Ako funguje softvér od Speekle? Veronika Štrbáková o minulosti a budúcnosti startupu

Keď som pripravoval aktuálne vydanie časopisu UnitedLife (2/2014), mal som príležitosť porozprávať sa o slovenskom startupe Speekle s jedným z jeho predstaviteľov, Veronikou Štrbákovou. Nižšie si môžete prečítať prepis celého rozhovoru aktualizovaného o novinky z posledných týždňov. Veronika prezradila viac o tom, ako skupina študentov vyvíjala logopedický softvér, ako sa dostala k pomerne veľkým finančným prostriedkom […]

Keď som pripravoval aktuálne vydanie časopisu UnitedLife (2/2014), mal som príležitosť porozprávať sa o slovenskom startupe Speekle s jedným z jeho predstaviteľov, Veronikou Štrbákovou. Nižšie si môžete prečítať prepis celého rozhovoru aktualizovaného o novinky z posledných týždňov. Veronika prezradila viac o tom, ako skupina študentov vyvíjala logopedický softvér, ako sa dostala k pomerne veľkým finančným prostriedkom a ako ich mieni využiť v najbližšom období. Rozhovor je z konca septembra 2014, posledná aktualizácia odpovedí je z januára 2015.

 

“Nesnažíme sa nahradiť logopéda, dávame mu do rúk nástroj, ktorým môže motivovať dieťa k terapii.” tvrdí Veronika Štrbáková, spoluzakladateľka slovenského startupu Speekle. Ten sa v posledných mesiacoch dočkal mimoriadneho záujmu médií, pretože má potenciál pomôcť logopédom a výrazne zefektívniť ich prácu.

 

 

Bez názvu – 19

 

Kto je tvorcom nápadu?
Na úplnom začiatku náš tím vznikol tak, že nás fakulta vybrala ako štvorčlenný tím, ktorý sa zapojí do súťaže Imagine Cup a bude tam pomocou IT technológie riešiť zadanie, ktoré by malo zlepšiť svet. A my sme sa snažili splniť toto zadanie a určili sme si rôzne témy na preskúmanie. Pozerali sme si, aké projekty sa v tejto súťaži nachádzali a prechádzali sme rôzne zdravotnícke problémy, pretože sme vedeli, že chceme robiť niečo také, čo pomáha ľuďom. A ITčko v zdravotníctve určite zlepší svet a zjednoduší život, no nie?

Nakoniec sme riešili Alzheimera, cukrovku, mali sme rôzne nápady. Ale potom kolegu, ktorý je gitarista a nahráva si skladby, napadlo, že by chcel spracovávať zvuk. Jeho otec na jednej výstave videl gitaristu, ktorý hral na gitaru, nahrával jej zvuk a ten potom prenášal na obraz. Vytvoril spektrograf a vznikla akási zvuková krivka. Tak sme si povedali, poďme prenášať zvuk do tejto krivky a môžeme tak učiť, napríklad aj nepočujúcich, rozprávať.

Urobili sme si základný prieskum v centrách, v ktorých sa venujú nepočujúcim. Mnoho nepočujúcich má záujem rozprávať, ale veľa z nich s tým má problémy, pretože síce prídu na terapiu, ale keďže sa nepočujú, tak vydávajú rôzne zvláštne zvuky a často sa za to hanbia. Naša myšlienka bola ponúknuť im vizuálnu spätnú väzbu cez spektrografy a krivky, podľa ktorých by videli, ako rozprávajú. Mohli by cvičiť doma, kde sa pred nikým nebudú hanbiť.

Keď sme však začali viac analyzovať tento konkrétny problém, rýchlo sme zistili, že sa jedná o komplexný problém, ktorý bol pre náš tím nerealistický z hľadiska troch mesiacov, ktoré sme mali na realizáciu prototypu. Hľadali sme niečo iné, ale chceli sme ostať pri zvuku. Naša profesorka, profesorka Bieliková, prišla s nápadom, aby sme sa namiesto riešenia pre nepočujúcich, skúsili pozrieť na problémy, ktoré s rečou majú aj “obyčajné” deti. Tak sme sa pustili do logopédie.

 

 

 

 

Mali ste teda už spočiatku nejaký biznis plán?
Nie, nemali sme vôbec biznis plán, prakticky sme mali iba nápad a plán, že sa mu budeme venovať a skúsime zrealizovať prototyp. Ten biznis plán vyšiel až niekedy štyri alebo päť mesiacov potom, ako sme začali programovať. S tým, že sme mali miestenku na svetové finále Imagine Cup a potrebovali sme pracovať práve na biznis pláne, ktorý má svoju váhu v hodnotení tejto súťaže. A keď sa objavila súťaž Skvelí mladí podnikatelia, povedali sme si, že to skúsime, je to skvelá príležitosť získať ešte pred finále Imagine Cupu dobrú spätnú väzbu.

K tomu spektrografu a prevodu zvuku -všetko ste programovali sami alebo ste používali už existujúce zdroje?

Kolega, ktorý to programoval, sa tomu venoval a on používal nejaké knižnice, ktoré zabezpečovali napríklad Fourierovu transformáciu. Potreboval ju, keď všetko preklápal do tých kriviek. Ale samotnú analýzu zvukov, to on riešil samostatne a riešil to tak, že využíval rôzne metriky a heuristiky nad tými krivkami. Napríklad videl, že sykavky s-š, z-ž, čo sú vlastne šumy, majú v istých hladinách podobné vlastnosti a práve na základe týchto vlastností vedel filtrovať dané hlásky. Viac by ti o tom povedal môj kolega, ktorý to programoval, ja viem len takýto základ. Nie všetci sa venujeme všetkému, máme to rozdelené. On robil ten analyzátor zvuku, neskôr sa pustil do spracovania obrazu jazyka, s cieľom zrealizovať ovládanie počítača jazykom a ja som sa zasa v rovnakom čase venovala databázam, serveru a programovala som webovú aplikáciu.

Webovú aplikáciu, takže máš znalosť CSSka, PHPčka a všetkých týchto vecí? Alebo si išla ešte hlbšie?
Mám určité znalosti a tie, ktoré som nemala, som si doplnila. Navyše som študent IT, takže by som to mala vedieť :)

 

 

Koľkí ste v Speekle teraz?
Boli a sme stále štyria, pôsobili sme pod vedením pedagóga Michala Barlu. Momentálne na fakulte nemáme žiadny formálny projekt, ktorý by sa venoval Speekle ako téme, takže na ňom pracujeme vo voľnom čase a stále na ňom pracujeme piati – teda štyria členovia plus Michal Barla.

 

Je program dostupný na viacerých platformách?
Keď sme začínali, programovali sme pre Imagine Cup, pre Microsoft, takže to bolo dostupné hlavne pre Windowsy. Neskôr sme preklopili celé riešenie do Unity a tým sme si akoby pripravili pôdu pre iné platformy. Teraz pracujeme na tabletových verziách. Takže, ak sa podarí, za chvíľku budeme mať prvé tabletové hry.

 

Pre tabletové Windowsy alebo aj Android a iOS?
Pre tablety sme riešenie už začali vyvíjať a máme takú predstavu, že keď to dáme na Androidy, tak do iOS to už tiež pôjde veľmi rýchlo. Prakticky tam treba doprogramovať iba zopár súčastí – napríklad jednou z nich je aj ovládanie pomocou dotykového displeja.

 

Po technickej stránke je náročné preklopiť hru z Windowsu do Androidu a iOS?
O tom by vedel viac povedať kolega, ktorý to programuje, Peťo Demčák. Viem, že sme zvolili Unity a je to výborná vec pre vývojárov, ktorí vyvíjajú hry a chcú sa chytať na viaceré platformy. S Unity vedia veľmi rýchlo vybuildovať verziu aj pre iOS, aj pre Android, takže je to oveľa jednoduchšie, ako keby sme mali programovať samostatne v Jave pre Android a potom samostatne pre iOS. Unity nám veľmi pomáha v tom, aby sme to rýchlo dostali na všetky platformy.

 

S príchodom na mobilné zariadenia počítate so zaradením aplikácie do marketov?
Určite áno a budeme k tomu vyvíjať nový biznis model, pretože to zatiaľ neplánujeme predávať ako celkovú platformu, ale skôr ako samostatné hry.

 

Tým pádom sa zmení aj tá cena?
Áno. Ale ešte to nemáme uzavreté, stále o tom diskutujeme.

 

Snáď ale máš predstavu, či to bude 20 eur alebo 2 eurá.
Orientujeme sa v realistických cenách a vieme, že rodičia nezaplatia dvadsať euro za jednu hru. Hlavne, keď je to mobilná / tabletová hra. Tam sú ľudia zvyknutí na trochu iné ceny a tie naše budú porovnateľné s cenami iných hier, ktoré nájdete v hernom markete.
Doplnené v januári 2015: Už testujeme vývojárske verzie a v januári by mali byť vonku. Vtedy spustíme aj kampaň.

 

 

 

Speekle je teraz na Slovensku dosť známy aj preto, že sa často objavuje v médiách. Až sa mi zdá, že to nie je ani tak o dobrej práci PR agentúry, ako skôr o tom, že samotné médiá majú o Speekle záujem. Moja otázka je, že či je vďaka tomuto veľkému promu aj záujem investorov o podieľanie sa na projekte a jeho zisku.
Už sa nám ozvali viacerí investori, ktorých tento projekt zaujal. Či už preto, že sa s týmto problémom stretli vo svojom živote so svojimi deťmi alebo nás videli v médiách či niekde na internete. Ozývajú sa nám, s každým záujemcom sa stretneme a rozprávame. Momentálne ešte fungujeme z vlastných zdrojov, ale určite v blízkej dobe budeme hľadať nejakú investíciu.

 

Je vôbec verejný údaj, aký je rozpočet celého projektu Speekle?
Myslím si, že keby si ľudia vyrátali a popozerali sa, čo všetko sme vyhrali, tak sa k tejto sume veľmi rýchlo dopátrajú. V Skvelých mladých podnikateľoch bola výhra 15-tisíc euro od spoločnosti Hyundai, samozrejme po zdanení to bola trocha iná suma; Podnikateľský nápad roka bola ďalšia súťaž, tam bol šek na 33-tisíc euro a bolo to rozdelené tak, že sme dostali väčšiu časť v službách od rôznych známych firiem ako Wiktor Leo Burnett, agentúry dvadsaťročia, alebo právnikov Maple & Fish.

Získali sme tiež nejakú menšiu časť aj na účet. A v Startup Awards sme získali tiež hlavne služby. Okrem toho sme vyhrali cenu – cestu za investormi, ktorú sme ešte neabsolvovali a plánujeme sa zúčastniť budúci rok európskej konferencie, ktorá sa bude konať v Taliansku. Táto konferencia je určená pre logopédov z celej Európy a my by sme im chceli odprezentovať naše riešenie.

 

Ako vystupujete? Ste firma či občianske združenie?
Sme eseročka. Vybrali sme si to hlavne preto, že to bolo najjednoduchšie, čo sa týka formy zakladania. Navyše, keď sa niečo pokazí, tak firma ručí iba do hodnoty svojho majetku. To je pre nás dôležité.

 

A firma má štyroch zamestnancov, ktorí ste vy…
Nie, firma momentálne nemá žiadnych zamestnancov, v súčasnosti sme iba štyria spoločníci, ktorí ju vedú. Robíme to bez výplat, nemáme z toho žiadne príjmy, robíme to vo voľnom čase. Ale verím tomu, že už keď budeme viac vynášať, viac sa rozšírime, že sa staneme zamestnancami firmy.

 

Vyhlásite aj zamestnanca mesiaca? :)
To by bolo ťažké, pretože je nás málo a všetci sa snažíme ako sa len dá. Ale možno v rámci ešte vyššej motivácie by to bolo celkom fajn, vymyslieť niečo takéto.

 

Keď si povedala, že tú nie sú veľmi zisky, čo to znamená? Veď predávate licencie.
Áno. Preháňala som, že tam nie sú žiadne zisky, ale, samozrejme, že keď dostaneme nejaké peniaze za licencie, tak ich hneď vrážame späť do firmy a nechávame ich tam. Takže si nič nerozdeľujeme, pretože to potrebujeme dobre naštartovať. Aj marketing tiež niečo stojí.

 

Je to verejná informácia, že koľko sa doteraz predalo licencií?
To si ani nepamätám, máme viaceré zdroje a hlavne my sme ešte poriadne nenaštartovali náš hlavný predajný kanál. Tým sú logopédi, ktorí sa denne stretávajú s pacientmi a oni im môžu odporučiť aj využitie Speekle na domáce precvičovanie.

 

My sme takto doteraz už navštívili tuším šiestich, siedmych logopédov, ktorí nie sú z Bratislavy. Po prezentácii sme sa dohodli na spolupráci s tým, že logopédi odskúšajú mesačnú skúšobnú verziu a že program budú odporúčať aj rodičom na domáce precvičovanie. Takisto sa chystáme aj na logopedickú konferenciu v Tatrách, kde odprezentujeme naše riešenie viacerým logopédom, ktorí sú v Slovenskej asociácii logopédov a tiež budeme s nimi potom spolupracovať.

Doplnené v januári 2015: Hlavný predaj sme spustili účasťou na konferencii SAL (Slovenskej asociácie logopédov), ktorá sa konala v septembri v Tatrách.

 

Teraz, koncom septembra 2014, je nastavená aká cena za licenciu?
Nastavená cena je 33 euro za rodičovskú licenciu s tým, že my neobmedzujeme rodičov v tom, že koľko tých hier budú mať. Rodič si nekupuje iba tie tri hry, ktoré máme v ponuke, ale celú hernú platformu aj s aktualizáciami po dobu jedného roka. To znamená, že keď v priebehu jedného roka vyvinieme ďalšie hry, vylepšíme softvér, oni to majú zadarmo. Stačí byť pripojený do Internetu a rodičom sa to automaticky stiahne bez toho, aby museli hocičo priplácať.

Navyše si rodič môže nainštalovať program na tri počítače, môže si vytvárať detské profily pre svoje deti, v ktorých sa potom uchovajú rôzne údaje a štatistiky z cvičení. Predpokladáme, že väčšine detí sa aj tak podarí zbaviť svojich rečových problémov, aj vďaka Speekle, v priebehu tohto roka. Ak by som mala viac detí a chcela by som pokračovať a prijímať aktualizácie, musím si po vypršaní doby zaplatiť novú licenciu. Ale ak program chcem používať bez aktualizácií, môžem ho využívať do konca života.

Čo je taká novinka – asi pred hodinkou či dvomi sme spustili kampaň Extra výhody od O2, kde sme ponúkli zľavu. Čiže všetci, ktorí vlastnia O2, si môžu vygenerovať kód a môžu si zakúpiť náš program v zľave, dali sme zľavu 30 percent.

 

5-web6-therapists

 

 

Sú teda zľavové portály ďalšia možná cesta predaja?
Ešte sme nad tým neuvažovali, ale možné to je, každopádne teraz sa sústreďujeme na to samotné programovanie a snažíme sa prísť s tabletovou verziou, ísť do appkových marektov a potom sa uvidí.

 

Ako to vyzerá s expanziou do blízkeho zahraničia? Bavili ste sa už aj so zahraničnými logopédmi? Aké sú to technické nároky, keď ide o iný jazyk?
Ozývajú sa nám aj zahraniční logopédi, že sa o nás dočítali, dopočuli, dokonca sme sa s nimi rozprávali na jednej zahraničnej konferencii, kde sme zisťovali, či u nich takéto pomôcky majú a aké sú podobnosti našich jazykov. Samozrejme, že nad tým uvažujeme, ale momentálne sme všetci štyria študenti a ešte máme v pláne zostať na Slovensku, doladiť a zvalidovať produkt tu a neskôr popri tom rozbehnúť aj zahraničie. Plány sú najskôr až tak budúcim rokom, ale to sa ešte všetko môže zmeniť.

A tie technické nároky? Bolo by treba osloviť nejakého logopéda, ten by musel povedať, či tie výslovnosti sú zhodné s tým naším slovenským jazykom a či je to použiteľné. Keď nie, bolo by potrebné získať od neho vzorky hlások a na základe toho by sa vylepšoval náš algoritmus. Čo sa týka tých ďalších hier, ktoré máme, tak sú do značnej miery jazykovo nezávislé, takže tam v podstate netreba robiť nič iné okrem výmeny databázy slovíčok, ktoré sa v nich používajú. Jej vytvorenie však vie byť celkom fuška.

 

Ešte k tým investorom. Máte teraz veľký záujem na tom, aby do projektu prišiel veľký investor alebo si zatiaľ viete vystačiť s tými prostriedkami, čo máte?
Určite budeme chcieť nájsť nejakého investora, určite budeme zháňať ďalšie financie, pretože si nevystačíme navždy s tým, čo máme. Jednoducho, veľa vrážame do marketingu. Ešte sme nerátali, dokedy nám vydržia vlastné prostriedky a kedy bude ten bod, v ktorom budeme potrebovať investíciu, ale chystáme sa na to. Samozrejme, viem, že keď chceme riešiť investície, treba to riešiť oveľa skôr, pretože to samotné zháňanie a to, keď sa človek konečne dopracuje k nejakej zmluve, to môže trvať niekedy štyri až šesť mesiacov a to je naozaj dlhá doba.

 

Uvažovali ste nad crowdfundingom?
Priznám sa, viem, že viacero kolegov z rôznych startupov do toho išlo cestou crowdfundingu, ale my sme ešte nad tým neuvažovali. My sa chceme vydať skôr cestou investície alebo nejakého úveru.

 

Možno, že v tu by bol pri crowdfundingu problém ponúknuť mikroinvestorom vhodnú kompenzáciu za ten ich príspevok, pretože nie každý potrebuje takýto program.
V crowdfundingu dostane mikroinvestor za tú sumu vždy nejaký balíček. My takýmto spôsobom vôbec nefungujeme, my by sme mohli dať balíček 10, 20 licencií pre rodinu a podobne, ale tam by bol problém, či by to bolo pre neho dostatočne motivujúce. Ešte sme sa nad tým vôbec nezamýšľali.

 

Viete potvrdiť, aj prípadným investorom, že ste ste jedineční svetovo alebo aspoň v rámci Európy?
Priesum sme si robili ešte keď sme začínali v súťaži Imagine Cup. Potrebovali sme do prezentácie zahrnúť, že aké sú podobné riešenia a konkurencia. Vtedy sme zistili, že nič také neexistuje. Sú možno nejaké hry, ktoré som našla v zahraničí, ale tieto hry nie sú prepojené s terapiou, to “logopedické” v nich často nedáva dieťaťu zmysel, nechápe prečo by malo v hre zrazu robiť to či ono. V neposlednom rade tieto hry nedávajú dieťaťu zrozumiteľnú okamžitú spätnú väzbu.

My sme sa hlavne pri vývoji našich hier snažili, aby boli špeciálne nadizajnované tak, aby pre dieťa mali aktivity v hre význam. Napríklad máme už urobené rozpoznávanie sykaviek z-ž, ale do hry Goldy sme to nepridali, pretože dieťa by nevidelo význam v tom, že by malo syčať a uspávať hada a pritom robiť z-ž. Keď tak môže radšej ovládať nejakú včelu, ktorá lieta. Keď urobia s-š, tak im to evokuje “buď ticho”. Zároveň v hre okamžite vidia výsledok svojho syčania.

Bola si v projekte Hospodárskych novín, kde ťa hodnotili riaditeľ slovenského Google Rasťo Kulich, Peter Krištofovič a iní. A práve Krištofovič mal odporúčanie, aby ste svoj projekt podporili odporúčaniami rôznych asociácii a že nech je jasné, že ten program pomohol deťom. Máte informácie o tom, že by sa nejaké deti skutočne zlepšili?
Vzhľadom na to, že pôsobíme na trhu veľmi krátko, tak tieto údaje sa nedajú namerať. Že by sme vydali nejakú hru a do mesiaca sa to zrazu všetko zázračne napravilo, to nie. Samozrejme, že údaje plánujeme pridať hneď ako ich budeme mať. Všetko sa dá pekne odsledovať asi až po trištvrte roku, roku, čo trvá štandardná terapia.

 

Takže ani prípadová štúdia, nič?
Áno, nedá sa to. Keď je človek nový na trhu, začína, nemá z čoho vychádzať, nemá žiadne dáta. Ale vychádzame hlavne z toho, čo sme videli, keď sme boli s tými detičkami – že náš program je hlavne motivačný. My sa nesnažíme nahradiť logopéda, my mu dávame do ruky nástroj, ktorým môže motivovať dieťa. A potom terapia môže napredovať rýchlejšie, pretože dieťa zrazu chce cvičiť, chce trénovať. Na tomto sme videli, že deti ten softvér chceli. Bolo to pre nich zaujímavé, že sa mohli hrať a tak trénovať rečové cvičenia.

A či sme videli zlepšenie v reči tých detí – napríklad, keď sme testovali u našej logopedičky, jedno dieťa š-kalo, uspávalo draka a spočiatku sa mu veľmi nedarilo, lebo to š robilo zle. Ale na základe interakcie v hre chcelo, aby sa mu viac darilo, aby nazbieralo viac pokladov a aby nestrácal toľko ten trpaslík život, tak sa naučilo dávať ten jazyk do správnej polohy a vtedy si upravilo výslovnosť a to š začalo vyslovovať správne. Program začal reagovať dobre a začalo sa mu dariť. Logopedička nám potvrdila, že sa začal zlepšovať, lebo chcel vyhrať.

 

Tak to sa už dá považovať za takú malú prípadovú štúdiu, nie?
Dá, ale naozaj chceme počkať na tie dáta, ktoré budú vychádzať z dlhodobej praxe, počas ktorej logopédi pracujú s naším produktom. A určite tie odporúčania na stránku pridáme. Takisto teraz pracujeme na novom videu, v ktorom budeme prezentovať viac o programe. Pripravujeme tých vecí veľmi veľa.

 

Za poskytnutie rozhovoru veľmi ďakujeme a všetko okolo projektu Speekle budeme na webe 3Digital.sk aj naďalej sledovať.

 

Rozhovor bol editovaný a autorizovaný.

Čítajte aj ďalšie podobné články:

WESTech distribútorom notebookov Huawei

Spoločnosť Westech spol. s r.o. sa od 1. augusta 2020 stáva oficiálnym distribútorom notebookov spoločnosti Huawei. V Slovenskej republike sa bude podieľať na predaji a distribúcii jej produktov a služieb prostredníctvom pobočiek v Bratislave, v Banskej Bystrici a v Žiline, ako aj obchodnému portálu www.westech.sk WESTech je obchodná spoločnosť, ktorá na trhu Európskej únie pôsobí už […]

14. augusta 2020

Nájsť si na trhu svoje miesto a dobrých zákazníkov je aj napriek výhodám internetu dnes umenie.

Spoznajte najlepšie ingrediencie úspechu

Rozbiehate biznis? Rozhodli ste sa postaviť na vlastné nohy a založiť firmu? V tom prípade budete potrebovať k úspechu šťastie a trocha odvahy. Samozrejme, nezaobídete sa ani bez špeciálnych doplnkov a dobrej reklamy.

30. júna 2020

Bez provízií pre maklérov

Česi otvárajú najväčší realitný portál aj na Slovensku, Bezrealitky.sk majú vysoké ambície

Realitky majú zákaz kontaktovať majiteľov nehnuteľností.

22. mája 2019

Google vs Huawei

Huawei je na nové obmedzenia pripravený. Čo to znamená pre majiteľov Huaweiov?

Lobby proti čínskemu výrobcovi medzičasom nadobudla nečakane veľké rozmery.

21. mája 2019

Budúcnosť je v atramente

Epson posilňuje externý predaj atramentových tlačových hláv PrecisionCore a MACH

Atramentová tlač je v priemyselnom sektore rovnako výhodná ako v tom komerčnom.

17. mája 2019

Najnovšie

Pestrofarebný výkonný smartfón pre mladých za dostupnú cenu

Samsung Galaxy S20 FE

Trojitý fotoaparát profesionálnej triedy, nové farebné varianty a špičkové funkcie, to všetko za 649 Eur.

24. septembra 2020

Zyxel Networks ponúka najširšie portfólio prístupových bodov WiFi 6 pre malé a stredne veľké organizácie

Zavedenie nového štandardu

Spoločnosť Zyxel rozširuje svoje portfólio prístupových bodov štandardu WiFi 6 o ďalšie dva modely. Trvale vysoký výkon a rýchle pripojenie na základe tohoto štandardu je tak teraz užívateľom k dispozícii vo všetkých prenosových pásmach

22. septembra 2020

VDSL modem s podporou technológie OneMesh

TP-Link Archer VR400

Spoločnosť TP-Link, popredný svetový dodávateľ sieťových produktov, predstavuje na trhu nový bezdrôtový VDSL/ADSL modem a router Archer VR400 V3 s podporou štandardu AC1200, ktorý ponúka rýchlu Wi-Fi so slušným dosahom aj vďaka Beamformingu.

22. septembra 2020

Fotografuje tvoja mama vertikálne ? Ak áno, je trendy.

Vertikálne videá sú stále populárnejšie, Samsung podporuje tento trend s otočným televízorom The Sero

Poldruha miliardy užívateľov po celom svete používa sociálnu sieť TikTok, ktorá je založená na krátkych vtipných videách natočených vertikálne. Trend natáčania mobilom na výšku je zjavný aj na ďalších sociálnych sieťach a všetci sa mu postupne prispôsobujú. Napokon, podľa aktuálneho Social Media Trends Reportu českej spoločnosti Socialbakers napríklad na Facebooku, kde je stále 70 percent videí zverejňovaných v horizontálnej polohe, boli kratšie videá do 30 sekúnd dosledované skôr v okamihu, keď boli vertikálne. Samsung tomuto trendu vychádza v ústrety špeciálnym otočným televízorom The Sero, ktorý je na slovenskom trhu dostupný za odporúčanú cenu 1599 Eur.

17. septembra 2020

Ponúkajú odmeny v celkovej výške 8000 €.

1. Tatranský hackathon

Ministerstvo dopravy a výstavby SR a (f)ITcubator pozývajú programátorov i študentov programovania na kreatívny hackaton. 

17. septembra 2020

SteelSeries Arctis 9 s duálnym bezdrôtovým pripojením

Nový model rozširuje oceňovanú radu Arctis

Spoločnosť SteelSeries, popredný svetový výrobca herných a esportových periférií, uvádza na trh headset Arctis 9. Nový model rozširuje hojne oceňovanú radu Arctis a prináša kvalitný zvukový výkon a duálne bezdrôtové pripojenie na počítače a konzoly PlayStation.

15. septembra 2020

8K OLED televízory LG prinášajú úžasný herný zážitok súčasnosti

Na najväčších OLED televízoroch LG si teraz s novým radom grafických kariet NVIDIA GeForce RTX 30 zahráte v reálnom rozlíšení 8K

15. septembra 2020

Nové partnerstvo spoločností Zyxel a ATEN

Riešenie zrodené zo silného partnerstva

Režim Networked AV vo vybraných prepínačoch Zyxel našim obchodným partnerom otvára dvere k väčšej škálovateľnosti a jednoduchšej inštalácii a dokonale sa hodí napríklad pre športoviská, video steny, reštaurácie a riadiace centrá.

15. septembra 2020

Alfanumerická klávesnica pre jednoduché a bezpečné odomykanie jednotky

Kingston Digital uvádza na trh 128GB verziu šifrovaného USB flash disku

Spoločnosť Kingston Digital Europe Co LLP, ktorá je výrobcom flash pamäťových zariadení a pobočkou Kingston Technology Company, svetového lídra v oblasti pamäťových produktov a technologických riešení, ohlasuje dostupnosť 128GB verzia svojho šifrovaného USB flash disku DataTraveler® 2000.

14. septembra 2020

Nová akčná kamera VEGA X

Reálny obraz. Vo dne i v noci.

Niceboy prichádza s akčnou kamerou VEGA X s reálnym rozlíšením – pri 4K zvládne 30 snímok za sekundu a môžete s ňou natáčať v noci aj pod vodou.
Ostrý obraz získate vďaka 7G objektívu a pokročilej stabilizácii. Záznam si potom môžete prehrať s pomocou Wi-Fi, a to aj spomalene alebo, naopak, vďaka funkcii časozberu zrýchlene.

10. septembra 2020

Odporúčané

Recenzia

Stará škola stále existuje, káblové slúchadlá Niceboy ORYX X300 sú poctivou nostalgiou

Slúchadlá Niceboy ORYX X300 patria medzi tie najlepšie vo svojej triede.

11. septembra 2020
TEST

Recenzia

Kovová klávesnica Niceboy Oryx K300X. Zabudnite na predsudky, toto je ideálny darček pre každého.

Už dlho sme sa na tak nepobavili pri písaní, ako práve počas testu tejto nezvyčajnej klávesnice.

11. septembra 2020
TEST

Recenzia

Absolútna špička. AOC G Line 2nd Gen (CU34G2X 34)

Úchvatný obraz je pri tejto cene samozrejmosť, no AOC zachádza oveľa ďalej a ponúka aj pokročilé funkcie pre náročných.

9. septembra 2020

Práca z domova ako nový štandard?

Pripravme sa na budúcnosť, možno budúcnosť práce

Čo nám chystá tohtoročná jeseň? To je zatiaľ vo hviezdach, ale vzhľadom k aktuálnemu vývoju sa zdá, že nás pandémia koronavírusu len tak neopustí. Dúfajme, že nás to nezasiahne viac, než len opäť povinnými rúškami a tlakom na pobyt čo najväčšieho počtu zamestnancov v domácej kancelárii.

1. septembra 2020

Recenzia: ROG Zephyrus Duo 15 (GX550L)

Vždy nás poteší keď sa nájde niekto odvážny a prinesie niečo nové a inovatívne. Notebookmi s dvomi displejmi sme tu už mali pred rokmi. Ak sa nemýlim prvá s týmto konceptom prišla asi pred 10 rokmi Toshiba a asi pred rokom predstavil takýto kancelársky notebook aj Asus. Ale až ASUS dokázal vytvoriť niečo, čo dvom displejom dáva skutočný zmysel […]

28. augusta 2020

Terabajtové SSD do vrecka? Ostatne prečo nie?

Recenzia: ADATA SE760

Doba sa mení a tradičné disky s rotačnou platňou nahrádzajú aj u externých USB diskov elektronické SSD. Je to praktickejšie, čiastočne aj bezpečnejšie a najmä menšie a ľahšie.

27. augusta 2020

Palec hore ASUS !

Recenzia: ROG Zephyrus G14

ROG Zephyrus G14 spĺňa na jednotku požiadavku na univerzálny pracovný a zároveň hráčsky notebook za veľmi dobrú cenu.

10. augusta 2020
TEST

Redakčný test

Recenzia Philips 272B: Zlatý štandard so svetelným senzorom

Vzhľad monitora obyčajne nie je tak dôležitý ako jeho obraz, ale keď je už obraz špičkový, môže sa výrobca sústrediť aj na estetiku – a tento Philips je krásne funkčný kus modernej techniky!

31. júla 2020

Značka Niceboy predstavuje bezdrôtový reproduktor Niceboy RAZE 3 Guru

Niceboy rozohrá leto s novým bezdrôtovým reproduktorom RAZE 3 Guru

Ide o štýlový reproduktor vhodný do interiéru aj exteriéru, ktorý v malom tele skrýva veľké prednosti. Má výkon 24 W, 360° zvuk, výdrž až 10 hodín a unikátny Magic Button pre hutný basový zvuk. Prehrávať môžete cez bluetooth, USB alebo AUX. Oceníte aj to, že si cez neho môžete vybaviť volanie alebo dobiť telefón. Výhodou […]

31. júla 2020

Fotosúťaž pre amatérov Huawei Next Image je v plnom prúde

Tipy, ako zachytiť pôsobivú fotku a vyhrať 10 000 dolárov

Aktuálny ročník fotosúťaže Huawei Next Image práve prebieha. Minulý rok putovalo niekoľko cien vrátane hlavnej výhry do susedného Česka. Motivácia je aj tento rok veľká, na víťaza čaká 10-tisíc dolárov, zabojovať môžete aj o množstvo hodnotných cien. Prinášame niekoľko tipov, ako zhotoviť fotku, ktorá očarí porotu. Kúzlo kontrastu Rôznorodosť je skvelým zdrojom inšpirácie. Z hľadiska […]

10. júla 2020