Vzhľad monitora obyčajne nie je tak dôležitý ako jeho obraz, ale keď je už obraz špičkový, môže sa výrobca sústrediť aj na estetiku – a tento Philips je krásne funkčný kus modernej techniky!

31. júla 2020

Značka Niceboy predstavuje bezdrôtový reproduktor Niceboy RAZE 3 Guru

Niceboy rozohrá leto s novým bezdrôtovým reproduktorom RAZE 3 Guru

Ide o štýlový reproduktor vhodný do interiéru aj exteriéru, ktorý v malom tele skrýva veľké prednosti. Má výkon 24 W, 360° zvuk, výdrž až 10 hodín a unikátny Magic Button pre hutný basový zvuk. Prehrávať môžete cez bluetooth, USB alebo AUX. Oceníte aj to, že si cez neho môžete vybaviť volanie alebo dobiť telefón. Výhodou […]

31. júla 2020

Fotosúťaž pre amatérov Huawei Next Image je v plnom prúde

Tipy, ako zachytiť pôsobivú fotku a vyhrať 10 000 dolárov

Aktuálny ročník fotosúťaže Huawei Next Image práve prebieha. Minulý rok putovalo niekoľko cien vrátane hlavnej výhry do susedného Česka. Motivácia je aj tento rok veľká, na víťaza čaká 10-tisíc dolárov, zabojovať môžete aj o množstvo hodnotných cien. Prinášame niekoľko tipov, ako zhotoviť fotku, ktorá očarí porotu. Kúzlo kontrastu Rôznorodosť je skvelým zdrojom inšpirácie. Z hľadiska […]

10. júla 2020