Test elektrickej kolobežky Perut Trek Delux

Týždeň sme v Bratislave jazdili elektrickú kolobežku Perut Trek Delux. Prvotné nadšenie prekvapivo nevystriedali žiadne nepríjemné zistenia alebo nepriaznivé skúsenosti, práve naopak – vyslovujeme presvedčenie, že elektrické kolobežky sú skvelou alternatívou ku skútrom a všeobecne dobrým dopravným prostriedkom do mesta.   Keď som videl kolobežku Perut prvýkrát pri bratislavskom Auparku, bol som celkom prekvapený z […]

Týždeň sme v Bratislave jazdili elektrickú kolobežku Perut Trek Delux. Prvotné nadšenie prekvapivo nevystriedali žiadne nepríjemné zistenia alebo nepriaznivé skúsenosti, práve naopak – vyslovujeme presvedčenie, že elektrické kolobežky sú skvelou alternatívou ku skútrom a všeobecne dobrým dopravným prostriedkom do mesta.

 
Keď som videl kolobežku Perut prvýkrát pri bratislavskom Auparku, bol som celkom prekvapený z jej veľkosti. Je to kolobežka, ale veľkosťou pripomína skôr skúter. Nápadne veľké kolesá s výrazným dezénom, maximálna rýchlosť 40 km/h a hmotnosť okolo 25 kilogramov sú detaily, ktoré kolobežky Perut zaraďujú skôr do sveta motocyklov.
 

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.


 

Rýchlosť a ovládanie

Ovládanie kolobežky Perut je vskutku jednoduché, zvládne ho aj dieťa. O to viac pozornosti by sme mali venovať predvídaniu a bezpečnosti. Skutočne sa stačí iba postaviť na určenú plochu, odraziť sa a jemne stlačiť akceleračnú páku palcom pravej ruky. Reakcie elektrického motora sú veľmi presné a rýchle, rozloženie účinnosti je však nastavené veľmi dobre. Nehrozí teda situácia, že by vám kolobežka utiekla spod nôh. Pri prudkom zrýchlení však zreteľne cítiť preťaženie a snáď sa vám do krvi uvoľní aj trocha adrenalínu. Je to zábava dokonca aj vtedy, keď kolobežku jazdíte aktívne niekoľko dní.
Maximálna rýchlosť modelu Trek Delux je 37 km/h, čo je skutočne veľa. V meste budete zvyčajne jazdiť nanajvýš 30 km/h a v hustejšej premávke dokonca ešte pomalšie. Nesmierne som však túto rýchlosť ocenil na trase od Námestia Ľudovíta Štúra po River Park, kde je pomerne dobrá a dlhá cesta bez zákrut.
Ovládanie kolobežky je skutočne jednoduché a nepochybujem o tom, že ho zvládne aj slečna dochádzajúca každé ráno do práce s kabelkou na ramene. Za príplatok sa dá ku kolobežke prikúpiť aj sedadlo s košíkom. Je dôležité pripomenúť, že na naštartovanie elektrického motora je potrebné otočiť kľúčikom, pre ktorý je priestor na pravej strane batérie. Až po jeho otočení je možné využívať elektrický pohon. Samotné naštartovanie je celkom tiché, v skutočnosti sa iba uzatvorí elektrický okruh medzi batériou a motorom.
Veľmi pozitívne hodnotím možnosť manuálneho nastavenia úrovne pruženia predného kolesa. Stačí pootočiť modrý ovládač a zreteľne sa zmení charakter jazdy. Najslabšia úroveň pruženia je výborná na kvalitné asfaltové cesty, najväčšie pruženie oceníte v teréne.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom. Zaujímavosťou je, že zadné brzdy sú kotúčové – vynikajúce!


 

Technické údaje:

Max. rýchlosť: 37 km/h
Max. dojazd na nabitie: 100 km
Doba nabíjania: 2,5 až 3 hodiny
Batéria: Li-ion 48V, 26 Ah Samsung
Výkon motora: 1000 W (1,34 konských síl)
Počet nabíjacích cyklov: viac ako 1000
Hmotnosť: 25 kg
Nosnosť: 120 kg
Zadné kotúčové brzdy
Predná vidlica: Odpružená, uzamykateľná, zdvih 100 mm
Tempomat, indikátor stavu batérie, klaksón, stojan
 

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Dojazd a nabíjanie

Dojazd na jedno nabitie je maximálne sto kilometrov, čo je veľmi dobrý údaj. Dokonca si myslím, že nie je ďaleko od praktickej skúsenosti, pretože v priebehu celého týždňa a každodenného jazdenia som kolobežku nabíjal iba raz – aj to skôr iba na skúšku, či adaptér funguje ako má. Dobitie prázdnej batérie trvá asi tri hodiny, konektor sa vkladá do ľavej strany batérie a napájací kábel z adaptéra priamo do domácej elektrickej zásuvky 220 V.
V priebehu nabíjania je počuť mierny hluk spôsobený ventilátorom v tele adaptéra. Keď je však batéria nabíjaná v priebehu dňa alebo počas noci v inej miestnosti, nebudete počuť nič.
Úroveň nabitia batérie sa zobrazuje pomocou farebných LED diód na pravej strane riadidiel. Keď svietia všetky, batéria je nabitá z väčšiny, červená a žltá dióda znamenajú polovicu batérie a červená indikuje dojazd iba zopár kilometrov. Ideálne je mať batériu nabitú doplna, pretože vtedy motor reaguje promptne a s najlepšou účinnosťou.
 

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.


 

Hmotnosť predurčuje cieľovú skupinu

Snáď jediná nevýhoda elektrickej kolobežky Perut Trek Delux je jej vyššia hmotnosť. Približne 25 kilogramov nie je zanedbateľná váha a je potrebné na to myslieť ešte pred kúpou. Keď som každý deň vynášal kolobežku na rukách na druhé poschodie (nemáme pivnicu ani výťah), celkom mi to dávalo zabrať – a to nie som žiadna padavka, čo sa sily týka.
Ideálne je, keď máte kde kolobežku uskladniť – aj doma, aj v práci. Ideálna je pivnica alebo väčší výťah.
 

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.


 

Zodpovednosť a bezpečnosť

Elektrická kolobežka Perut Trek Delux je zábavná, púta pozornosť okolia, jazdí sa na nej ľahko a jednoducho. Ale nie je to hračka, je to celkom seriózny dopravný prostriedok do mesta, s ktorého používaním súvisia aj povinnosti.
Na elektrickú kolobežku nepotrebujete žiadne vodičské oprávnenie, ale mali by ste s ňou jazdiť po ceste. Chodník je určený pre chodcov a tých by ste mohli ohrozovať, najmä pri výjazde spoza rohu budovy.
Skúsenosti s jazdou v centre Bratislavy sú trocha rozpačité. Samotná kolobežka je výborná, pretože reaguje rýchlo a spoľahlivo, máte nad ňou kontrolu, nastaviteľné odpruženie predného kolesa robí jazdu vskutku pohodlnou. Samotné cesty však nie sú prispôsobené cyklistom, nepomáha ani vodorovné dopravné značenie vymedzujúce priestor pre cyklistov. Vodiči automobilov zvyčajne tieto značenia absolútne nerešpektujú a k vám sa nesprávajú ako k plnohodnotnému účastníkovi cestnej premávky. Neraz som bol nútený prejsť na chodník a spomaliť rýchlosť na úroveň do 20 km/h, aby som neohrozoval chodcov.
Maximálna rýchlosť 40 km/h je vysoká, ale ublížiť sebe alebo niekomu inému môžete aj pri rýchlosti 20 km/h. Je potrebné mať to na vedomí, pretože stačí iba chvíľka nepozornosti, aby ste skončili pod autom alebo na betóne.
Keď si myslíte “mne sa to predsa nestane”, vedzte, že mne sa to stalo. Stačila snáď iba sekunda nepozornosti, keď som večer na zle osvetlenej vozovke vošiel predným kolesom do hlbokého výmoľu a doslova preletel cez riadidlá. Okrem odretých dlaní na betóne sa mi nestalo nič a kolobežka utrpela iba kozmetické poškodenia, avšak je to silné memento toho, že si treba dávať pozor a používať prilbu, prípadne chrániče na lakte a kolená. Nie je to síce veľmi imidžové, ale môže vám to zachrániť zdravie a dokonca aj život.
 

Zhodnotenie

Posledné riadky k tejto téme nemôžu byť negatívne, pretože počas celej doby testu som skutočne neprišiel na nič, čo by mohlo byť dôvodom na odmietnutie kúpy. Je to skvelý dopravný prostriedok na každodenné dochádzanie do práce, ale aj čosi, s čím zažijete veľa zábavy. Model Trek Delux sa na stránke PERUT.SK predáva za necelých 1 200 eur, nižšie verzie však kúpite o celé stovky eur menej. Mohlo by sa zdať, že je to priveľa, pretože elektrickú kolobežku kúpite na internete už za štyristo eur, avšak určite za svoje peniaze nedostanete ani tretinu toho, čo ponúka tento lepší model.

Perut Trek Delux má odporúčanie redakcie ECOMOTO.SK.

 

Kompletná fotogaléria s popisom:

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Červený tempomat a zelený klaksón, ktorý netrúbi, ale pípa.

Červený tempomat a zelený klaksón, ktorý netrúbi, ale pípa.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.

Na ľavej strane je tempomat a klaksón, vpravo je indikátor stavu batérie a akceleračná páka na palec.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


Perut Trek Delux vyzerá byť ideálny dopravný prostriedok do mesta, keď v rámci neho dochádzate do práce.

Perut Trek Delux vyzerá byť ideálny dopravný prostriedok do mesta, keď v rámci neho dochádzate do práce.


Aj s výškou dva metre nebude jazda problém, musíte si však predĺžiť riadidlá.

Aj s výškou dva metre nebude jazda problém, musíte si však predĺžiť riadidlá.


Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.

Plocha na státie je v skutočnosti krytom batérie. Má dostatočnú veľkosť aj na dve šľapy veľkosti 43.


Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.

Elektrický motor je zakomponovaný priamo do zadného kolesa. Žiadna reťaz, iba priame spojenie rotora s kolesom.


Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.

Modrým otočným ovládačom môžete manuálne nastaviť úroveň odpruženia predného kolesa. Má to veľký význam najmä vtedy, keď meníte mestské prostredie s miernym terénom.


Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.

Má pevnú kostru a nízko položené ťažisko. Vďaka tomu drží na ceste dobre a nehrozí strata stability ani v nižších rýchlostiach.


Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)

Perut Trek Delux (test v novembri 2015, Ecomoto.sk)


 
 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

TEST

Test hybridu Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic: Elektrina výrazne pomáha, o úspore peňazí však hovoriť nemožno

Týždeň s hybridným GLC ma opäť presvedčil, že ak sa má automobilový pohon elektrifikovať, plug-in hybridy sú tou správnou cestou. GLC 350e je jedno z najpraktickejších áut, aké som tento rok jazdil.   Za zapožičanie vozidla do testu ďakujem spoločnosti Motor-Car Bratislava, spol. s r.o.   Nie je to iba o tom, že jazdíte v […]

18. júla 2017
TEST

Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami. Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v […]

5. decembra 2016
TEST

Mercedes-Benz Star Experience 2016 v Piešťanoch

Dobrý vodič nie je ten, ktorý ešte nikdy nekrčil plechy. Je to ten, kto vie bezpečne ovládať svoj automobil a zareagovať na nečakané situácie na ceste aj vo vysokej rýchlosti. Každý človek má však svoje limity a vtedy dokáže pomôcť samotný automobil. Najnovší Mercedes-Benz triedy E prichádza s mnohými asistenčnými funkciami, ktoré dokážu nahradiť reakciu […]

19. septembra 2016
TEST

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx

Všetko sa udialo veľmi rýchlo. Dlhé roky sa čakalo na to, kedy konečne BMW začne predávať model vhodný do veľkomesta a jeden z vôbec prvých skutočných elektromobilov na svete. Veľmi krátko po uvedení vozidla na trh som sa stal 21. mája minulého roka jeho majiteľom a dokonca som bol prvým zákazníkom v USA, ktorému bol […]

9. augusta 2016
TEST

Naše skúsenosti s plug-in hybridom Mercedes-Benz GLE 500e

Mercedes-Benz GLE 500e je skvostný automobil, ktorý nemôžete nemilovať. Má skvelé jazdné vlastnosti, nepopierateľnú charizmu a moderný pohon s presvedčivými schopnosťami. Jedno z najlepších SUV na svete sa generačne polepšilo a do ponuky predajcov aj na Slovensku zaviedlo motorizáciu typu plug-in hybrid. To znamená, že robustné drahé SUV-čko môžete pripojiť na elektrický kábel a dobiť […]

25. apríla 2016

Najnovšie

Supertenký a superľahký

ASUS Zenbook S 13 OLED

ASUS Zenbook S 13 OLED, najtenší 13,3″ OLED notebook na svete,
je v predaji na Slovensku

31. mája 2023

Priekopník vo vývoji mobilnej fotografie

Séria Huawei P

Spôsob, akým zachytávame, ukladáme a zdieľame naše spomienky, prešiel za posledné roky pozoruhodnou premenou.

30. mája 2023

S Anti-Shake Sensor Rotation nie je vidieť chvenie rúk

Huawei P60 Pro

Huawei P60 Pro dokazuje svoje výnimočné foto schopnosti aj v tmavom prostredí

30. mája 2023

prieskum mapoval spotrebiteľské správanie

Slováci preferujú digitálne ramenné tlakomery

V slovenských domácnostiach sa najčastejšie používajú ramenné tlakomery. Z teplomerov vedú digitálne kontaktné, hneď po nich sklenené lekárske, ukázal prieskum.

24. mája 2023

Koľko hejtu je na slovenskom Facebooku?

Iniciatíva #bezhejtu

Iniciatíva #bezhejtu bude odstraňovať nenávistné komentáre z internetu. Na slovenskom Facebooku je ich viac ako 15 %

17. mája 2023

Čo znamená byť človekom vo svete umelej inteligencie?

Očakávame, že umelá inteligencia „zachráni alebo zničí“ svet. Je však naozaj v hlavnej úlohe?

Umelá inteligencia (AI) dnes dokáže pracovať vo vede, vytvoriť umelecké dielo, esej do školy, ale aj nahradiť náš spoločenský život. Otázkou tak ostáva: „V čom vlastne bude rozdiel medzi človekom a strojom?“

4. mája 2023

ušetria čas na inštalácii, údržbe aj prevádzke

Axis má nové kopulovité kamery s funkciou PTRZ

Spoločnosť Axis Communications predstavuje dve nové špičkové kopulovité kamery AXIS Q3626-VE a AXIS Q3628-VE, ktoré ponúkajú cenovo výhodnú inštaláciu a podporu pokročilej analýzy založenej na hlbokom učení. Nové fixné kopule sú vybavené jedinečnými funkciami otáčania / nakláňania / rolovania a priblíženia obrazu (PTRZ – pan/tilt/roll/zoom), ktoré umožňujú kedykoľvek na diaľku zmeniť nastavenia záberu. Tieto kamery […]

27. apríla 2023

McDonald´s

Inovatívny služba ojednávok v McDonald´s

Nová služba MyOrder vám umožní objednať si svoje obľúbené jedlo z McDonald’s ešte pred vkročením do reštaurácie

25. apríla 2023

AXIS Body Worn Live

Umožňuje v reálnom čase streamovať video z osobných kamier Axis

Spoločnosť Axis Communications uvádza na trh službu AXIS Body Worn Live, ktorá slúži na živé streamovanie dát v podobe videa, zvuku a metadát z nositeľných kamier Axis. AXIS Body Worn Live podporuje informované rozhodovanie operátorov na základe živého prenosu a v teréne pre samotných nositeľov kamier zaistí vyššiu bezpečnosť.

21. apríla 2023

Upgrade je EKOnomický a EKOlogický

22. apríl – Deň Zeme a správny čas na upgrade

Počuli ste už o dôležitom sviatku, ktorý sa každoročne koná 22. apríla na celom svete, aby upozornil na potrebu chrániť našu planétu pred znečistením, klimatickou zmenou a stratou biodiverzity? Je najväčším environmentálnym podujatím, do ktorého sa každoročne zapojí viac ako miliarda ľudí.

21. apríla 2023

Odporúčané

Top šampióni pre mobilné hry

Najlepšie herné telefóny roku 2023

Najlepšie herné telefóny sú tie, ktoré sú navrhnuté s ohľadom na hráča. Keď hľadáte herný telefón, ideálne zariadenie by malo mať mať rýchly výkon, veľkú obrazovku s vysokým rozlíšením, vysokou obnovovacou frekvenciou, dlhú výdrž batérie a funkcie, ktoré sú špeciálne navrhnuté pre dokonalé hranie hier.

6. marca 2023

Ako vyberať komponenty

Ako na nový počítač?

Každý hráč vie, že novšie hry majú vysoké nároky na hardvér na ktorom bežia, zvlášť keď si ich chcete vychutnať naozaj naplno. Z toho vyplýva, že herný počítač je potrebné raz za niekoľko rokov vymeniť za novší a výkonnejší. Niekedy stačí upgradovať vybrané komponenty (zväčšiť pamäť RAM, disk alebo vymeniť grafickú kartu), inokedy je potrebný […]

15. februára 2023

Výhra je vecou náhody

Ako prebieha kontrola online herní

Las Vegas bolo postavené z peňazí hráčov. Keď sa pozriete na tie monumentálne stavby je zrejmé, že najviac peňazí v hazardných hrách vyhráva kasíno, no u takej rulety, kociek, alebo kartových hier vidíte, že vás nik nepodvádza a výhry sú právoplatné. Dnes však môžete hrať aj online… U online hier nevidíte ako to funguje za webovou […]

6. decembra 2022

Chytré centrum všetkého diania

Múdra domácnosť znižuje spotrebu energie

Rozmýšľate nad tým, ako znížiť a optimalizovať svoju spotrebu energie a kde sa dá najlepšie ušetriť? Samozrejme spôsobov existuje viac, ale nie všetky sú ihneď realizovateľné.

2. decembra 2022
TEST

Recenzia monitora AOC Q27 V5C 27″: Zapáčil sa nám natoľko, že sme si ho zadovážili aj my

Monitory značky AOC sme testovali už niekoľkokrát, napríklad zakrivený CU34G2X 34, klasický X24P1 so špičkovým zobrazovacím panelom IPS a tiež nápadný herný monitor C 27G2 ZU Curved Gaming Monitor. Tieto monitory vynikajú vysokou kvalitou obrazu a férovými cenami, ktoré dávajú vedieť o vyššom štandarde tejto značky, zároveň ju dostávajú aj do rúk neprofesionálov. Najnovšie sme […]

7. novembra 2022
TEST

AUDIOTECHNIKA

Recenzia Truune Eight (8): Najprv šokujú vás aj celé okolie, potom sa ich kvalita stane novým štandardom

Domáci zvuk v štúdiovej kvalite a priamo zo Slovenska? To je Truune Eight (8).

3. novembra 2022

Bezpečie a stabilita vašich zariadení

Recenzia: Záložný batériový zdroj CyberPower VP1000ELCD-FR

Dôležitou úlohou záložného zdroja CyberPower VP1000ELCD-FR je ochrániť počítače a ďalšiu elektroniku pred nečakaným výpadkom energie, prepätím či špičkami v elektrickej sieti a preklenúť krátkodobé výpadky napájania z elektrickej siete.

26. októbra 2022
TEST

POROVNÁVACÍ TEST

Nextbase Dash Cam 622GW a 322GW: Ktorú autokameru si vybrať do auta?

Medzi 4K a Full HD rozlíšením je podstatný rozdiel, ale rozhodne dnes neplatí, že za polovičnú cenu dostanete len polovičnú kvalitu.

17. októbra 2022
TEST

Horúca novinka od DJI

Recenzia: DJI Mini 3 Pro je úžasný malý dron a robí malé zázraky

Dron vhodný ako pre začiatočníka, tak pre pokročilého.

12. októbra 2022

Výhody štandardu Wi-Fi 6

Späť do školy: Preraďte rýchlosť na Wi-Fi 6

Komplexné portfólio sieťových riešení na prechod na Wi-Fi 6 má vo svojej ponuke spoločnosť TP-Link.

29. augusta 2022