Čo som zistil po skúsenostiach s Google Carboard VR

Virtuálna realita je priemysel, ktorý napriek svojej veľkej popularite ešte stále iba čaká na najlepšie časy. Google so svojím projektom Cardboard síce nekonkuruje Oculusu a či Galaxy Gear VR, avšak poskytuje základnú skúsenosť s tým, čo očakávame od fenoménu virtuálnej reality.   Po tom, čo som od Google dostal kartónový headset Cardboard a po následnom […]

Virtuálna realita je priemysel, ktorý napriek svojej veľkej popularite ešte stále iba čaká na najlepšie časy. Google so svojím projektom Cardboard síce nekonkuruje Oculusu a či Galaxy Gear VR, avšak poskytuje základnú skúsenosť s tým, čo očakávame od fenoménu virtuálnej reality.

 

Po tom, čo som od Google dostal kartónový headset Cardboard a po následnom svojpomocnom skonštruovaní vlastnej kópie tohto jednoduchého zariadenia som prišiel na niekoľko vecí, a síce:

 

1. Telefóny stále nemajú dosť vysoké rozlíšenie

Áno, aj HD nie je dosť dobré. Keď máte telefón v headsete orientovaný naležato a displej rozdelíte na polovicu, pre každé oko pripadá rozlíšenie iba 640×720 pixelov. To je veľmi málo, raster je pri pohľade z takto malej vzdialenosti neprehliadnuteľný. Rozlíšenie Full HD je už o niečo lepšie, ale skutočne hodnotný zážitok z VR headsetu ponúka až displej v nových Samsungoch (Galaxy S6 či najnovší Note) s jemnosťou obrazu nad 570 ppi. Napríklad môj Lenovo S850 s displejom 720×1280 px × 294 ppi veľmi pixelizuje obraz.

 

2. Telefóny stále nie sú dosť výkonné

Ani 4-jadrový procesor a 2 GB RAM nie sú dostatočné na to, aby bol 3D obraz skutočne kvalitný. Opäť, lepšie Samsungy sú v tomto ohľade v poriadku, ale ak si kupujete mobil s cenou okolo 300 eur, nebude vám poskytovať tak dobrý zážitok. Navyše, moja skúsenosť so spúšťaním VR obsahu na lacnejších telefónoch ukázala, že aj keď vedia tento obsah prehrať, začnú sa skoro prehrievať a rapídne sa im vybíja batéria.

 

3. Gyroskop sa nenápadne vytratil s priemerných mobilov, ale na VR je nevyhnutný

Ešte pred niekoľkými rokmi sa aj v lacných telefónoch objavovala súčiastka menom gyroskop. Spolu s akcelerometrom zabezpečovali korektné správanie sa telefónu pri nakláňaní a otáčaní. Dnes má väčšina telefónov vo výbave iba akcelerometer, ktorý otáča obsah na displeji podľa toho, že sleduje zrýchlenie. Nesleduje pohyb a polohu, ale iba zrýchlenie a jeho smer. Aby ste však mohli telefónom vytvárať panorámy alebo rozhliadať sa dookola, potrebujete práve gyroskop. LG G4c, Lenovo S850, Samsung Galaxy Xcover 3, tieto a mnohé smartfóny s nie práve najnižšou cenou gyroskop nemajú.

 

4. Nedostatok kvalitného obsahu

Keď vás zaujme koncept virtuálnej reality a budete mať aj výborný telefón, vaše potešenie nebude trvať veľmi dlho. Hry na Google Play sú skôr iba experimentálne, majú za úlohu demonštrovať možnosti virtuálnej reality. Kompaktné a robustné platformy pre publikovanie obsahu alebo vyspelé hry však ešte nie sú dostupné.

Zatiaľ majú VR headsety význam v prehliadaní 360-stupňových videí, panoramatických fotografií a hraní jednoduchých hier. Oveľa väčší význam by podľa mňa malo, keby sa hocijaký lacný Android telefón s dostatočne kvalitným displejom dal prepojiť s počítačom a využívať na hranie PC hier. Aktuálne softvérové riešenia umožňujúce takéto spojenie však stále nie sú dostatočne spoľahlivé a prenosné.

 

5. Cardboard má displej až priveľmi blízko k očiam – ďalej je lepšie

Konštrukcia VR headsetu Cardboard je veľmi jednoduchá, preto som sa rozhodol skúsiť si jednu kópiu spraviť doma aj svojpomocne. Z kartóna som vyzeral potrebný pôdorys, vystrihol a použil som šošovky vybraté z obyčajného slabého detského ďalekohľadu, ktorý kúpite aj v obchode s jednoeurovým tovarom.

Výsledok je veľmi pôsobivý – tým, že šošovky sú slabšie, musím sa na displej pozerať z väčšej vzdialenosti. Na 5-palcovom HD displeji však obraz vyzerá oveľa lepšie ako na pôvodnom Cardboarde. Je tomu tak aj preto, že vďaka asi o 3 cm väčšej vzdialenosti je využitá celá plocha displeja a raster s jemnosťou okolo 300 ppi nie je tak vypixelizovaný.

 

6.  VR je budúcnosť aj pre zdravotne hendikepovaných

Headsety virtuálnej reality sú úžasným nástrojom aj pre ľudí, ktorým zdravotný hendikep neumožňuje pohyb. Napríklad ľudia odkázaní na invalidný vozík alebo paralyzovaní od krku dolu majú takto možnosť nielen virtuálne navštíviť vzdialené miesta, ale aj ovládať počítač.

S vhodným UI by sa dalo takto hendikepovaným pomôcť v komunikácii, zábave a možno raz aj v práci. O presných formách takejto budúcnosti virtuálnej reality síce ešte nemám predstavu, ale nepochybujem o tom, že práve toto je jedna z najzásadnejších oblastí, v ktorých bude mať VR skutočný význam.

Hrať sa hry je predsa len primitívna a dočasná zábava…

 

 

 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Google vs Huawei

Huawei je na nové obmedzenia pripravený. Čo to znamená pre majiteľov Huaweiov?

Lobby proti čínskemu výrobcovi medzičasom nadobudla nečakane veľké rozmery.

21. mája 2019

Výber pozadí pre váš iPhone a Android #22

Výber pozadí vo vysokom rozlíšení

7. januára 2019

Sony Xperia XZ3 ponúka Android 9, umelú inteligenciu, 19Mpx kameru a super slowmotion

Xperia XZ3 je najlepší telefón, aký kedy Sony vyrobilo.

30. augusta 2018

EVA Facial Mouse: aplikácia na ovládanie Androidu očami

Táto aplikácia umožňuje ovládať mobilný telefón pohybom očí. Vyžaduje sa iba operačný systém Android a smartfón s prednou kamerou. Aplikácia funguje pozoruhodne a určite by ste ju mali aspoň raz vyskúšať!

8. októbra 2017

Moto Z po aktualizácii vylepšuje detaily a zobrazuje dve okná

Najnovšia aktualizácia softvéru pre smartfóny Moto Z upravila grafiku ikoniek aplikácií, vylepšila prostredie fotoaparátu, gestá a pridala funkciu zobrazovania dvoch aplikácií naraz.   Upravené gesto pre zmenšenie displeja Jednou z vylepšení systému je zmena gesta pre zmenšenie displeja. Obraz bolo možné zmenšiť na asi na dve tretiny uhlopriečky displeja aj doteraz, ale potiahnutím ikony multitaskingu […]

14. augusta 2017

Najnovšie

Konferencia Security 2020 sa zameria na skutočné bezpečnostné incidenty

Najväčšia nezávislá akcia v ČR a na Slovensku privíta medzinárodných expertov na riešenie bezpečnostných hrozieb v kyberpriestore

27. februára 2020

V roku 2023 bude mať prístup k mobilnému internetu 70 % ľudí na svete

V roku 2023 bude viac ako 10 % všetkých pripojení pripadať na 5G. Rýchlosť takéhoto pripojenia pritom bude dosahovať v priemere 575 megabitov za sekundu, čo je 13-krát viac než pri priemernom mobilnom pripojení.

27. februára 2020

Novým Country Managerom spoločnosti Ericsson v Českej republike je Cveto Gašperut

Cveto Gašperut má dlhoročné skúsenosti z oblasti riadenia obchodných aktivít v ICT
Jeho hlavným cieľom je zavedenie 5G sietí medzi zákazníkmi spoločnosti Ericsson v Českej republike
Ďalej sa zameria na 5G vo výrobe, zdravotníctve alebo rozvoj inteligentných miest

26. februára 2020

NETGEAR predstavil novú verziu vzdialenej správy Insight 5.8

Spoločnosť NETGEAR, globálny dodávateľ inovatívnych sieťových produktov pre koncových užívateľov, firmy a poskytovateľov služieb, prichádza na trh s novou verziou vzdialenej správy NETGEAR Insight 5.8.

25. februára 2020

Huawei predstavuje novú generáciu skladacieho smartfónu, 5G produkty a stratégiu pre život s umelou inteligenciou

Spoločnosť Huawei Consumer Business Group (CBG) dnes prostredníctvom globálneho livestreamu predstavila sériu nových 5G produktov, vrátane druhej generácie skladacieho smartfónu Mate Xs. Zároveň objasnila stratégiu, ktorá demonštruje všetky možnosti využitia ekosystému a umelej inteligencie.

24. februára 2020

Vyberáme slúchadlá na šport

Aktívny pohyb je pre mnoho ľudí neodmysliteľne spojený s hudbou. Správne zvolený playlist pomáha totiž prekonať vyčerpania a takmer každého motivuje k vyšším výkonom. To platí pri všetkých individuálnych športoch, či už sa jedná o cvičenie vo fitku alebo beh. Pre tých, ktorým hudba pomáha prekonávať pravidelne sama seba, prinášame niekoľko rád k výberu slúchadiel.

19. februára 2020

MMD predstavuje monitor Philips 243B1

Produktivita a komfort ukryté v eco-friendly dizajne.

19. februára 2020

Informačné technológie ovplyvňujú klímu menej, než si myslíme

• Report Ericssonu skúma klimatický dopad informačných a komunikačných technológií
• Zariadenie ICT predstavujú iba 1,4% svetových emisií uhlíka a spotrebúvajú 3,6% elektriny
• Emisie porovnateľné so spiatočným transatlantickým letom vyprodukuje smartphone za 50 rokov
• Využitím energie z obnoviteľných zdrojov možno uhlíkovú stopu v ICT znížiť o viac ako 80%

17. februára 2020

Huawei FreeBuds 3 – pre vašu lásku ako stvorené

Obľúbené bezdrôtové slúchadlá Huawei FreeBuds 3 prichádzajú na slovenský trh v originálnej červenej farbe, ako stvorenej na Valentína. Pýšia sa ergonomickým tvarom, ktorý sa stará o pohodlie pri nosení a dobre sedí v ušiach. 

14. februára 2020

Bose najnovšie umožňuje zapojiť do rozvodu hudby v byte aj bezdrôtové reproduktory SoundLink

Prenosné Bluetooth reproduktory Bose Revolve, Revolve +, Color a Micro možno teraz po novom využiť pri rozvode hudby v dome alebo v byte, pomocou šikovných audiosystémov Bose Home Speaker. Túto možnosť umožňuje nová verzia aplikácie Bose Music.

13. februára 2020

Odporúčané

G-Shock Mudmaster GG-B100 – karbonová výbava novej generácie

Každý rok fanúšikovia G-Shock čakajú, čo nové nám Casio na hodinárskom veľtrhu Baselworld predstaví. Už sme tak nejako vytušili, že technológiu, ktorú budeme u noviniek vídať častejšie, bude bluetooth. Potvrdzuje to aj nový prírastok Mudmaster GG-B100. Ešte nás ale prekvapil funkciiou krokomeru, živicovým puzdrom zosilneným karbónom a dvojvrstvovou korunkou.

18. februára 2020
TEST

Vyskúšali sme

Recenzia: Dizajnové reproduktory z IKEA Symfonisk sú v skutočnosti prémiová značka Sonos

Zvažujete kúpu reproduktorov z obchodného domu IKEA? Ak nie, mali by ste, pretože kvalita ich reprodukcie nás poriadne prekvapila.

16. februára 2020

Budúcnosť mení tvar: Galaxy Z Flip ponúka nový štýl

Prvý skladací sklenený displej od Samsungu a unikátne užívateľské rozhranie, to je úplne nový mobilný zážitok.

12. februára 2020

Epson EF-100W: Ľahký laserový projektor pre malé izby aj veľké konferencie

Veľa muziky za veľa peňazí alebo zlatý štandard pre laserové projektory?

29. januára 2020

Nový projekt Samsungu pripravuje mladých ľudí na prácu budúcnosti

Svet práce sa mení závratným tempom. Silnie dôraz na neformálne vzdelávanie a žiadané sú predovšetkým zručnosti, ktoré odlišujú ľudí od strojov – kreativita a emočná inteligencia.

9. januára 2020
TEST

Test | Recenzia

Veľké prekvapenie v redakcii: Langie S2, multiúčelový hlasový prekladateľ do vrecka

Prekladač do vášho vrecka LANGIE S2 pre všetkých, ktorí radi cestujete, ale neradi na preklad do cudzieho jazyka vyťahujete svoj mobil.

20. decembra 2019
TEST

Test | Recenzia

AOC X24P1: IPS monitor za dve stovky je ideál na doma i do práce

Každý z nás pozerá na monitor počítača niekoľko hodín denne a je nesmierne dôležité vybrať si nielen ten s pekným, ale aj zdravým obrazom.

18. decembra 2019
TEST

Headset pre hráčov

Test slúchadiel eShark ESL-HS2 KUGO: Zlatá stredná cesta

Elegantné slúchadlá, ktoré stanovujú kvalitatívny štandard pre svoju cenovú kategóriu.

20. novembra 2019

Surfujte doma bez starostí a meškaní s uceleným riešením OneMesh

Technológie sa neustále vyvíjajú vo všetkých oblastiach, a nie inak tomu je u bezdrôtových sietí. Dnes sa vsádza predovšetkým na rýchlosť, plynulosť, kapacitu pripojenia a skvelé pokrytie.

18. novembra 2019
TEST

Káblové slúchadlá pre hráčov

Test Niceboy ORYX X600: Priestorový zvuk imidžovo

Trh so slúchadlami pre hráčov je nepochybne presýtený, čo vplyvom konkurenčného tlaku dáva možnosť získať dobrú kvalitu za rozumné peniaze. Napríklad ako Niceboy ORYX X600.

15. novembra 2019