Ako neprísť o peniaze počas Vianoc? Kaspersky Lab zverejnil nepriaznivé zistenia a pridáva odporúčania
Väčšina ľudí si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až tretina ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.
Väčšina ľudí si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až tretina ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.
Kaspersky Lab – Nočná mora Vianoc: finančné údaje tretiny nakupujúcich skončili v nesprávnych rukách
Čas nákupného ošiaľu odštartoval novembrový čierny piatok, následne sa k slovu prihlásili vianočné nákupy a onedlho nás pohltia januárové výpredaje. Oplatí sa však pamätať na to, že pre kyberzločincov, ktorí poľujú na bankové informácie spotrebiteľov alebo na údaje k ich online nákupným účtom, predstavuje táto sviatočná sezóna hotový jackpot. Podľa aktuálnej správy Kaspersky Lab„Od vianočnej pohody k online panike: ako neprísť o peniaze počas Vianoc“ je online nakupovanie jednou z najobľúbenejších aktivít na internete. Populárnejší je už len e-mail. A zatiaľ čo väčšina ľudí (93 %) si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až 32 % ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.
Pohodlie online nakupovania môže byť veľmi lákavé, no niektorí ľudia majú obavy, do akej miery sú ich online platby chránené. Žiaľ, ich obavy sú odôvodnené. Prieskum ukázal, že až jedna štvrtina (26 %) z ľudí, ktorých finančné údaje boli zneužité, nikdy nedostala svoje peniaze späť. Medzi faktory, ktoré môžu potenciálne ohrozovať financie ľudí, patrí napríklad náročnosť kontroly platobných poverení po tom, čo boli použité v rôznych e-shopoch a tiež rôznorodosť dostupných platobných metód.
Online nakupovanie je ako návšteva obrovského nákupného centra, kde si ľudia môžu kúpiť tovar v desiatkach rôznych e-shopov. Pre nakupujúcich môže byť náročné udržať si všetky informácie o online platbách pod kontrolou. Viac ako polovica ľudí (54 %) sa obáva, že ich finančné údaje skončia v rukách kyberzločincov. Na druhej strane, tretina (36 %) respondentov zabudla alebo si ani nepokúšala zapamätať webové stránky a aplikácie, kde zdieľali svoje finančné informácie.
Keďže spotrebitelia chcú mať svoje platobné údaje po ruke a zároveň si ich chcú aj jednoducho pamätať, každý piaty (20 %) si ich preto radšej uloží na svojom zariadení. Online nákupy sú tak pohodlnejšie a používateľ sa nemusí obávať, že prihlasovacie údaje zabudne. Ak však zariadenie stratí alebo mu ho ukradnú, je vystavený riziku, že príde nielen o svoje osobné údaje, ale aj o peniaze, pretože niekto mohol získať prístup k bankovému účtu používateľa.
Rôznorodosť metód digitálnych platieb dáva zákazníkom možnosť slobodne si vybrať svoj obľúbený spôsob nákupu tovaru alebo služieb. Najpreferovanejšou metódou sú stále debetné a kreditné karty, priame prevody z bankových účtov ako aj elektronické peňaženky, napr. PayPal. Avšak existujú aj ďalšie spôsoby platieb, ktoré postupne získavajú na popularite. Časté nakupovanie umožňuje ľuďom zhromažďovať body prostredníctvom vernostných programov a používať ich pri opakovanom nákupe. Vďaka inteligentným telefónom a hodinkám spotrebitelia ani nepotrebujú nosiť so sebou peňaženku, fyzické peniaze alebo dokonca plastové karty. To pomohlo zvýšiť popularitu zariadení pre bezkontaktné platby, napríklad PayPass a Apple Pay a dnes ich pravidelne používa už tretina zákazníkov (31 %).
„Záver roka a vianočné sviatky sú prekrásnym obdobím, kedy ľudia kupujú darčeky pre svojich blízkych a priateľov. Nikto si nechce toto najkrajšie obdobie v roku pokaziť nepríjemnosťami spojenými so stratou peňazí kvôli nebezpečným transakciám alebo online podvodom,“ komentuje Marina Titova, vedúca marketingu spotrebiteľských produktov spoločnosti Kaspersky Lab. „Všetci by sme mali byť ešte obozretnejší, najmä ak ide o naše finančné údaje a online platby, pričom by sme mali dbať na to, aby sme nezadávali údaje platobnej karty na nedôveryhodných webových stránkach alebo uskutočňovali platby cez nezabezpečené zariadenia.“
Aby bolo online nakupovanie bezpečné, spoločnosť Kaspersky Lab odporúča používať bezpečnostné riešenie, ktoré vie chrániť online transakcie a postará sa o to, aby vaše online nákupné účty boli v bezpečí.
-
Riešenie Kaspersky Security Cloud je príkladom toho, ako môže softvér pomôcť pri prekonávaní výziev, ktorým ľudia čelia pri udržiavaní svojich financií v bezpečí. Toto riešenie chráni informácie o vašej kreditnej karte otvorením bezpečného prehliadača vždy, keď nakupujete online a automaticky vyplní vaše platobné údaje.
-
Riešenie Kaspersky Password Manager je určený na to, aby pomáhal udržiavať súkromný život v bezpečí, vrátane finančných detailov. Nakupujúcim poskytuje bezpečný prístup k ich heslám, PIN kódom a kľúčovým povereniam, kdekoľvek a na akomkoľvek zariadení – pričom zabezpečí, že platba prebehne rýchlo a bezpečne.
Ďalšie zistenia zo správy „Od vianočnej pohody k online panike: ako neprísť o peniaze počas Vianoc“ sú k dispozícii na tejto stránke.